KOŠICE. Orosová pracuje na miestnom úrade denne hodinu a 12 minút. "Tento rozvrh nie je vhodný pre môj pracovný výkon, na sústredenie je to veľmi krátka doba, zvlášť pri rozsiahlejších kontrolách."
Uviedla tiež, že na prácu nemôže používať počítač, internet ani tlačiareň mestskej časti, pretože jej to starosta zakázal, preto pre pracovné potreby používa vlastný noteboook.
Najprv o zmenu žiadala starostu, neskôr sa obrátila na miestne zastupiteľstvo.
Pred poslancami predostrela návrh, aby pracovala dva razy týždenne po 3 hodiny a žiadala, aby Petrenkovi uložili vykonať ňou navrhnutú zmenu.
Má písať na písacom stroji
Orosová je zamestnankyňou miestnemu úradu, za ktorého chod zodpovedá starosta a preto jej on upravil pracovný čas. Poslanci žiadali, aby ho zmenil. "Všetko je v súlade so zákonom. Kontrolu pracovných podmienok pani kontrolórky vykonal inšpektorát práce a nezistil žiadne porušenia," uviedol Petrenka.
Dodal, že do počítača v majetku miestnej časti nesmie vstupovať tretia osoba a Orosovej navrhol, aby písala na písacom stroji. Napokon na zastupiteľstve prisľúbil, že pripomienky zváži. Doteraz tak neurobil kvôli "pracovnej vyťaženosti".
Poslanec Peter Dečo (KDH) si myslí, že takto nastavené pracovné podmienky zabraňujú Orosovej v kontrolnej činnosti. "Otázka znie, či takto robil aj predošlý kontrolór."
Hospodárenie mestskej časti pred Orosovou vykonával Martin Sopko (Smer-SD). Ten uviedol, že pracoval na 4-hodinový týždenný úväzok, pričom do práce zvyčajne chodieval jeden alebo dva razy týždenne a správy o kontrolnej činnosti písal doma. "Nevyužíval som techniku miestneho úradu."
Kontrolóri: Je to neefektívne
Kontrolóri z iných košických mestských častí nad takýmto pracovným časom krútia hlavou. "Čo stihne urobiť kontrolórka počas hodiny 12 minút denne? Veď si musí naštudovať problematiku, oboznámiť sa so zákonmi, aby s kontrolou začala. Takýto čas nie je postačujúci," myslí si kontrolór Juhu Tibor Matoušek (SDKÚ-DS).
Patrik Géci (Smer-SD), kontrolór mestskej časti Nad jazerom, hovorí, že mestská časť kontrolórke nevytvára vhodné pracovné podmienky na výkon kontrolnej činnosti. "Vzniká tak podozrenie, akoby bol záujem, aby kontrola nebola vykonávaná efektívne."
Obaja dodali, že na úradoch majú k dispozícii počítač aj prístup k internetu.
Ľudovít Budzák, prezident Združenia hlavných kontrolórov miest a obcí Slovenskej republiky, uvádza, že zákon presne neurčuje, ako treba postupovať pri rozvrhnutí pracovného času kontrolóra.
Nesúhlasil s konštatovaním starostu, že kontrolórka nemôže používať počítač obecného úradu. "Kontrolórka má v rámci kontrolnej činnosti právo nahliadať do dokumentov mestskej časti. Hlavní kontrolóri mali zabezpečené pracovné podmienky na úrovni zamestnancov obce."
Starosta Dušan Petrenka sa bráni, že zákon neporušil. Foto: Veronika Janušková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári