KOŠICE. Krajské zastupiteľstvo včera schválilo hlasmi 42 zo 49 prítomných poslancov návrh VZN o dani z motorových vozidiel, ktoré mení jej sadzby. Tie sa v závislosti od kubatúry, počtu náprav a vypúšťaných emisií zvýšia až do desať percent. Ročná sadzba dane za osobné motorové vozidlo by mala po novom byť v rozpätí od 62,07 do 219,08 eura, pričom doteraz to bolo od 56,43 do 199,16 eura. Sadzba pre úžitkové, nákladné motorové vozidlá a autobusy sa bude pohybovať od 112,86 až do 2 804,22 eura.
Trebuľa: Mali sme jednu z najnižších
Župan Zdenko Trebuľa (Smer) zdôraznil, že kraj má 2. najnižšiu sadzbu dane na Slovensku, pričom uplynulé tri roky sa jej výška nemenila. Zároveň sa prihováral za zmenu v nastavení dane, keďže firemné autá, najmä tie s bratislavskou "ešpézetkou" ju odvádzajú v našom hlavnom meste a nie tam, kde je prevádzka firmy. Navyše najmä nákladné automobily sa výrazne podieľajú na opotrebovaní ciest v kraji, hoci túto daň odvádzajú v Bratislave. "Žiadam poslancov NR SR z nášho regiónu, aby v tomto smere vyvinuli patričné kroky," vyzval ich župan. Na jeho slová reagoval šéf klubu SDKÚ Ján Süli, ktorý mu odkázal, že predchádzajúce štyri roky bol minister dopravy zo Smeru a v legislatíve sa nezmenilo nič.
Halenár: Len šmátrame po vreckách občanov
Kraj chce dodatočné výnosy z tejto dane v predpokladanej výške milión eur použiť na financovanie opráv ciest II. a III. triedy, ale aj na ich zimnú a letnú údržbu. Podľa nezávislého poslanca Alfonza Halenára zvýšenie nie je potrebné. "Ak dodatočne získame milión eur, tak je to aj tak menej, než kraju neodviedla na nájomnom nemocnica v Trebišove. Zdá sa mi to len ako šmátranie po vreckách daňových poplatníkov." Zvyšovanie dane nebolo po vôli ani J. Sülimu. "Desať percent je podľa mňa radikálne zvýšenie. Keď už, mali sme sadzby zvyšovať každý rok napr. o 2 percentá, aby nenastal až taký veľký skok."
Bernát: Zvýšenie dopravcov neohrozí
Riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát považuje výhrady poslancov za zbytočne nafúknuté. "Doteraz mal náš kraj druhú najnižšiu sadzbu na Slovensku, preto musíme siahnuť k tomuto opatreniu. Je to jeden z postupných krokov, aby sme do roku 2014 zjednotlili jej výšku s inými krajmi. Nemyslíme si, že daň z motorových vozidiel by v ich ekonomických prepočtoch tvorila nejakú významnú položku. U vozidiel, ktoré nespadajú pod mýtny systém napr. došlo k zvýšeniu diaľničných nálepiek o 40 percent. U nás to bolo len od nula po desať percent, čo je dosť veľký rozdiel. Takisto by som tú dodatočne vybranú sumu neporovnával s nemocnicou v Trebišove. Tá by bola v strate aj bez započítania nájomného. Ak by sme to urobili, bola by to pre nás len ťažko dobytná pohľadávka."
Česmad: Oproti Maďarsku a Poľsku je to dvojnásobok
Zvýšenie cestnej dane kritizovali aj predstavitelia Združenia autodopravcov Slovenska Česmad. Podľa ich šéfa Pavla Jančoviča to môže znamenať vážne ohrozenie až likvidáciu odvetvia autodopravy. Ako príklad uviedol, že v Poľsku je sadzba dane za návesovú súpravu 38 % sadzby dane v SR, v Maďarsku je to 49 % a ČR 53 %. Ich súčasná úroveň už teraz viac ako trojnásobne prevyšuje minimálnu daň stanovenú Európskou komisiou.
"Každé zvyšovanie je určite nepríjemný krok, no na druhej strane sa snažíme odlíšiť vozidlá, ktoré spĺňajú prísne normy EÚ v oblasti emisií. Pre vozidlá, ktoré spĺňajú normu Euro 4 alebo 5, zostáva sadzba na pôvodnej úrovni. U vozidiel, ktoré spĺňajú normu Euro 3 sa to zvýšenie bude pohybovať na úrovni 5 percent. A až tie najmenej ekologické autá zaplatia až o 10 percent viac," dodal O. Bernát.
Alfonz Halenár. Nezávislý poslanec zvýšenie kritizoval, ale riešenie odkiaľ vziať peniaze na cesty je nezrealizovateľné.
Foto: Judita Čermáková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári