encov, ale aj špičkových jazdcov iných disciplín, ktorí neodolali jej vábeniu. Tí, ktorí jej už raz prepadli, len ťažko sa s ňou dokázali rozlúčiť. Platí to aj o nestarnúcom pretekárovi Igorovi Drotárovi, ktorého dobre poznajú priaznivci na celom Slovensku i za jeho hranicami. Miluje kone, nielen tie pod kapotou súťažného auta, ale aj živé, ktoré už niekoľko rokov chová vo svojej stajni. Všade sa teší veľkej priazni fanúšikov rýchlych kolies, spáleného benzínu i kvíliacich pneumatík.
Okolo automobilových súťaží sa Igor pohybuje už niekoľko desiatok rokov a jeho jazdecké začiatky sa viažu k roku 1973 minulého storočia. S malými prestávkami jazdí až dodnes a stále dokáže popreháňať oveľa mladších súperov. Spoločne so spolujazdcom Vladimírom Bánocim patria k najstaršej dvojici na tratiach rely, pričom ak zrátame ich roky, tak tie už prekročili stovkovú hranicu. Automobilový pretekár Drotár je ako dobré víno, čím starší, tým lepší. Počas dlhej a bohatej jazdeckej kariéry vybojoval množstvo titulov, ktoré už časom tento víťazný typ jazdca prestal počítať. Na druhej strane však priznáva, že potrebnú miazgu získava práve z víťazstiev i divákov a priaznivcov rely, bez ktorých by rely nebola tým pravým orechovým.
Jazdenie je ako hudba
Priznal, že cudzie mu nie sú ani motocykle, ale tie museli ustúpiť jeho srdcovke. Jeho život je spojený s motoristickým športom a vôňou spáleného benzínu, ktorý ho sprevádza na každom kroku. "Ešte som nemal ani vodičák a už som sa prevážal na krosovej motorke Jawa 90, neskôr som mal aj Jawu 300, čo bola na svoju dobu dizajnovo aj výkonovo solídna motorka. Jazdiť na motorke sa mi celkom páčilo a dokonca ma Štefan Tomko lákal, aby som súťažne začal jazdiť, ale v tom čase som navštevoval aj hodiny klavíra, hral na gitare a tváril som sa, že som umelcom, nie jazdcom. Motorky som posunul na vedľajšiu koľaj. Zostali na nej aj potom, keď mi otec kúpil Škodu Tudor, v ktorej som už mohol povoziť dievčatá i kamarátov. Na motorke som však mohol zviezť iba jedného, kým v aute to bolo iné. Aj preto som presedlal na štyri kolesá z dvoch," spomína na svoje prvé kontakty s motorkami i autami niekoľkonásobný majster Slovenska v automobilových súťažiach rely
Igor Drotár tvrdí, že hudba a motorizmus majú veľa spoločného, rozlišujú sa iba nástrojmi. Jazdci musia rovnako držať počas pretekov rytmus či "melódiu", ktorou je samotná jazda, a ak je plynulá, prináša radosť súťažiacemu aj divákom pri trati. "Bolo to už tak dávno, keď som sa po prvý raz zviezol v súťažnom aute. Ani sa mi nedarí povedať ten rok 1973, keď teraz sa už píše rok 2011. Ale čas nezastavíš, a roky utekajú veľmi rýchlo, nielen pri motoristickom športe. Človek si to ani nedokáže uvedomiť, aký časový úsek už ubehol od našich začiatkov s Vladom v našom srdcovom športe. Rely je úžasná a krásna disciplína, ktorá nás drží stále a sme ochotní urobiť maximum, aby sme mohli ešte aktívne jazdiť. Na každú novú sezónu sa nesmierne teším a rovnako na jednotlivé súťaže. Počas zimných mesiacoch som akýsi nesvoj, lebo mám nesmierne veľa času, kým v letných mám skoro každý víkend preteky. Aj preto mi letné dni, týždne a mesiace ubiehajú ako voda." I. Drotár, ktorý sa už nevie dočkať nadchádzajúcej sezóny. Tá už doslova klope na dvere, keď u našich južných susedov v apríli čaká prológ slovenského šampionátu. V nej by sa mal predstaviť s novou technikou. Od comebacku v roku 2006 sa udomácnil vo wéercečku, keď jazdil v octavii i fabii. Po minuloročných problémoch s fabkou si tentoraz I. Drotár vyskúša Subaru WRC.
Už niekoľko rokov jazdia Drotár s Bánocim pod krídlami prestížnej značky Liqui moly v červeno-modro-bielych farbách. Takmer polovicu z 52 týždňov roka strávia na rôznych súťažiach, rely, kopcoch či okruhoch. Obaja sú maximalisti a dávajú si stále iba tie najvyššie ciele, a podľa slov oboch, každá prehra posúva dopredu. Aj v ostatnej sezóne bojovala posádka Slovakia Rally Systému na viacerých frontoch a dosiahla prenikavé výsledky. "Niekedy si hovorím, že by som už mohol aj skončiť, ale keď vidím pred sebou nové výzvy, tak mi nedá, aby som iba nečinne sedel a pozeral sa," priznáva I. Drotár, z ktorého sa za tie roky na tratiach rely stal aj šoumen. Patrí medzi víťazné typy pretekárov. "Domnievam sa, že nielen mňa lákajú výhry, ale všetkých, ktorí sa posadia do súťažného auta. Odjazdil som už nejaký ten piatok a došiel som k záveru, že ak chce niekto vyhrávať, najprv sa musí naučiť prehrávať. Víťazstvá sú energiou, silou, ktorá vás posúva dopredu. Jazdím preto, aby som vyhrával, a nie preto, aby som sa už vopred zmieril s miestenkou v druhej polovici výsledkovej listiny. Z toho by som nemal žiadnu radosť. Stále chcem byť najlepší a predpokladám, že mi to nik neprekazí," s úsmevom prezrádza I. Drotár, pre ktorého je jazdenie veľkým relaxom a každý odjazdený kilometer trate si dokonale užíva.
Dvojičkou Bánoci
Spoločne s Vladom Bánocim zažili na súťažiach aj mimo nich množstvo zaujímavých a neopakovateľných zážitkov, ktoré sa im hádam podarí dať aj na papier, keď už si budú užívať zaslúžený rely dôchodok. Ako však obaja svorne tvrdia, ešte sa necítia na to, aby skončili v starom železe. "S Vladom sme spoločne vyrastali a mali aj rovnaké koníčky a jedným z nich je rely. Tá nás drží už riadnu kopu rokov a verím, že ešte aj bude (smiech). Na sedadle spolujazdca ma sprevádza počas celej mojej kariéry, možno na desiatich súťažiach som mal vedľa seba niekoho iného. Sme veľmi dobrí priatelia aj mimo súťažných tratí a stále si máme čo povedať. Teší nás, keď vidíme, ako sa darí mladším jazdcom, ktorým sme mohli pri ich začiatkoch pomôcť svojimi radami a dlhoročnými skúsenosťami."
Drotár s Bánocim patria k slovenským legendám, ktoré sa ani na staré kolená nevzdali svojej lásky. Aj keď po zisku majstrovského titulu v absolútnom poradí sa rozhodli zavesiť jazdenie, ako sa hovorí, na klinec, po niekoľkých rokoch sa opäť len vrátili. Dosiahli viaceré dobré výsledky, v roku 2007 vyhrali Rally Košice, vlani dominovali na Rally Prešov, pričom ďalšie prvenstvá si pripísal I. Drotár na pretekoch automobilov do vrchu. Vlani dominoval v skupine a triede A nielen na slovenských, ale aj českých kopcoch. V rely si vybojovali tretiu priečku, hoci sa počas sezóny trápili s neposlušnou fabiou, ktorú v tomto roku nahradí Subaru WRC.
"Tri roky sme jazdili na Škode Octavia WRC a povedali sme si, že to chce zmenu. Rozhodnutie padlo opäť na škodovku, ale Fabiu WRC, ktorá nám pripravila počas roka viacero bonbónikov a sezóna dopadla, ako dopadla. Zrejme zaúradovala vyššia moc, hoci sme bojovali, čo nám sily stačili, často sme odstúpili pre banálne maličkosti. Nedošli sme viacero súťaží, z čoho sme boli aj frustrovaní, veď v polovičke sezóny sme nemali na konte skoro žiadne body, s ktorými by sme mohli prehovoriť do boja o majstrovský titul. Povestné štastie v rely chýbalo, no v kopcoch sa nám zase darilo nad očakávanie," vracia sa k sezóne I. Drotár. V súťažiach PAV si vyjazdil majstrovský titul v skupine A a triede A nad 2 000 ccm, druhá priečka mu patrila medzi produkčnými autami a tretí skončil v absolútnom poradí slovenského šampionátu. Tieto výsledky boli slabou náplasťou na sklamania z rely, kde vybojovali druhé miesto v skupine A a triede A nad 2 000 ccm. Štvrté miesto v absolútnom poradí nenaplnilo ciele posádky, ktorá sa však dokázala povzniesť nad týmito umiestneniami. "V osobnom, pracovnom či športovom živote prichádzajú príjemné okamihy, ale aj tie horšie. Presne tak berieme aj naše súťaženie v rely či kopcoch. Raz sa darí viac, inokedy menej, ale zrejme tak to má byť."
Fabiu WRC strieda Impreza WRC
Hoci si v uplynulej sezóne odpili z kalicha horkosti viac ako dosť, vôbec im to neubralo elán z jazdenia a už kujú plány, ako si to vynahradia v tejto sezóne. Tá bude podobne ako predchádzajúca opäť náročná po každej stránke, či už fyzickej, alebo psychickej. Zrejme nikoho neprekvapilo, že negatívne skúsenosti s fabiou ich primäli k zmene techniky. Voľba padla na Subaru Impreza WRC, ktoré si už Drotár vyskúšal počas Auto show na Slovakia ringu a potom aj na Szilvester rally na Hungaroringu. Obe tieto súťaže poňal ako testovanie, hoci to klasické ešte len príde. Aj preto dosiahnuté výsledky neboli pre Igora rozhodujúce.
"Musím priznať, že na prvé zvezenie s wéercečkovou imprezou som sa tešil ako malý chlapec na novú hračku. Auto zanechalo na mne veľmi dobrý dojem a verím, že si s ním budem rozumieť počas celej sezóny. Padli sme si do ruky, je to novšie a modernejšie auto, ako boli tie predchádzajúce dve wéercečka, s ktorými sme jazdili. S touto imprezou svojho času jazdil tri súťaže Peter Solberg a dve Atkinson. Som rád, že teraz s ním budem bojovať na domácich súťažiach. Verím, že prídel smoly sme si vlani vyčerpali a teraz sa nám bude dariť oveľa lepšie. Z našich maximálnych cieľov nezľavujeme a chceme miešať karty v rely aj na kopcoch. Čoskoro nás čaká prvé zo siedmich podujatí rely, úvod bude opäť v Egri, kde sa nám vlani nedarilo, a tak si teraz chceme s novým autom napraviť chuť," naznačil ambície I. Drotár.
Spoločne s V. Bánocim patrí k legendám slovenskej i česko-slovenskej rely a stále majú čo odovzdať mladým. Na druhej strane nám dokazujú, že aj muži vo "vyššom strednom veku" dokážu držať vyrovnaný krok s mladou generáciou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári