Postaral sa o to košický spevák Braňo Mojsej, ktorý z vlastnej iniciatívy zložil, nahral a naspieval pieseň pre Richarda Rašiho, jedného z kandidátov na post košického primátora. Videoklip si na You Tube do včera pozrelo rekordných vyše 985 miliónov fanúšikov.
Keď sa v nedeľu rozšírila správa o umiestnení Braňovho klipu na webe, vyvolalo to na Slovensku a hlavne v Košiciach hotový ošiaľ. Ľudia opúšťali rozpozerané filmové i divadelné predstavenia, kto bol v práci, utekal domov, rušili sa dohodnuté schôdzky. A to všetko len preto, aby mohli byť Braňovi fanúšikovia čo najskôr doma a na počítačoch zhliadnuť produkt, ktorým ich idol ukončil desaťročný tvorivý pôst. Väčšina divákov síce potom okamžite skolabovala, zvracala, prípadne im z tohto klipu prišlo zle z inej príčiny, no malo to aj iný efekt. Počet kliknutí na stránku stúpal neuveriteľne rýchlo a keď presiahol päť miliónov, bolo zrejmé, že video sa stalo hitom aj za hranicami Slovenska.
"Bola to Braňova osobná iniciatíva. Chcel ním jednoducho vyjadriť podporu kandidátovi, ktorého program i on ako osoba ho oslovil najviac," prezradil nám zdroj z prostredia Braňovho producentského tímu. "Nie, pán Raši o tom nevedel a ani sme sa nepokúšali spojiť s ním, či bude s takou formou podpory súhlasiť. Niektorí z nás sa totiž obávali, že o takúto reklamu stáť nebude a pohrozí nám súdnou dohrou. Braňo sa však chcel zviditeľniť stoj čo stoj, takže klip pustil do éteru bez vedomia ospevovaného kandidáta. Fotku pána Rašiho nepoužil, takže nám žiadne trestné stíhanie nehrozí."
Ako sa dalo čakať, reakcie na klip sa v internetových diskusiách rôznili. Od vyslovene záporných, ktoré text i hudbu označili za otrasnú a dôsledok Braňovho niekoľkonásobného liečenia z alkoholizmu, až po kladné, ktoré song nazvali Hitom storočia. A vraj nebyť toho, že hlasovanie do ankety Slávik 2010 bolo pred pár dňami uzavreté, pieseň by zamiešala poradie na prvých priečkach viacerých kategórií. Najmä však v Skladbe roka, Spevák roka a možno aj Skokan roka. Samozrejme, nechýbali ani polemiky od tom, či si pieseň objednal samotný R. Raši alebo v rámci antireklamy nejaký protikandidát, a či má Braňo v prípade volebného víťazstva svojho favorita sľúbené na magistráte nejaké teplé miestečko. Napríklad ako vedúci oddelenia práce s mládežou či ako poradca pre liečbu závislosti na alkohole.
V úvode sme naznačili, že počet pozretí videoklipu deň za dňom stúpal závratným tempom. V pondelok presiahol milión, v utorok desať a v stredu sa prehupol cez stovku. Včera večer, tesne pred našou uzávierkou, atakoval magickú hranicu jednej miliardy. Bol to signál, aby sa piesňou začali zaoberať aj svetové hudobné kapacity. Žiaľ, keďže slovenskému textu nerozumeli, hodnotili iba hudbu. A s tou Braňo veľa vody nenamútil. Hitmakeri ho síce nasadili ako horúcu novinku do prestížnej hitparády World Chart Show, ale z tej ho hneď v prvom kole vytlačila pieseň kambodžskej skupiny Yellow Bambus I Love Amerika.
Či Braňova pieseň a vyznanie k voľbám jednému z horúcich favoritom "primátoriek" pomôžu alebo pôjde o typický príklad tzv. medvedej služby, bude jasné na budúcu sobotu po sčítaní hlasov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári