KOŠICE. Pomôže petícia, ktorú začali spisovať nielen Perešania, ale aj obyvatelia Lorinčíka, Poľova i Šace, alebo sa bude čakať na ďalšiu obeť? Podpisovú akciu za osadenie semafora, ktorý zvýši bezpečnosť ľudí, podporilo doteraz už okolo 500 ľudí. Pri cestovaní do mesta inú možnosť Perešania nemajú ako prechádzať cez tento kritický priechod na druhú stranu na zastávky mestskej hromadnej dopravy. Petičiari, ale aj ostatní sú presvedčení, že jeden tlačidlový semafor by všetko vyriešil.
"Vodičov by spomalila a zastavila signalizácia, ale zatiaľ sa naše snahy o jej inštaláciu nestretli s pochopením správcu ciest, ktorým je Národná diaľničná spoločnosť. Sú to už dva roky, čo sme tiež žiadali oddeliť obytnú zónu od frekventovanej cesty protihlukovou stenou ako na Vyšnom Opátskom. Ľudia, čo bývajú na Perešskej ulici, nepočujú ani zvoniť telefón, nieto ešte telefonovať. Keď sa k tomu pridajú škrípajúce kolesá električiek, tak je hluk neznesiteľný. Ako inak, takúto požiadavku nám zamietli," vysvetlil starosta Jozef Karabin (nez.).
Kompetencie správca presúva
NDS má podľa starostu rovnako svojský prístup aj k osadeniu semaforu. Vyhovára sa, že to je v kompetencii mesta, ale všetci ostatní sú presvedčení o opaku. Odjakživa to bola povinnosť správcu. Je to najrýchlejšie a najlacnejšie riešenie. Nadchod alebo podchod je ťažko priechodné riešenie. Keď inak nie, tak z finančného hľadiska určite. Semafor sa zmestí do 20-tisíc eur, lávka či tunel pod cestou by vyšli aj na pol milióna eur.
"O probléme komunikujeme s mestom, ktoré má záujem pomôcť. V týchto dňoch budeme spoločne hľadať spôsob, ako nebezpečné miesto odstrániť. Petíciu budeme adresovať nielen NDS, ale aj ministerstvu dopravy. Za zlú dopravnú situáciu v kritickom úseku je plne zodpovedný správca, ktorý to nemôže prenášať na mesto či mestskú časť. Povolenú rýchlosť 60 km/h dodržiava len máloktorý vodič a chodci sú stále živými terčami. Ak pri osemdesiatke môže byť na Jazere semafor, prečo by nemohol byť aj u nás?" povedal starosta.
Aj blikajúci chodec "zahynul"
Na petícii nechýba ani podpis syna nebohej chodkyne, ktorý sa pýta, koľko ľudí musí ešte zomrieť, aby sa niečo urobilo. Rodičia sa boja o deti, ktoré denne prechádzajú cez priechod plný rýchlych áut, a dospelí sa rovnako necítia bezpečne. Dopravných nehôd bolo už dosť na to, aby sa riešenie neodkladalo. Pod viacero sa podpísali aj chodci riskantným vykročením do vozovky. Po kolíziách zostávajú nielen vyhasnuté životy, zranenia a pokrčené plechy. Už asi rok je zhasnutá aj lampa na stĺpe verejného osvetlenia po prudkom náraze.
NDS tvrdí, že prvotné riešenie problému je v kompetencii ministerstva dopravy a Policajného zboru. Zatiaľ vraj takáto požiadavka vznesená nebola. Pre zvýšenie bezpečnosti dosiaľ osadili iba blikajúceho chodca na priechode a znížili rýchlosť na 60 km/h.
Expert: Semafor je potrebný
Najprv bola táto komunikácia cestou pre motorové vozidlá, neskôr preklasifikovaná na rýchlostnú cestu bez akýchkoľvek stavebných úprav a dopravno-inžinierskych opatrení. Zmenili sa iba dopravné značky. Dopravný expert Pavel Titl tvrdí: "Úsek medzi výjazdom z Košíc od križovatky Červený Rak až po Pereš nespĺňa v žiadnom prípade charakter rýchlostnej komunikácie - aj z dôvodu vedenia električkovej trate v strede komunikácie bez akéhokoľvek oddelenia od nej. To, že na Pereši sú potrebné semafory pre chodcov, tvrdím stále - ak tam nie je NDS schopná vybudovať podchod pre peších. Žiadne predpisy na frekventovanej štvorprúdovke tomu nebránia."
Okrem semafora a protihlukovej steny chýbajú v tejto časti mesta aj zábrany pred pilierom mosta, ktorým prechádza električková trať. Ani tam žiadne zvodidlá nestlmili náraz vodičky, ktorá na to doplatila životom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári