Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
Ostrým štrajkom hrozia vodiči autobusov a trolejbusov košického mestského dopravcu. Dôvodom je ich opätovná nespokojnosť nielen s nízkymi platmi, ale aj nedodržiavaním kolektívnej zmluvy či iných dohôd. Riaditeľ nepovažuje za náhodu, že si protest načasovali pred voľbami.
KOŠICE. Asi 50 vodičov prišlo na dnešné rokovanie pléna mestského parlamentu protestovať. Dopravný podnik mesta Košice podľa nich nielen nedodržiava dohody, ale im vytvára aj neprimerané pracovné podmienky.
"Kilometre sa na linkách nemenia, menia sa však časy. Sme tak ukrátení na výkonoch," skonštatoval František Varga, jeden z nespokojných vodičov. "Pracovné podmienky sú už pre nás, vodičov, neúnosné. Máme kolektívnu zmluvu, ktorá sa nedodržiava napriek faktu, že je podpísaná," pridal sa Tomáš Baxa, ďalší z vodičov.
Prekážajú aj nízke platy
Vedenie DPMK s protestom vodičov a ich argumentmi nesúhlasí. Tvrdí, že priestor na prerokovávanie pracovných podmienok je vo firme dostatočne vytvorený. Vedenie v tejto veci preto poukazuje aj na inú vec.
"Toto načasovanie, niekoľko dní pred voľbami, je vysoko politicky motivované," skonštatoval Michal Tkáč, generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice.
Šoféri autobusov a trolejbusov sú však nespokojní aj so svojim platmi. Požadujú ich zvýšenie o 10 percent.
"Takýto nárast mzdových prostriedkov predstavuje medziročný nárast o vyše 1,2 milióna eur. Takéto peniaze nemáme. Aktuálne je priemerný plat vodiča v DPMK 820 eur," oponuje Tkáč. Tvrdí však, že vedenie mestského dopravcu je napriek tomu v tejto veci ochotné diskutovať. "Aktuálne prebiehajú rokovania o mzdách," uviedol.
Ostrý štrajk (?)
Vodiči však hrozia. Ak sa ich požiadavky nenaplnia, bude ostrý štrajk. Termín ani jeho spôsob však nateraz spresniť nevedeli. Čakajú na výsledky jednotlivých rokovaní. Vedenie mestského dopravcu však o prípadnom ostrom štrajku svojich vodičov nechce ani počuť. "Je nelegitímny a neadekvátny," uviedol Tkáč.
"Nemyslím si, že ostrý štrajk hrozí, pretože si nemyslím, že kritizované veci sú v takom stave, ako boli vykreslené," skonštatoval Igor Jutka, predseda predstavenstva DPMK.
Poslanci žiadajú opatrenia
Vystúpenie vodičov vyvolalo v pléne mestského parlamentu rozsiahlu kritiku. Týkala sa nielen vedenia Dopravného podniku, ale aj samotného vedenia mesta. Žiadali preto vyvodiť konkrétne opatrenia.
"Mimoriadne valné zhromaždenie by sa malo okamžite zaoberať otázkou odvolania generálneho riaditeľa," skonštatoval nezávislý poslanec Alfonz Halenár.
Jeho kolega Martin Boritáš (KDH) dokonca navrhol, aby hlavný kontrolór mesta Košice urobil v dopravnom podniku hĺbkovú analýzu a preveril tak uvádzané porušenia zákona a neplnenie kolektívnej zmluvy.
Košický primátor František Knapík (KDH) o prípadnom mimoriadnom valnom zhromaždení Dopravného podniku hovoriť nateraz nechcel. Je však v tejto veci pripravený konať.
"V relatívne krátkom čase nadviažem kontakt s našimi odborovými organizáciami a sadnem si s nimi. Chcem počuť nielen ich názor, ale aj vedenia podniku. Potom urobíme konkrétne opatrenia," skonštatoval.
Dve odborové organizácie
Dopravný podnik mesta Košice však nemá len jednu odborovú organizáciu. Má aj druhú, ktorá zastupuje celkovo 35 % zamestnancov. Tí sa k svojim kolegom nepridali.
"Zdá sa nám prehnané a malicherné riešiť personálne otázky a kolektívnu zmluvu na mestskom zastupiteľstve," skonštatovala Andrea Vindišová, šéfka týchto odborov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári