tie staré...
„Opravu výtlkov sme začali zabezpečovať už 10. januára, a to na uliciach Alejová a Gemerská," povedal nám Jozef Marko, vedúci referátu styku s verejnosťou. „Dodávateľské spoločnosti začali vykonávať opravy s väčším nasadením od 17. januára. Postupnosť opráv, ako aj dodržiavanie harmonogramu prác závisí od poveternostných podmienok. Asfaltová zmes nesmie byť kladená počas dažďa a sneženia. Teplota ovzdušia nesmie byť nižšia ako 0 °C. Priaznivé poveternostné podmienky si vyžaduje technologický postup opravy výtlkov."
Ako pokračuje, v zimnom období sa nevyrába teplá obaľovaná asfaltová zmes obaľovacími sústavami. Preto Mesto Košice rieši opravy havarijných výtlkov podľa možností a dostupnosti materiálov technológiami požitia liateho asfaltu a teplej recyklovanej obaľovanej zmesi, vyrobenej technológiou BAGELA. „S opravami výtlkov, ktoré vznikli počas zimného obdobia, sme začali na najviac poškodených komunikáciách, kde premáva MHD a na hlavných mestských ťahoch. Výtlky monitorujú denne dispečeri Oddelenia správy komunikácií Magistrátu mesta Košice, ale výtlky nám hlásia aj občania, dispečeri DPMK, či policajti. V priebehu minulého týždňa sa vykonali opravy na komunikáciách Kostolianska, Svätoplukova, Kuzmányho, Štúrova, Gemerská, Klimkovičova, Tr. KVP, Lorinčík, Levočská, Čingovská, Ždiarská. Ak to počasie dovolí, budeme určite aj budúci týždeň v opravách poškodených úsekov pokračovať."
Vznik výtlkov spôsobuje najväčší nepriateľ ciest, ako zvyknú hovoriť samotní cestári - a tým je voda. V trhlinkách a štrbinách povrchu počas zimy zamŕza a spôsobuje postupnú deštrukciu komunikácií. Fyzikálnym zákonom úspešne napomáhajú aj preťažené ťažkotonážne nákladné automobily a prehustená doprava, ktorá je z roka na rok intenzívnejšia. Výskumníci preto neustále vyvíjajú nové, odolnejšie zmesi, určené na povrchy ciest.
Ozývajú sa však aj názory, či je každoročná oprava výtlkov efektívna. Cesty sú po každej zime rozbité a ich oprava mesto stojí stále viac. Neexistuje iné riešenie? "Najefektívnejším riešením eliminovania problému výtlkov na najatakovanejších a najpoškodenejších úsekoch by bolo položenie nového súvislého asfaltového koberca. Treba však povedať, že by to bolo aj najdrahšie riešenie, na ktoré v minulosti ani v súčasnosti nemohlo mesto vynaložiť všetky potrebné finančné prostriedky. Dramaticky by to ukrátilo financovanie iných, nemenej dôležitých činností, ktoré musí mesto zabezpečovať pre svojich obyvateľov."
V návrhu rozpočtu mesta na rok 2011 je na stavebnú údržbu komunikácií, do ktorej spadá aj oprava výtlkov, naplánovaných 1 625 150 eur. Rozpočet však nebol poslancami prerokovaný, takže na magistráte nevedia v tejto chvíli špecifikovať, aký balík financií bude nakoniec na tento účel vynaložený. Na druhej strane je potrebné dodať, že veľa závisí aj od priebehu a dĺžky zimného obdobia, ktoré nebýva každý rok rovnaké. Preto je veľmi ťažké odhadnúť, koľko finančných prostriedkov je na tento účel potrebné naplánovať pri kreovaní rozpočtu na nasledujúci rok.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári