Cestujúci v prímestskej autobusovej doprave v Košickom kraji musia od začiatku platiť vyššie cestovné. Na zvyšujúce sa náklady oboch dopravcov v kraji, košického Eurobusu ako aj michalovskej SAD, sa poskladá každá skupina cestujúcich vrátane detí, študentov, dôchodcov. Viac sa platí aj za cestovanie s bezkontaktnou čipovou kartou, ako aj za batožinu.
KOŠICE. Oproti predchádzajúcej tarife nastal najvyšší posun v pásme 91 - 100 km, kde zľavnené cestovné zdraželo o 65 centov, čo je takmer 29 percent.
Takéto čísla sú však ojedinelé, v najčastejšie využívaných pásmach do 40 km predstavuje maximálne zvýšenie zhruba 20 centov (teda do 10 percent). Pri trase do 13 km sa cena zvýšila o 5 centov na 0,9 eura.
Do 30 km to bude 1,7 eura, do 55 km 2,85 eura a do 100 km 4,85 eura. Zľavnené cestovné pre študentov a žiakov tvorí presne 60 percent bežnej ceny lístka. Priemerné cestovné sa pritom zvýšilo o 10 percent.
Šéf Eurobusu: Museli sme to urobiť
Podľa generálneho riaditeľa košického Eurobusu Ľubomíra Geršiho museli k týmto nepopulárnym krokom pristúpiť preto, že im stúpla prakticky každá nákladová položka, zvýšená DPH bola prakticky už len čerešničkou.
"Do nášho hospodárenia pomerne radikálne zasiahlo zvyšovanie cien nafty. Aj motoristi videli, že len za december napr. vzrástla nafta o vyše 7 centov na liter a momentálne už dosahuje jej cena vyššiu úroveň, než bola pred februárovým znížením spotrebnej dane. Musíme zaplatiť zhruba o 8 percent viac za mýto ako minulý rok, chceme nakúpiť 22 nových autobusov a opäť tým obnoviť náš vozový park. Po dohode s odborármi budeme musieť zvýšiť mzdy šoférom, čo môžu byť náklady navyše o 4 percentá. Za vodičov, ktorí majú pracovnú pohotovosť, budeme musieť po novom platiť aj odvody, čo nám takisto zasiahne do nákladov. Aj preto sme dali na KSK tri návrhy cenového výmeru. Akceptovali ten, podľa ktorého sa ceny zvyšujú v rozmedzí 8 - 11 percent. Zaviedli sme aj novinku, ak cestujúci do polhodiny prestúpi z jedného na iný náš spoj, získa pri platení kartou zľavu 10 centov," uviedol pre náš denník.
Dôchodcovia zaplatia 30 centov za každých 25 km
Eurobus prepravil v minulom roku 16 miliónov cestujúcich, čo je pokles zhruba o 4 percentá. Podľa generálneho riaditeľa by sa tento negatívny trend mohol aj napriek nárastu cestovného zastaviť. Najväčší dopravca v kraji by mal podľa návrhu rozpočtu KSK dostať niečo vyše 6 miliónov eur na vykrytie strát vo verejnom záujme.
Aj preto nás zaujímalo, prečo sa zvýšila cena cestovného pre dôchodcov nad 70 rokov o 50 - 150 percent. Od 1. januára totiž zaplatia za každých 25 km 30 centov, kým predtým to bolo 20 za každých 50 km.
"Výšku cestovného pre občanov nad 70 rokov sme upravili tak, aby sme zjednotili tarifu s ostatnými krajmi. To zvýšenie nastalo aj preto, aby sme nemuseli zvyšovať naše požiadavky na KSK v súvislosti s ďalšou náhradou straty na dopravu vo verejnom záujme," uviedol Ľ. Gerši s tým, že v porovnaní s Prešovským krajom bude v tom Košickom vyššie cestovné.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári