.
KOŠICE. Dlhoročného šéfa Daniela Horvátha strieda vo funkcii Milan Mihaľo. Na post bol v októbri vyhlásený konkurz. "Nejde o politickú nomináciu. Nikdy som nebol ani nie som v žiadnej politickej strane, riadne som sa zúčastnil výberového konania," vyjadril sa novopečený riaditeľ.
"V Slovenskej obchodnej inšpekcii pracujem už devätnásty rok. Nastúpil som ako inšpektor v roku 1992. Za to obdobie som sa zorientoval v problematike ochrany spotrebiteľa, v kontrolnej činnosti v teréne a v problematike kontrol."
Chcel by zlepšiť podmienky pre inšpektorov, dodať im sebavedomie a vytvoriť priestor na štúdium rýchle sa harmonizujúcich európskych predpisov do slovenských. Tvrdí, že i samotní spotrebitelia by sa mali oboznamovať o ich právach a uplatňovaní zodpovednosti za chyby.
Sťažujte sa okamžite
Inšpektori sa v prvom rade sústreďujú na kontroly bezpečnosti výrobkov. Využívajú pritom databázu RAPEX alebo podnety, na základe ktorých odoberajú vzorky a odosielajú ich na laboratórne posúdenie. V obchodoch zisťujú, či neponúkajú nebezpečný tovar. Ak nejaký objavia, zastavia jeho predaj, pričom ho ľudia môžu vrátiť a peniaze dostanú späť.
"Momentálne sa vykonávajú kontroly v komodite sviečky, elektrické ohrievače, prívodné elektrické šnúry a regulované výrobky. Prednedávnom sme vykonali kontrolu zameranú na preukázanie zhody a správnosť ich označovania pri rekreačných plavidlách a vybraných stavebných výrobkoch," informoval Mihaľo.
SOI dostáva i kvantum rôznych podnetov. "Na základe nich kontrolujeme aj stravovacie, ubytovacie a pohostinské zariadenia. V týchto prípadoch by sa však spotrebiteľ mal chrániť aj sám, okamžite tovar reklamovať a požadovať u zodpovedného pracovníka vybavenie jeho reklamácie. Často dochádza k tomu, že nekvalitné jedlo resp. nápoj spotrebiteľ skonzumuje a na druhý deň podá podnet. Samozrejme, že každý podnet je zaevidovaný a prešetrený."
Reklamácie zamietajú bez posudku
Najväčšie rezervy v ochrane spotrebiteľa riaditeľ vidí vo vybavovaní reklamácií a poskytovaní služieb. "Máme veľa podnetov na správnosť postupu pri vybavovaní reklamácií, prešetrujeme ich po formálnej stránke. Teda či predávajúci reklamáciu riadne prijal, či o prijatí a vybavení reklamácie vydal doklad a či ju vybavil v zákonnej lehote," vysvetlil. "Predávajúci často zamietne reklamáciu, ktorú spotrebiteľ uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy výrobku bez toho, aby výrobok zaslal na odborné posúdenie."
Do roka od kúpy ju totiž smie zamietnuť len na základe posudku. Po roku aj sám, no musí v doklade uviesť, komu sa môže dať výrobok posúdiť. Reklamáciu má vybaviť ihneď, najneskôr do 30 dní. "Predávajúci musí vyjadrenie k reklamácii vydať v jeho mene. Nemal by podávať výsledok odborného posúdenia priamo spotrebiteľovi bez toho, aby sa sám nevyjadril. Je ďalej povinný vydať doklad o vybavení reklamácie, teda či uznal, alebo neuznal reklamáciu," uviedol Mihaľo.
Špekulatívni živnostníci
Inšpekcia zaznamenáva i veľa problémov so službami, predovšetkým stavebnými. "Veľa spotrebiteľov si vyberá podnikateľa podľa inzerátov, tí niekedy nemajú stálu prevádzku a adresu uvádzajú na trvalom bydlisku. Keď potom chcú reklamovať nekvalitnú alebo nedokončenú prácu, nevedia živnostníka zohnať. Často k nám prichádzajú bez dokladov, len s cenovou ponukou na obyčajnom papieri bez podpisu. Stáva sa aj to, že špekulanti zoberú zálohu a vôbec nič neurobia," povedal riaditeľ.
Ich zákazníci tak nevedia preukázať obchodný vzťah a požiadavka sa stáva nevymožiteľnou. Mihaľo preto radí spísať pred začatím akejkoľvek rekonštrukcie či prestavby zmluvu o diele alebo písomné potvrdenie o prevzatí objednávky s termínmi začatia a ukončenia prác, ich predmetom a aspoň odhadnutej cene. Každé jej zvýšenie potom musí byť odsúhlasené. Tiež by mali byť ošetrené aj postihy za nedodržanie termínov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári