U takmer každého kontrolovaného predajcu zistili nedostatky. Problémy sú hlavne so skresľovaním cien, nedodržiavaním lehôt, či reklamovaním objednaného tovaru.
KOŠICE. „Predaj tovaru a služieb prostredníctvom internetu sa v poslednom období značne rozmáha a súčasne pribúdajú možnosti nákupu tovaru a služieb prostredníctvom internetu. V mnohých prípadoch predaj vykonávajú subjekty neznalé problematiky v danej oblasti, teda povinnosti predávajúceho vyplývajúce z platnej legislatívy nie sú plnené v požadovanom rozsahu," zhodnotil riaditeľ košického inšpektorátu Milan Mihaľo. „Aj s poukazom na množiace sa podnety spotrebiteľov, SOI zintenzívňuje periodicitu kontrol tohto typu."
Zavádzali o cenách, či upierali reklamáciu
V tomto roku zatiaľ preverili 37 podnikateľov prevádzkujúcich internetový obchod. „Nedostatky boli zistené takmer u každého z kontrolovaných subjektov," skonštatoval Mihaľo.
Neinformovali o svojom sídle, nákladoch za dodanie, možnosti odstúpenia od zmluvy do siedmich dní, či lehote, kedy sú viazaní ponukou. Niektorí skresľovali, či zahmlievali konečné ceny, uvádzali ich bez DPH alebo ju nedali na faktúru. Inšpektori zistili i problémy s reklamovaním cez internet objednaného tovaru. Obchodníci napr. upierali právo na reklamáciu, nemali o nich evidenciu, účtovali si poplatky za ich vybavovanie alebo neinformovali o záručných opravách.
„Boli vykonané opatrenia za účelom uskutočnenia nápravy, kontrolovaným subjektom uložené záväzné pokyny na odstránenie zistených nedostatkov, pre porušenie zákonom stanovených povinností boli uložené pokuty resp. budú začaté správne konania o uložení sankcie," uviedol riaditeľ.
Všímajte si podmienky
Len košický inšpektorát v tomto roku prijal 30 podnetov na internetový obchod, väčšina bola opodstatnená. „Spotrebitelia v nich poukazovali väčšinou na porušenie postupu pri vybavovaní reklamácie, klamlivé informácie o ponúkaných výrobkoch, nesprávnu cenovú informáciu, nedodanie objednaného tovaru v termíne 30 dní, nevrátenie peňazí za nedodaný tovar, nevrátenie peňazí v prípade odstúpenia od zmluvy," informoval riaditeľ.
Pri pohodlnom nákupe cez web preto buďte obozretní. Mihaľo radí všímať si, či sa predávajúci identifikuje, vždy si prečítať obchodné a dodacie podmienky a preveriť si, či je uvedená cena konečná a či predajca deklaruje možnosť odstúpenia od zmluvy do 7 pracovných dní. Dobrý prehľad môžete získať na diskusných fórach, kde nájdete ohlasy zákazníkov konkrétnych internetových obchodov. Ďalšie rady o elektronickom nákupe sú uverejnené na www.soi.sk.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári