KOŠICE. Barbarič sa na silácky kúsok pripravoval dva roky, trénoval niekoľko hodín denne, napríklad i v garážach košického dopravného podniku. Mriju mal ťahať koncom septembra v rámci medzinárodnej leteckej výstavy Aviasvet XXI v Kyjeve.
Dostal vraj krivú dráhu
Zástupca generálneho konštruktéra spoločnosti Antonov vlani poslal Barbaričovi list. Poďakoval v ňom za návrh vytvoriť spoločný slovensko-ukrajinský zápis do svetoznámej knihy rekordov a dal súhlas na akciu, vrátane tréningových pokusov.
"Keď sme prišli v auguste prvýkrát do Kyjeva, vyhliadli sme si dráhu, ktorá bola na pokus vyhovujúca, Ukrajinci všetko odobrili, sľúbili, že tam lietadlo bude pripravené," povedal nám v piatok Barbarič. "O týždeň nás však čakalo nemilé prekvapenie. Mrija stála na celkom inej dráhe, nekvalitnej, nerovnej, bola z panelov, uložených na hline. Na úspešné zvládnutie pokusu som pritom potreboval dráhu rovnú ako stôl a najmä pevnú."
Lietadlo sa mu podarilo rozhýbať
Juraj sa však nevzdal a kolos s hmotnosťou takmer 300 ton sa aj tak pokúsil potiahnuť. Lietadlo vraj rozhýbal, ale nerovnosť terénu spôsobovala, že ťažká Mrija sa zakaždým vrátila do pôvodnej polohy.
"Myslím si, že by som to na rovnej ploche zvládol, ale na tejto to nebolo možné. Keď sme sa ich pýtali, prečo to tak urobili, dostali sme odpoveď, že tak vraj rozhodol majiteľ lietadla. Potom už začali padať náznaky, vraj za pokus bude asi treba zaplatiť, rádovo by to vraj išlo do desaťtisícov eur, ktoré nemám. Neúspech ma mrzí najmä kvôli všetkým ľuďom i sponzorom, ktorí ma dva roky podporovali. Chcem sa im ospravedlniť," dodal Barbarič.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári