Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:14

Vodiči košickej mestskej dopravy pohrozili ostrým štrajkom

Vodiči košickej mestskej dopravy nie sú spokojní s platmi a pracovnými podmienkami. Hrozia ostrým štrajkom.

Prípadný štrajk vodičov mestskej dopravy by vážne ochromil dopravu v Košiciach.Prípadný štrajk vodičov mestskej dopravy by vážne ochromil dopravu v Košiciach. (Zdroj: Veronika Janušková)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Ostrým štrajkom hrozia vodiči autobusov a trolejbusov košického mestského dopravcu. Dôvodom je ich opätovná nespokojnosť nielen s nízkymi platmi, ale aj nedodržiavaním kolektívnej zmluvy či iných dohôd. Riaditeľ nepovažuje za náhodu, že si protest načasovali pred voľbami.

KOŠICE. Asi 50 vodičov prišlo na dnešné rokovanie pléna mestského parlamentu protestovať. Dopravný podnik mesta Košice podľa nich nielen nedodržiava dohody, ale im vytvára aj neprimerané pracovné podmienky.

Skryť Vypnúť reklamu

"Kilometre sa na linkách nemenia, menia sa však časy. Sme tak ukrátení na výkonoch," skonštatoval František Varga, jeden z nespokojných vodičov. "Pracovné podmienky sú už pre nás, vodičov, neúnosné. Máme kolektívnu zmluvu, ktorá sa nedodržiava napriek faktu, že je podpísaná," pridal sa Tomáš Baxa, ďalší z vodičov.

Prekážajú aj nízke platy

Vedenie DPMK s protestom vodičov a ich argumentmi nesúhlasí. Tvrdí, že priestor na prerokovávanie pracovných podmienok je vo firme dostatočne vytvorený. Vedenie v tejto veci preto poukazuje aj na inú vec.

"Toto načasovanie, niekoľko dní pred voľbami, je vysoko politicky motivované," skonštatoval Michal Tkáč, generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice.

Šoféri autobusov a trolejbusov sú však nespokojní aj so svojim platmi. Požadujú ich zvýšenie o 10 percent.

Skryť Vypnúť reklamu

"Takýto nárast mzdových prostriedkov predstavuje medziročný nárast o vyše 1,2 milióna eur. Takéto peniaze nemáme. Aktuálne je priemerný plat vodiča v DPMK 820 eur," oponuje Tkáč. Tvrdí však, že vedenie mestského dopravcu je napriek tomu v tejto veci ochotné diskutovať. "Aktuálne prebiehajú rokovania o mzdách," uviedol.

Ostrý štrajk (?)

Vodiči však hrozia. Ak sa ich požiadavky nenaplnia, bude ostrý štrajk. Termín ani jeho spôsob však nateraz spresniť nevedeli. Čakajú na výsledky jednotlivých rokovaní. Vedenie mestského dopravcu však o prípadnom ostrom štrajku svojich vodičov nechce ani počuť. "Je nelegitímny a neadekvátny," uviedol Tkáč.

"Nemyslím si, že ostrý štrajk hrozí, pretože si nemyslím, že kritizované veci sú v takom stave, ako boli vykreslené," skonštatoval Igor Jutka, predseda predstavenstva DPMK.

Skryť Vypnúť reklamu

Poslanci žiadajú opatrenia

Vystúpenie vodičov vyvolalo v pléne mestského parlamentu rozsiahlu kritiku. Týkala sa nielen vedenia Dopravného podniku, ale aj samotného vedenia mesta. Žiadali preto vyvodiť konkrétne opatrenia.

"Mimoriadne valné zhromaždenie by sa malo okamžite zaoberať otázkou odvolania generálneho riaditeľa," skonštatoval nezávislý poslanec Alfonz Halenár.

Jeho kolega Martin Boritáš (KDH) dokonca navrhol, aby hlavný kontrolór mesta Košice urobil v dopravnom podniku hĺbkovú analýzu a preveril tak uvádzané porušenia zákona a neplnenie kolektívnej zmluvy.

Košický primátor František Knapík (KDH) o prípadnom mimoriadnom valnom zhromaždení Dopravného podniku hovoriť nateraz nechcel. Je však v tejto veci pripravený konať.

"V relatívne krátkom čase nadviažem kontakt s našimi odborovými organizáciami a sadnem si s nimi. Chcem počuť nielen ich názor, ale aj vedenia podniku. Potom urobíme konkrétne opatrenia," skonštatoval.

Dve odborové organizácie

Dopravný podnik mesta Košice však nemá len jednu odborovú organizáciu. Má aj druhú, ktorá zastupuje celkovo 35 % zamestnancov. Tí sa k svojim kolegom nepridali.

"Zdá sa nám prehnané a malicherné riešiť personálne otázky a kolektívnu zmluvu na mestskom zastupiteľstve," skonštatovala Andrea Vindišová, šéfka týchto odborov.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 652
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 819
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 512
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 213
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 783
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 215
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 645
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 457
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 219
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 072
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop