Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
Požiare trávy boli totiž v predošlých dňoch takmer na dennom poriadku.
KOŠICE. V Košiciach dnes tesne popoludní prestala fungovať tiesňová linka hasičov 150. Na to, že ich známe telefónne číslo nejde, prišli samotní hasiči. K výpadku podľa nich došlo okolo 12.45 hod.
Zistili to náhodou
"Zvykneme občas prekontrolovať, či linka funguje. Hlavne vtedy, ak dlhšie nikto nevolá. Stáva sa, že nám pravidelne za hodinu niekto zavolá aj 50-krát. A naraz je pokoj," dozvedeli sme sa od hasičov, ktorí dodali, že im počas výpadku nehlásili žiaden výjazd.
"Nevieme, prečo nejde tiesňová linka. Poruchu sme ohlásili na telekomunikácie, ako aj našej servisnej organizácii, ktorá zabezpečuje chod operačného strediska záznamových zariadení. Čakáme na ich stanovisko," uviedol riaditeľ košických hasičov Jozef Bodnár.
Dohodli sa s policajtmi
Požiadali políciu a záchrannú službu (čísla 158, resp. 155), aby ich v prípade potreby informovali cez iné telefónne linky či mobily. O probléme informovali aj Integrovaný záchranný systém z tiesňovej linky 112.
Podľa Bodnára ľudia našťastie už majú v podvedomí zafixované aj číslo 112, takže predpokladal, že prípadné požiare ohlásia tam.
"Je to nepríjemné hlavne pre tých, ktorí majú zafixované naše číslo 150, ale našťastie ostatné tiesňové linky fungujú a môžu nám poskytnúť informácie. Veríme, že porucha bude čoskoro odstránená," uviedol Bodnár. Dodal, že už aj v minulosti ich tiesňová linka vypadla. "Našťastie teraz prší. Keby bolo sucho, zrejme by už horela niekde tráva," uzavrel pred 14. hodinou Bodnár.
Operátor: Porucha na ústredni
Pracovníkom Slovak Telekomu sa poruchu podarilo odstrániť o 14.18 hod. a odvtedy už tiesňová linka opäť fungovala.
"Na ústredni došlo k lokálnemu výpadku pre technický problém, ktorý sa nám podarilo odstrániť," povedal nám hovorca Slovak Telekomu Andrej Gargulák.
„Neviem o tom, prvýkrát to počujem. Práve kvôli tomu sme avizovali úplne nový systém integrovaného systému, aby k týmto pravidelným zlyhaniam neprichádzalo. Systém je nastavený zle. Už niekoľko rokov prichádza k pravidelným výpadkom, kratším alebo dlhším a jeden z nich mal aj tragický následok. Preto ideme systém celý prekopať, aby bol naozaj integrovaný a zachraňoval oveľa efektívnejšie ako doposiaľ nevinné ľudské životy," reagoval včera minister vnútra Daniel Lipšic (KDH).
Pri výpadku zomrela v januári žena
Minister narážal na januárový výpadok tiesňových telefónnych liniek, počas ktorého zomrela v Kysuckom Novom Meste žena. Jej sused sa nemohol dovolať záchranárom, po obnovení liniek už bolo neskoro. Záchranka bola pripravená na zásah, nemohla však vyraziť. Potrebovala pokyn operačného strediska 112. Ministerstvo vnútra po nešťastí ohlásilo, že dá zmodernizovať celý systém.
Podľa polície je za výpadok s tragickým následkom zodpovedný 59-ročný opravár z Košíc. Už ho obvinila. Vraj z nedbanlivosti pri servisných prácach zapríčinil nedostupnosť tiesňových liniek. „Došlo tak k zvýšeniu všeobecného nebezpečenstva," povedal Radko Moravčík, hovorca polície v Žiline. Ak mužovi dokážu vinu, môže ísť až na rok do väzenia.
Podľa Martina Vidana zo Slovak Telekomu nešlo o ich zamestnanca, ale dodávateľskej firmy.
Slovak Telekom pre výpadky vyšetruje aj Telekomunikačný úrad. Môže dostať pokutu až 1,3 milióna eur. Hovorca úradu Roman Vavro pred pár dňami povedal, že výsledok má byť známy do mesiaca.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári