Nedokončené nástupné ostrovčeky sú doslova pascami pre peších, mnohí tam už utrpeli rôzne zranenia. Práve na najužšom z nich stála v utorok podvečer žena s kočíkom, ktorú odtiaľ zmietlo auto.
KOŠICE. Projektant križovatky, dopravný inžinier Pavel Titl, tvrdí, že všetko, čo sa na nej v rámci rekonštrukcie robí, je plne v súlade s platnými technickými normami. Rekonštrukcia sa robí za plnej premávky, pričom vozidiel, prechádzajúcich denne týmto dopravným uzlom, je podľa neho viac ako 50-tisíc.
"Norma stanovuje minimálnu šírku stredových deliacich ostrovčekov 1,75 m, tu sú ostrovčeky široké 2,4 až 3,4 m (vstup Jantárová), 2,75 m (vstup Námestie osloboditeľov), 4,5 až 6,4 m (vstup Protifašistických bojovníkov) a 2,0 až 2,1 m (vstup Palackého)," uviedol ohľadom noriem Titl v diskusii k nášmu článku o nehode.
Dodal, že práve ten ostrovček, na ktorom došlo k tragédii, je najužší. "Ale rozšíriť ho nedovoľuje šírkové usporiadanie Palackého ulice, kde je vytvorené úzke hrdlo a tým aj krátke radenie pred križovatkou. Zo všetkých štyroch strán sú na križovatke dopravné značky, informujúce o tom, že sa na ceste pracuje... Kompletná rekonštrukcia svetelnej signalizácie vrátane káblov, stožiarov, návestidiel, chodeckých tlačidiel či detektorov sa robí súčasne so stavebnými úpravami radiacich pruhov a ostrovčekov, bezbariérovej úpravy či obnovy zvislého dopravného značenia."
Najužší, a pritom smrtiaci
Včera sme odmerali šírku ostrovčeka, kde došlo k usmrteniu ženy, mimochodom, len pár desiatok metrov od jej bytu. Vyšlo nám, že od jedného obrubníka po druhý má v najužšom mieste iba 168 cm. Ostrovček je taký úzky, že mama s kočíkom pred sebou sa naň určite nemohla zmestiť. Práve v tomto asi najviac nebezpečnom pásme musí chodec prejsť na ostrovček a čakať uprostred frekventovanej cesty na zelenú, aby mohol prejsť cez ďalšie jazdné pruhy. Od Palackého ulice či naopak pritom uháňajú takmer nepretržité prúdy áut.
"My sme ostrovčeky na košických križovatkách neprojektovali, iba ich v rámci rekonštrukcií môžeme opraviť či upraviť," povedal nám predvčerom Titl. "Preprogramovať križovatku Palackého - Jantárová, aby chodci prechádzali celú naraz, je možné, ale znížilo by to jej priepustnosť tak, že by bola v čase dopravnej špičky prakticky nepriepustná."
Peší sa tadiaľ boja chodiť
Košičanka, ktorú sme zastihli pri prechádaní cez križovatku s detským kočiarom, má však na vec iný názor. "Bojím sa tadiaľto chodiť," povedala nám Marianna. "Autá tu jazdia strašne rýchlo. Mám 11-ročnú dcéru, minule prechádzala cez cestu, skoro ju zrazilo auto, prišla domov s plačom. Teraz musím po ňu chodiť každý deň do školy. Táto križovatka je hotová katastrofa. Nikdy to nebolo dobré, teraz je to hrozné."
Na druhej strane, mnohí chodci tam poriadne riskujú. Najmä tí, ktorí prechádzajú po úzkom chodníku pri plote staveniska Auparku v smere od Jakabovho paláca či železničnej stanice ku križovatke. Predovšetkým v tme, alebo keď je chodník mokrý či zablatený, sa môžu kedykoľvek pošmyknúť a skončiť pod kolesami áut. Stačilo by pritom, aby zvolili síce trochu dlhšiu, ale oveľa bezpečnejšiu trasu pri Hoteli Centrum, prípadne prešli pred križovatkou cez cestu na chodník pri krytej plavárni. Pozor by si mali dávať v tme aj na nedokončené nástupné ostrovčeky. Nedávno jedna žena zakopla o obrubník ostrovčeka, spadla a zlomila si nohu. Ďalší chodec po zakopnutí a páde skončil v ambulancii s rozštiepenou kľúčnou kosťou.
Či išli na červenú obaja, polícia nekomentuje
Podľa prvých informácií po nehode vošlo čierne BMW v utorok do križovatky z Jantárovej na červenú. Následne vrazilo do Audi A4, smerujúceho na Palackého ulicu, ktoré odhodilo, a potom smrteľne zranilo ženu na najužšom ostrovčeku križovatky. Titl síce záznam z kamier nevidel, ale vyslovil presvedčenie, že nielen prvé, ale i druhé auto vošlo do križovatky na červenú.
"To, že obaja vošli do križovatky na červenú a že pritom minimálne jeden z nich vysoko prekročil rýchlosť 50 km/h, je asi ťažko chybou projektu tejto križovatky... Všetko tam robíme pre zlepšenie dopravnej situácie v koridore Námestia osloboditeľov, vrátane jej plynulosti a bezpečnosti. Ale nerobí sa to preto, aby tam nejakí debili jazdili stovkou, lietali do križovatky na červenú a zabíjali nevinných ľudí," zdôraznil.
Košických policajtov sme sa opýtali, či obe autá skutočne išli na červenú, ako to tvrdí Titl, alebo len vodič BMV. Navzájom si totiž odporujú aj naše dva zdroje z prostredia, blízkeho polícii. Pre policajné embargo k prípadu sme sa však takmer nič nedozvedeli.
"Okolnosti tragickej dopravnej nehody, jej príčina a miera zavinenia sú predmetom ďalšieho vyšetrovania," odpovedala nám včera Jana Mésarová, zástupkyňa košickej policajnej hovorkyne. "Do konania bol pribratý znalec z odboru cestnej dopravy na vypracovanie znaleckého posudku."
S otázkou, či križovatka spĺňa z pohľadu dopravnej polície všetky bezpečnostné kritériá, nás odkázala práve na Titla.
Vyšetrovateľ začal trestné stíhanie vo veci usmrtenia a ublíženia na zdraví, zatiaľ však nikto nebol obvinený.
P. Titl. Tvrdí, že križovatka nemôže za to, keď nedisciplinovaní vodiči po rýchlej jazde na červenú zabíjajú nevinných ľudí. Foto: Veronika Janušková
Fakty
Dieťa už je doma
Pri utorkovej nehode mala tragicky zosnulá Marína Kučerová v kočiari 9-mesačného synčeka Milanka. Kým jeho mamička podľahla početným zraneniam, chlapčeka odviezli do košickej detskej nemocnice. Lekári u neho nezistili žiadne vážne poranenia, vo štvrtok Milanka prepustili, domov si ho odviezol otec. Život mu asi zachránila matka, ktorá ho v čase nehody pravdepodobne chránila pred rútiacim sa autom vlastným telom.
(sam)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári