hnuť" až pred súd.
V roku 2008 prichytili revizori v košickej MHD 21 506 "čiernych pasažierov", v roku 2009 ich bolo 22 319 a vlani 23 978. Počet cestujúcich bez platného cestovného lístka (CL) má teda stúpajúci trend o čom svedčí aj fakt, že je iba 4. február a ich počet od začiatku roka je už 1 500. Od roku 2008 do 2010 sa ich dlh voči DPMK vyšplhal na cca 2 mil. 150 tisíc eur. „Iba 8 200 cestujúcich, ktorí v roku 2010 cestovali bez platného CL, v tom istom roku pohľadávku aj uhradilo, t. j. cca 38 %," informuje Monika Murová, hovorkyňa DPMK. „Ak cestujúci nezaplatí revizorovi pokutu na mieste (vo výške 100-násobku stanoveného základného papierového lístka na 30 minút platného v tarifnom pásme T1 zakúpeného v predpredaji, to znamená 55,55 eura), tento prípad na základe hlásenia o porušení tarifných a prepravných podmienok je zaevidovaný ako pohľadávka. Po štyroch pracovných dňoch je zasielaná výzva k jej úhrade. Ak nie je uskutočnená úhrada v stanovenom termíne vo výzve, prípad sa odstupuje právnemu zástupcovi na vymáhanie súdnou cestou."
Ak je na konci procesu exekútor, dlh môže narásť na viac ako 2,5- násobok pokuty vrátane trov právneho zastúpenia. Úhradu penále stanovuje zákon a počíta sa od prvého dňa vzniku pohľadávky. Šanca zaplatiť dlh je vždy a jeho výška závisí od nákladov spôsobených neskorou platbou. Kým nie je prípad odstúpený právnemu zástupcovi (do jedného mesiaca od zaevidovania), dovtedy je možné dohodnúť sa na splátkach.
Stáva sa, že do MHD nastúpi skupinka našich počerných spoluobčanov, prípadne bezdomovcov. Lístok si neoznačí nikto a mesačníky iste nemá ani jeden z nich. Proti takým chronickým neplatičom musia revízori zakročiť tvrdšie. „Práve kvôli týmto cestujúcim zotrváva zavedené opatrenie - nástup cez predné dvere na niektorých linkách. Taktiež robíme aj mimoriadne kontroly na problematických linkách a úsekoch."
Čierni pasažieri, ktorí sú v tomto svojom „remesle" zdatnejší, majú poruke množstvo výhovoriek. Aj hovorkyňa DPMK priznáva, že sú v tomto smere ozaj tvoriví. „Najčastejšie sa odvolávajú na zábudlivosť, nevedomosť, resp. na to, že sa im to stalo po prvýkrát a pod. Takisto zvyknú použiť čipovú kartu iného občana alebo označený cestovný lístok použijú znova a pri kontrole tvrdia, že ho použili iba v danom vozidle. Časté sú aj prípady gumovania už označených lístkov. Niekedy zas cestujúci zvyknú tvrdiť, že si lístok označiť nemohli, lebo nefungoval prístroj. Kontrola to však dokáže overiť," dodala M. Murová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári