Cestujúci v prímestskej a medzimestskej autobusovej doprave v Košickom samosprávnom kraji (KSK) budú musieť od 1. januára budúceho roku siahnuť hlbšie do peňaženiek. Cestovné by sa malo podľa návrhu dvoch hlavných dopravcov na území kraja, košického Eurobusu a michalovskej SAD, zvýšiť zhruba o desať percent. Nárast súvisí aj s budúcoročným zvýšením DPH o jedno percento, ktoré adekvátne zníži aj tržby dopravcov. Ďalšou príčinou je zavedenie mýta, ktoré dopravcov v kraji vyjde ročne na 250-tisíc eur.
KOŠICE. Návrh na zvýšenie cestovného už má na stole aj riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát (Smer). Ako nám povedal, momentálne s dopravcami rokujú ešte o niektorých záležitostiach, no predpokladá, že v stredu podpíšu vzájomnú dohodu.
"Vyzerá to tak, že zdraženie je nevyhnutné, no zatiaľ si netrúfam povedať, v akej výške presne bude. S dopravcami máme dohodu o pláne obmeny vozového parku, ktorým sa zvýši bezpečnosť a komfort cestovania. Ak by sa ceny nezvýšili, tento plán by sa nemohol dodržať a pocítili by to hlavne naši obyvatelia, ktorí by necestovali v nových, ale len v starých autobusoch. Chceme zvýhodniť cestujúcich s čipovými kartami a takisto dosiahnuť nižšie ceny pre ľudí, ktorých autobus po ceste domov ide nejakou zachádzkou. Cestujúci by tak mali platiť len za taký počet kilometrov, ktoré by prešli domov alebo do práce napríklad autom," informoval Bernát.
Cestovné bude drahšie aj v Prešovskom kraji. Podrobnosti nájdete tu.
Chcú zosúladiť odchody vlakov a autobusov
KSK zabezpečuje verejnú dopravu do všetkých 440 obcí na svojom území. V minulom roku prepravili dopravcovia vo verejnom záujme (študenti, žiaci, dôchodcovia, ZŤP) v prímestskej autobusovej doprave 27,84 milióna cestujúcich a najazdili 26,49 miliónov kilometrov. Kraj zaplatí tento rok dopravcom za výkony vo verejnom záujme dokopy 12 miliónov eur. A to aj napriek tomu, že oproti minulému roku poklesol počet cestujúcich o 4 percentá.
"Tých 12 miliónov je maximum, čo im dáme z rozpočtu. Boli tam aj objektívne príčiny ako platenie mýta, rast nákladov, ktoré mali autobusy kvôli viacerým 'povodňovým' obchádzkam a medziročným nárastom cien pohonných hmôt. V budúcnosti chceme docieliť zníženie tejto dotácie aj prostredníctvom toho, že sa budú optimalizovať jednotlivé spoje. Spolu so Žilinskou univerzitou sme rozbehli projekt analýzy každého jedného spoja a následne všetky vyhodnotíme a prijmeme opatrenia tak, aby nedochádzalo k duplicitným spojeniam. Nevyužívané alebo len málo využívané spoje v spolupráci so SAD-kami takisto výrazne zredukujeme. Zároveň v budúcom roku zosúladíme všetky odchody spojov autobusov s odchodmi vlakov," dodal O. Bernát.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári