Korzár logo Korzár Košice

Košický kraj zvýšil cestnú daň o desať percent

Autodopravcovia a živnostníci, ktorí používajú osobné alebo nákladné autá či autobusy na podnikanie, sa od januára môžu pripraviť na zvýšené výdavky. Župní poslanci schválili zvýšenie cestnej dane.

Ondrej Bernát (vľavo). Riaditeľ Úradu KSK tvrdí, že autodopravcov to neohrozí a peniaze pôjdu na opravu ciest.Ondrej Bernát (vľavo). Riaditeľ Úradu KSK tvrdí, že autodopravcov to neohrozí a peniaze pôjdu na opravu ciest. (Zdroj: Judita Čermáková)



KOŠICE. Krajské zastupiteľstvo včera schválilo hlasmi 42 zo 49 prítomných poslancov návrh VZN o dani z motorových vozidiel, ktoré mení jej sadzby. Tie sa v závislosti od kubatúry, počtu náprav a vypúšťaných emisií zvýšia až do desať percent. Ročná sadzba dane za osobné motorové vozidlo by mala po novom byť v rozpätí od 62,07 do 219,08 eura, pričom doteraz to bolo od 56,43 do 199,16 eura. Sadzba pre úžitkové, nákladné motorové vozidlá a autobusy sa bude pohybovať od 112,86 až do 2 804,22 eura.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trebuľa: Mali sme jednu z najnižších

Župan Zdenko Trebuľa (Smer) zdôraznil, že kraj má 2. najnižšiu sadzbu dane na Slovensku, pričom uplynulé tri roky sa jej výška nemenila. Zároveň sa prihováral za zmenu v nastavení dane, keďže firemné autá, najmä tie s bratislavskou "ešpézetkou" ju odvádzajú v našom hlavnom meste a nie tam, kde je prevádzka firmy. Navyše najmä nákladné automobily sa výrazne podieľajú na opotrebovaní ciest v kraji, hoci túto daň odvádzajú v Bratislave. "Žiadam poslancov NR SR z nášho regiónu, aby v tomto smere vyvinuli patričné kroky," vyzval ich župan. Na jeho slová reagoval šéf klubu SDKÚ Ján Süli, ktorý mu odkázal, že predchádzajúce štyri roky bol minister dopravy zo Smeru a v legislatíve sa nezmenilo nič.

SkryťVypnúť reklamu

Halenár: Len šmátrame po vreckách občanov

Kraj chce dodatočné výnosy z tejto dane v predpokladanej výške milión eur použiť na financovanie opráv ciest II. a III. triedy, ale aj na ich zimnú a letnú údržbu. Podľa nezávislého poslanca Alfonza Halenára zvýšenie nie je potrebné. "Ak dodatočne získame milión eur, tak je to aj tak menej, než kraju neodviedla na nájomnom nemocnica v Trebišove. Zdá sa mi to len ako šmátranie po vreckách daňových poplatníkov." Zvyšovanie dane nebolo po vôli ani J. Sülimu. "Desať percent je podľa mňa radikálne zvýšenie. Keď už, mali sme sadzby zvyšovať každý rok napr. o 2 percentá, aby nenastal až taký veľký skok."

Bernát: Zvýšenie dopravcov neohrozí

Riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát považuje výhrady poslancov za zbytočne nafúknuté. "Doteraz mal náš kraj druhú najnižšiu sadzbu na Slovensku, preto musíme siahnuť k tomuto opatreniu. Je to jeden z postupných krokov, aby sme do roku 2014 zjednotlili jej výšku s inými krajmi. Nemyslíme si, že daň z motorových vozidiel by v ich ekonomických prepočtoch tvorila nejakú významnú položku. U vozidiel, ktoré nespadajú pod mýtny systém napr. došlo k zvýšeniu diaľničných nálepiek o 40 percent. U nás to bolo len od nula po desať percent, čo je dosť veľký rozdiel. Takisto by som tú dodatočne vybranú sumu neporovnával s nemocnicou v Trebišove. Tá by bola v strate aj bez započítania nájomného. Ak by sme to urobili, bola by to pre nás len ťažko dobytná pohľadávka."

SkryťVypnúť reklamu

Česmad: Oproti Maďarsku a Poľsku je to dvojnásobok

Zvýšenie cestnej dane kritizovali aj predstavitelia Združenia autodopravcov Slovenska Česmad. Podľa ich šéfa Pavla Jančoviča to môže znamenať vážne ohrozenie až likvidáciu odvetvia autodopravy. Ako príklad uviedol, že v Poľsku je sadzba dane za návesovú súpravu 38 % sadzby dane v SR, v Maďarsku je to 49 % a ČR 53 %. Ich súčasná úroveň už teraz viac ako trojnásobne prevyšuje minimálnu daň stanovenú Európskou komisiou.

"Každé zvyšovanie je určite nepríjemný krok, no na druhej strane sa snažíme odlíšiť vozidlá, ktoré spĺňajú prísne normy EÚ v oblasti emisií. Pre vozidlá, ktoré spĺňajú normu Euro 4 alebo 5, zostáva sadzba na pôvodnej úrovni. U vozidiel, ktoré spĺňajú normu Euro 3 sa to zvýšenie bude pohybovať na úrovni 5 percent. A až tie najmenej ekologické autá zaplatia až o 10 percent viac," dodal O. Bernát.

8_judyhalenar_res.jpg

Alfonz Halenár. Nezávislý poslanec zvýšenie kritizoval, ale riešenie odkiaľ vziať peniaze na cesty je nezrealizovateľné.
Foto: Judita Čermáková

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 024
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 897
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 093
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 850
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 142
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 749
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 481
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 478
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 084
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 076
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 580
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 478
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 084
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 076
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 580
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu