Korzár logo Korzár Košice

Peter Szczeczina je už niekoľko desaťročí organizačnou dušou košickej rely

Zvykne sa vravieť že za všetkým hľadaj ženu, ale v prípade Petra Szczeczinu to celkom nebude platiť, prečo ho zlákal motoristický šport a fenomén - rallye.

Aj keď práve niekoľko dní po svadbe s Gabikou dostal nečakanú ponuku od mladého chalana, ktorý bol veľkým zanietencom a fanúšikom rely. Dlho sníval o tom, že raz bude jazdiť, avšak zabezpečiť si miesto v tejto kráľovskej disciplíne automobilových súťaží v 80. rokoch minulého storočia nebolo vôbec jednoduché. Aby sa mohol vôbec klasifikovať na krajský prebor a potom do republikovej súťaže, musel ako prvé absolvovať branno orientačné automobilové súťaže (BOAS). Práve tie boli vstupnou bránou pre Petra Szczeczinu do motoristického športu, ktorému sa venuje už viac ako tri desiatky rokov.

Márne by sme sme hľadali jeho meno vo výsledkoch niektorej súťaže aj preto, že viac sa venoval ich organizovaniu. Za tie roky sa vypracoval na jedného z najuznávanejších riaditeľov súťaží rely na Slovensku. Jeho meno je úzko späté s košickou rely, avšak post riaditeľa zastával aj na ďalších súťažiach, ktorých za tie roky strávené v motoristickom športe bolo viac ako dosť. Tak ako ubiehali jednotlivé súťaže, tak sa Peter Szczecina pomaličky približoval klubu šesťdesiatnikov. Do neho vstúpil v závere uplynulého roka, ktorý bol pre neho z motoristického hľadiska opäť náročný.

Vyberáme zo spomienok jeho blízkych, ako sa dostal nielen k rely, ale aj motoristickému športu. "Na ulici, kde sme bývali po svadbe, sme mali mladého suseda, ktorý bol, ako sa hovorí, doslova zažratý do rely. Pred jednou zo súťaží BOAS nemal navigátora, a preto oslovil Petra, ktorý s ním potom absolvoval niekoľko súťaží. Neskôr už jazdil s bratrancom, a potom sa ušlo miesto v aute aj manželke." Tieto udalosti sa viažu k roku 1976, ktorý môžeme brať ako prelomový pre vstup manželov Szczeczinovcov do rozrastajúcej sa rodiny motoristov. Po dvoch či troch rokoch sa im podarilo nazbierať na jednotlivých súťažiach dostatok bodov, aby si mohli vyskúšať BOAS-ku na federálnej úrovni, lepšie povedané československej súťaže. Bol to ich strop, pretože v ďalších rokoch im pracovné povinnosti nedovoľovali absolvovať tieto niekoľkodňové súťaže. Hoci sa im tieto súťaže vzďaľovali, predsa len sa im otvárala rely, ktorú od roku 1971 začal pravidelne organizovať AMK VSŽ, ktorého boli členmi rovnako ako väčšina tých, ktorí jazdili BOAS z metropoly východu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľom rely je od roku 1995

Na prípravách a organizácii rely sa podieľali takmer všetci členovia AMK a tak Peter Szczeczina privoňal k rely. Jeho prvou skúsenosťou bol post vedúceho eresky Bukovecká a postupne bol viac a viac vťahovaný do príprav každého nového ročníka. Koncom osemdesiatych rokov prijal funkciu predsedu AMK s menšími prestávkami, keď tam boli Štefan Bohuš a Igor Bednařík ju zastáva dodnes, keď teraz je na čele Autoklubu Košice, ktorý je nasledovníkom AMK VSŽ. Od šéfa AMK už nebolo ďaleko k postu riaditeľa súťaže, čo si vyžaduje veľmi schopného manažéra, ktorý počas súťaže šéfuje veľkému počtu ľudí na riaditeľstve, ale aj vonku na trati. Iné je to s menšími a uzavretými súťažami, kde je stabilné osadenstvo traťových maršálov, či usporiadateľov. Rely je špecifická aj v tom, že sa sťahuje po celom Slovensku a všade prichádzajú noví a noví ľudia. Tých je potrebné zaškoliť, aby vedeli, ako majú konať v mimoriadnych situáciách, ktoré tento nebezpečný, ale nádherný šport so sebou prináša. Riaditeľ svojim ľuďom verí, hoci ich ani poriadne nepozná. Ešte sa nestalo, aby niekto na trati sklamal jeho dôveru.

Po štvorročnej prestávke sa košická rely opäť konala v roku 1994 a o rok neskôr sa už riaditeľom súťaže stal P. Szczeczina, ktorý v tejto funkcii pôsobí dodnes. Pod jeho vedením sa košická rely dostala do seriálu majstrovstiev Európy a veľmi sa jej darilo. Stále sa snaží udržať si dobré meno. Darí sa jej to aj tým, že v metropole východu sa uskutočnili aj niektoré diely zahraničných šampionátov či už maďarského, českého a naposledy aj poľského. Vo funkcii riaditeľa sme P. Szczeczinu mohli stretnutúť nielen v Košiciach, ale aj Prešove, Rimavskej Sobote, Banskej Bystrici, Bratislave či Púchove. Aj preto môžeme konštatovať, že je najvyťaženejším riaditeľom za posledných niekoľko sezón. Súťaže, na ktorých stál v pozícii riaditeľa, bolo na desiatky.

SkryťVypnúť reklamu

Bez rodiny by to nedokázal

Svojmu koníčku sa venuje už viac ako 30 rokov, avšak bez potrebného rodinného zázemia by to zrejme nebolo to pravé orechové. Priznávajú to aj jeho najbližší, ktorí sú na každom podujatí jeho oporou. "Jeden druhému vyčítame, že sme fanatici. Každý z nás si o tom druhom myslí, že je väčší, ale nik si to nechce priznať. Bez nadšenia a toho fanatizmu by sa to ináč ani nedalo robiť. Tu nejde o zárobkovú činnosť a za prácu spojenú s prípravou i samotným priebehom súťaže nie je adekvátna odmena. Neraz sa čudujeme, prečo to všetko robíme. Veď neraz sa nám organizátorom nedostane ani morálne ďakujem. Je jasné, že vyhovieť sa nedá každému a niekto je prvý, iný posledný. Nálady sú potom rôzne, ohlasy pozitívne aj negatívne, hoci súťaž podľa nezávislých pozorovateľov dopadla veľmi dobre. Stále sa nájde niekto, kto dokáže povedať niečo, čím pošramotí snahu i vynaložené námahu všetkých, ktorí priložili ruku k dielu. Aj preto sa niekedy pýtame, či má zmysel pokračovať."

V športe je viacero rodín, ktorým učaroval šport a hlavne rely. Len pre ilustráciu môžeme povedať, že jednou z nich sú Regnerovci v susednom Česku, či Passalisovci v Grécku. Anitu si viacerí vybavia ako aj pozorovateľku FIA, ktorá bola v metropole východu počas jedného z ročníkov Rally Košice. Post riaditeľa pretekov obnáša nielen veľkú zodpovednosť, ale prináša aj riziká, a preto sa do tejto pozície nik nehrnie. Zrejme aj preto táto stolička bude dlho patriť Petrovi Szczeczinovi, ktorý má dostatok skúseností a rád by ich odovzdal niekomu mladšiemu.

SkryťVypnúť reklamu

Po rely prišiel na rad aj kopec

Dá sa povedať, že baštou slovenskej rely je náš región. Partia ľudí okolo P. Szczeczinu sa už dlhšie zaoberala aj myšlienkou pritiahnuť na východ republiky aj preteky automobilov do vrchu (PAV), ktoré by pretekárom i divákom dali novú inšpiráciu či impulz do ich osvedčeného a zabehnutého kalendára. Organizátori rely tak trocha závideli kopciarom, že príprava ich podujatia je stále jednoduchšia. V hre bolo viacero alternatív, ale pri kuloárnych debatách stále vyhrával kopec Jahodná. V tom čase však povrch cesty nebol vyhovujúci a tak myšlienka usporiadania kopca zapadala prachom. No nie tak úplne. Nedovolil jej to práve P. Szczeczina, ktorý sa pri každej príležitosti snažil oprášiť preteky PAV v okolí Košíc.

Jeho vytrvalosť napokon slávila úspech, keď po viacerých rokovaniach uzrel svetlo sveta MORIS cup Jahodná. Za sebou má prvé dva nesmelé kroky, ktoré sprevádzali viaceré neočakávané udalosti, avšak nič to neznížilo dobrú organizáciu podujatia i samotnú športovú úroveň. Snahou organizátorov i samotného riaditeľa pretekov je dostať súťaž do povedomia nielen slovenskej, ale aj zahraničnej kopciarskej verejnosti. Aj preto tohtoročný tretí ročník MORIS cup bude zaradený do FIA International Challenge a FIA European cup. Pre košických organizátorov z Autoklubu Košice to bude ďalší významný zárez na pažbe úspechov na motoristickom poli.

V ostatných rokoch sa na automobilových súťažiach rely čoraz viac o slovo hlásia veterány, ktoré sú nostalgickou spomienkou na rely, ktorú všetci považujú za kráľovnú automobilových súťaží. Pri sledovaní veteránov na trati pookreje nejedno fanúšikovské či jazdecké srdce, keď sleduje prejazdy automobilových deduškov na trati. Po veteránoch poškuľuje aj P. Szczeczina, ktorý podľa svojich najbližších má jeden veľký sen. Snáď nebude nesplniteľný. "Nahlas to veľmi nechce hovoriť, ale rád by absolvoval preteky veteránov v kokpite jedného z nich ako jazdec," prezradila na manžela jeho polovička Gabika.

Naposledy sledoval súťaž veteránov na vlastné oči počas minuloročnej súťaže majstrovstiev Európy na podujatí v Maďarsku a hneď ho to chytilo za srdce. Ako sme sa dozvedeli, do oka mu padlo jedno staršie Porche. Jeho túžbou je s takýmto autíčkom absolvovať preteky pravidelnosti. Či to zostane iba v teoretickej rovine, ukáže zrejme až čas. My mu však želáme, aby si raz sadol do svojho vysnívaného veterána a niektoré preteky absolvoval ako jazdec a nie ako ich riaditeľ.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 193
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 941
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 006
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 632
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 500
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 017
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 340
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 786
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 669
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 473
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 376
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 244
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 143
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 273
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 786
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 669
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 473
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 376
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 244
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 143
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 273
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu