Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú v úmysle zrušiť tzv. pozitívne svietenie - biele svetlá na železničných priecestiach. Predovšetkým z úsporných dôvodov.
KOŠICE. Podľa Zuzany Chalupovej z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva ŽSR, prínos bieleho svetla je vraj minimálny a preceňovaný.
"Z hľadiska predpisov a noriem ŽSR platia veľmi prísne kritériá pre svietenie bieleho svetla," uviedla. "Z uvedeného dôvodu je takáto návesť na menej ako 20 % priecestí, väčšina uvedeným kritériám nevyhovuje. Cestný zákon v príslušných paragrafoch využíva biele svetlo len na určenie rýchlosti, ktorou môžu cez priecestia prechádzať motorové vozidlá, ide o rozporuplné požiadavky. Tento stav sa nepodarilo zosúladiť za 20 rokov, preto sme s príslušnou zložkou ministerstva vnútra (MV SR) dospeli k názoru, že rýchlosť na priecestí musí byť určená inak ako svietením pozitívnej návesti."
Návrh zmeny zákona
Na to však treba zmeniť zákon o cestnej premávke, ako aj predpisy a normy ŽSR. Preto už železničiari v spolupráci s Prezídiom Policajného zboru SR vypracovali návrh zmeny zákona o cestnej premávke. Musia ho ale najprv schváliť MV SR a parlament.
"Predpokladáme, že to bude najskôr do konca roka 2011. Samotné vypnutie bieleho svetla na priecestiach je záležitosťou niekoľkých dní. Pre zaujímavosť, biele svetlo využíva minimum štátov Európskej únie, nepoznajú ho napríklad v Rakúsku, Nemecku, Francúzsku, Holandsku, Belgicku, Španielsku, Portugalsku a pod. ŽSR ušetria (zrušením svetla - pozn.red.) financie najmä pri zriaďovaní priecestí, nakoľko podmienky určené pre zriadenie bieleho svetla sa dajú vo väčšine prípadov splniť len za cenu podstatne vyšších nákladov. Samozrejme, ušetria sa aj náklady potrebné na údržbu aktívnej signalizácie," dodala Chalupová.
Dôvody na zrušenie
- na priecestiach ho používa minimum európskych krajín.
- biele svetlo má len asi 200 z celkového počtu 2 500 priecestí v SR.
- v mnohých prípadoch je iba na takých, kde nie je možné z hľadiska stavebného stavu a tvaru vozovky na priecestí jazdiť rýchlosťou 50 km/hod.
- pri projektovaní priecestí sa podmienky dané normami a predpismi pre svietenie bieleho svetla dajú splniť len veľmi ťažko.
- prínos bieleho svetla z hľadiska nákladov na jeho zriadenie je minimálny a preceňovaný vzhľadom na povinnosti vodiča - pred priecestím je povinný počínať si mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčiť, či môže bezpečne prejsť cez priecestie aj napriek svieteniu bieleho svetla.
- prispôsobenie sa predpokladanej budúcej harmonizácii európskych noriem a štandardov v oblasti zabezpečenia priecestí.
sam
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári