Ak sa novinka ujme a DPMK zaznamená primeraný odber produktov, objavia sa kávomaty v každej električke a neskôr aj v autobusoch a trolejbusoch.
S nápadom na inštaláciu kávomatov prišlo oddelenie zlepšovacích návrhov DPMK. Koncom minulého roka totiž dostalo za úlohu zvýšiť záujem Košičanov o cestovanie a zdvojnásobiť tak tržby z predaja lístkov. Rast cien ropy a tým aj pohonných hmôt síce prinútil pár desiatok motoristov odstaviť svoje vozidlá a využívať MHD, no ich počet nekorešponduje s číslami, ktoré si DPMK naplánoval.
"Návrhov na udržanie terajších a prilákanie nových cestujúcich sme mali viacero," prezradil nám šéf oddelenia Juraj Elektrón. "Od možnosti prečítať si v prostriedkoch MHD voľne dostupnú dennú tlač až po bezlatné wi-fi pripojenie na internet. Keďže rokovania s dodávateľmi týchto služieb ešte skončené nie sú, zatiaľ musia počkať. Zapožičanie kávomatov však prebehlo hladko a rýchlo, preto sme ich skúšobnú prevádzku mohli od 15. januára spustiť. Zatiaľ na tri mesiace, potom projekt vyhodnotíme."
Prvých päť kávomatov bolo inštalovaných v električkách na linkách 6, 9, R1, R2 a R3. V ponuke majú okrem čaju a piatich druhov kávy (čierna, presso, orieškové i čokoládové kapučíno a caffe latte) aj tri druhy instantných polievok (hrachovú, paradajkovú a kuraciu). Ceny sú v porovnaní s kávomatmi na iných verejne dostupných miestach v meste pomerne výhodné. Tekuté nápoje za pol eura, polievky za 80 centov. Z každého predaného produktu putuje 5 centov na fond solidarity s nezamestnanými v USA.
Ako sme sa mali možnosť presvedčiť, o občerstvenie sa nápojom či oklamanie hladu polievkou bol zo strany cestujúcich záujem. Hlavne mladí strkali do automatu jednu mincu za druhou, takže občas sa pred nimi vytvoril rad. Horšie to už bolo s čistotou v interiéri. Koše na prázdne plastikové poháre boli umiestnené iba pri kávomate, kam sa nie každému zákazníkovi chcelo vracať. Keď si totiž s kávou sadol niekde vzadu, po dopití hodil pohár na zem. "Toto ešte budeme musieť doriešiť," priznal šéf oddelenia údržby v prostriedkoch MHD Kamil Portfiš. "A ani smetné nádoby pri automatoch kapacitne nestačia. Zistili sme, že pri jazde do a z U. S. Steelu sa naplnia už v polovici trasy."
Hoci najprv nechcel, napokon nám J. Elektrón prezradil, že DPMK zvažuje realizáciu ďalšej novinky. Na linkách, kde jazdia dva samostané vozne, by mal byť jeden z nich vyhradený fajčiarom. Podobne prechádza schvaľovacím procesom návrh, aby sa v letných mesiacoch inštalovali do všetkých prostriedkov MHD automaty na mrazené občerstvenie. Ponúkali by nanuky, ovocné drene i drviny a zmrzlinové torty. "Tých nápadov, ktoré čakajú na schválenie a realizáciu je mnoho. Všetko je len otázka času a peňazí. Každá novinka totiž potrebuje vstupnú investíciu, inak ostane len bezcenným nápadom na papieri," priznal J. Elektrón.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári