Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 27. máj, 2022 | Meniny má Iveta

Košický kraj zvýšil cestnú daň o desať percent

Autodopravcovia a živnostníci, ktorí používajú osobné alebo nákladné autá či autobusy na podnikanie, sa od januára môžu pripraviť na zvýšené výdavky. Župní poslanci schválili zvýšenie cestnej dane.

Ondrej Bernát (vľavo). Riaditeľ Úradu KSK tvrdí, že autodopravcov to neohrozí a peniaze pôjdu na opravu ciest.Ondrej Bernát (vľavo). Riaditeľ Úradu KSK tvrdí, že autodopravcov to neohrozí a peniaze pôjdu na opravu ciest. (Zdroj: Judita Čermáková)



KOŠICE. Krajské zastupiteľstvo včera schválilo hlasmi 42 zo 49 prítomných poslancov návrh VZN o dani z motorových vozidiel, ktoré mení jej sadzby. Tie sa v závislosti od kubatúry, počtu náprav a vypúšťaných emisií zvýšia až do desať percent. Ročná sadzba dane za osobné motorové vozidlo by mala po novom byť v rozpätí od 62,07 do 219,08 eura, pričom doteraz to bolo od 56,43 do 199,16 eura. Sadzba pre úžitkové, nákladné motorové vozidlá a autobusy sa bude pohybovať od 112,86 až do 2 804,22 eura.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trebuľa: Mali sme jednu z najnižších

Župan Zdenko Trebuľa (Smer) zdôraznil, že kraj má 2. najnižšiu sadzbu dane na Slovensku, pričom uplynulé tri roky sa jej výška nemenila. Zároveň sa prihováral za zmenu v nastavení dane, keďže firemné autá, najmä tie s bratislavskou "ešpézetkou" ju odvádzajú v našom hlavnom meste a nie tam, kde je prevádzka firmy. Navyše najmä nákladné automobily sa výrazne podieľajú na opotrebovaní ciest v kraji, hoci túto daň odvádzajú v Bratislave. "Žiadam poslancov NR SR z nášho regiónu, aby v tomto smere vyvinuli patričné kroky," vyzval ich župan. Na jeho slová reagoval šéf klubu SDKÚ Ján Süli, ktorý mu odkázal, že predchádzajúce štyri roky bol minister dopravy zo Smeru a v legislatíve sa nezmenilo nič.

SkryťVypnúť reklamu

Halenár: Len šmátrame po vreckách občanov

Kraj chce dodatočné výnosy z tejto dane v predpokladanej výške milión eur použiť na financovanie opráv ciest II. a III. triedy, ale aj na ich zimnú a letnú údržbu. Podľa nezávislého poslanca Alfonza Halenára zvýšenie nie je potrebné. "Ak dodatočne získame milión eur, tak je to aj tak menej, než kraju neodviedla na nájomnom nemocnica v Trebišove. Zdá sa mi to len ako šmátranie po vreckách daňových poplatníkov." Zvyšovanie dane nebolo po vôli ani J. Sülimu. "Desať percent je podľa mňa radikálne zvýšenie. Keď už, mali sme sadzby zvyšovať každý rok napr. o 2 percentá, aby nenastal až taký veľký skok."

Bernát: Zvýšenie dopravcov neohrozí

Riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát považuje výhrady poslancov za zbytočne nafúknuté. "Doteraz mal náš kraj druhú najnižšiu sadzbu na Slovensku, preto musíme siahnuť k tomuto opatreniu. Je to jeden z postupných krokov, aby sme do roku 2014 zjednotlili jej výšku s inými krajmi. Nemyslíme si, že daň z motorových vozidiel by v ich ekonomických prepočtoch tvorila nejakú významnú položku. U vozidiel, ktoré nespadajú pod mýtny systém napr. došlo k zvýšeniu diaľničných nálepiek o 40 percent. U nás to bolo len od nula po desať percent, čo je dosť veľký rozdiel. Takisto by som tú dodatočne vybranú sumu neporovnával s nemocnicou v Trebišove. Tá by bola v strate aj bez započítania nájomného. Ak by sme to urobili, bola by to pre nás len ťažko dobytná pohľadávka."

SkryťVypnúť reklamu

Česmad: Oproti Maďarsku a Poľsku je to dvojnásobok

Zvýšenie cestnej dane kritizovali aj predstavitelia Združenia autodopravcov Slovenska Česmad. Podľa ich šéfa Pavla Jančoviča to môže znamenať vážne ohrozenie až likvidáciu odvetvia autodopravy. Ako príklad uviedol, že v Poľsku je sadzba dane za návesovú súpravu 38 % sadzby dane v SR, v Maďarsku je to 49 % a ČR 53 %. Ich súčasná úroveň už teraz viac ako trojnásobne prevyšuje minimálnu daň stanovenú Európskou komisiou.

"Každé zvyšovanie je určite nepríjemný krok, no na druhej strane sa snažíme odlíšiť vozidlá, ktoré spĺňajú prísne normy EÚ v oblasti emisií. Pre vozidlá, ktoré spĺňajú normu Euro 4 alebo 5, zostáva sadzba na pôvodnej úrovni. U vozidiel, ktoré spĺňajú normu Euro 3 sa to zvýšenie bude pohybovať na úrovni 5 percent. A až tie najmenej ekologické autá zaplatia až o 10 percent viac," dodal O. Bernát.

8_judyhalenar_res.jpg

Alfonz Halenár. Nezávislý poslanec zvýšenie kritizoval, ale riešenie odkiaľ vziať peniaze na cesty je nezrealizovateľné.
Foto: Judita Čermáková

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  5. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  6. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  1. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  2. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  3. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  4. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  5. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  6. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  8. Pozor na úrazy na trampolíne, najčastejšie sú poranenia končatín
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 13 856
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 160
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 429
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 3 439
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 350
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 000
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 348
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 301

Blogy SME

  1. Aliancia NIE RAKOVINE: Spájame sa, aby sme porazili rakovinu
  2. Marián Kozák: Moje pozitívne zážitky s hipoterapiou
  3. Marian Stefanovsky: Zmätený deň, alebo pokus byť. 6časť
  4. Martin Pekár: Príbeh s priveľa háčikmi, alebo ako táto vláda nepostaví sľubované nemocnice
  5. Roman Kebísek: Slovenské rozprávky sú plné zverstiev a krvi - prenášali skúsenosť pokolení
  6. Viktor Pamula: Rekonštrukcie v meste Spišská Nová Ves II.
  7. Rastislav Profant: Amerika nielen na úpadku, ale doslova v morálnom rozklade
  8. Patrik Zimáni: Ako (ne)minúť štátne peniaze...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 319
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 888
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 758
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 098
  5. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 4 068
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 911
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 884
  8. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 857
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Aliancia NIE RAKOVINE: Spájame sa, aby sme porazili rakovinu
  2. Marián Kozák: Moje pozitívne zážitky s hipoterapiou
  3. Marian Stefanovsky: Zmätený deň, alebo pokus byť. 6časť
  4. Martin Pekár: Príbeh s priveľa háčikmi, alebo ako táto vláda nepostaví sľubované nemocnice
  5. Roman Kebísek: Slovenské rozprávky sú plné zverstiev a krvi - prenášali skúsenosť pokolení
  6. Viktor Pamula: Rekonštrukcie v meste Spišská Nová Ves II.
  7. Rastislav Profant: Amerika nielen na úpadku, ale doslova v morálnom rozklade
  8. Patrik Zimáni: Ako (ne)minúť štátne peniaze...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 319
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 888
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 758
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 098
  5. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 4 068
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 911
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 884
  8. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 857
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu