Korzár logo Korzár Košice
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 21:24

V centre Košíc chcú vytvoriť dopravné jednosmerné okruhy

Nový dvojitý okruh v centre Košíc má úplne zmeniť dopravnú situáciu v meste. Mal by prispieť v zvýhodneniu a väčšiemu využívaniu mestskej dopravy.

Nový dopravný systém by mal zvýhodňovať používanie mestskej dopravy.Nový dopravný systém by mal zvýhodňovať používanie mestskej dopravy. (Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Motoristov v Košiciach čakajú v budúcom roku podstatné zmeny. Zjednodušiť dopravu má vytvorenie veľkého jednosmerného obchvatu okolo centra mesta. Po novom sa tak bude jazdiť jednosmerne aj po uliciach Moyzesova a Štefánikova. Projekt preferuje mestskú hromadnú dopravu na úkor individuálnej.

KOŠICE. Projekt predstavili námestník primátora Ladislav Lazár a autor, dopravný expert Pavol Titl.

Rieši zjednosmernenie dvoch okruhov okolo centra mesta. Najdôležitejšie zmeny nastanú na vonkajšom okruhu. Bude merať 3,7 km a spojí ulice Štúrova, Štefánikova, Továrenská, Bačíkova a Moyzesova.

Po Štefánikovej sa bude jazdiť iba v smere od plavárne ku kruhovému objazdu pri Jumbo centre a po Moyzesovej od staromestskej radnice k Domu umenia.

Vonkajší okruh bude mať zároveň jeden protismerný pruh vyhradený pre MHD, s využitím aj pre vozidlá záchranného systému a v určitom režime počas víkendov a sviatkov ho budú môcť využívať aj vozidlá taxislužby.

Vnútorný okruh v historickom jadre mesta spojí ulice Mäsiarska a Kováčska a jeho dĺžka bude 2,5 km. Detaily tohto okruhu a prepojenie ulíc na vonkajší okruh sú v štádiu riešenia.

Oprášená štúdia

"Myšlienka koncepčného riešenia dopravy nie je nová. Štúdia zjednosmernenia dopravy v Mestskej pamiatkovej rezervácii bola vypracovaná ešte v rokoch 2003 - 2005, ale nenašla podporu. Nové vedenie mesta si ju osvojilo. Zjednosmernenie by malo zlepšiť a zrýchliť prejazdnosť mestom, a aj keď sa vzdialenosť predĺži, časovo sa skráti. Chceme tým zareagovať na zvyšujúci sa počet automobilov," zdôvodnil L. Lazár chystané zmeny.

Riešenie mení aj dopravnú situáciu pri Auparku. Nebude hýbať s Pamätníkom neznámeho vojaka na Námestí osloboditeľov a zároveň nedôjde k plánovanému výrubu 30 stromov.

Vozidlá vychádzajúce z Auparku odbočia na Južnú triedu a odtiaľ sa po Ulici D. Feju, kde sa zmení jednosmernosť, dostanú na Štúrovu.

Za ušetrené peniaze investor zrekonštruuje križovatky

Podľa viceprimátora by bolo premárnenou šancou nevyriešiť dopravu v srdci mesta teraz, keď sú na to finančné zdroje na stole. Neskôr by to muselo financovať mesto z vlastného vrecka. Predpokladané náklady predstavujú 1,5 až 2 milióny eur.

Ušetrené peniaze dá investor do pripravovaného okruhu. S projektovou prípravou sa už začalo. Najväčšie stavebné úpravy sa budú robiť na križovatke pri Jumbo centre, ale aj na ďalších križovatkách, ktoré s okruhom súvisia.

Časť zdrojov bude použitá aj na úpravu križovatky Štúrova - Moyzesova - Rastislavova, zriadenie svetelnej signalizácie na pešom priechode na Kasárenskom námestí či odstránenie kolízneho ypsilonu pod mostom pri Jakabovom paláci - výjazd od stanice, kde pribudnú semafory.

Kruhový objazd pri Jumbo centre

Prestavba križovatky pri Jumbo centre zohľadňuje aj plánované napojenie električkovej trate z Ťahanoviec do centra v rámci integrovaného dopravného systému. Štefánikova ulica bude mať prioritné odbočovanie doľava a prejazd priamy k Národnej triede bez obchádzania dnešným okruhom.

"Táto križovatka je atypická. Ústi do nej sedem vjazdov a jazdí sa tam v kruhu. Hlavný okruh bude stočený zo Štefánikovej do Továrenskej a Bačíkovej, aj keď pôvodne sa uvažovalo s Hviezdoslavovou, čo sa ukázalo ako problém. Navyše bude svetelne riadený aj nebezpečný peší priechod na Kasárenskom námestí. Zo Štefánikovej bude možné odbočovať priamo do Kasárenského námestia," povedal autor projektu Pavel Titl.

Okrem spomínaných stavebných úprav musí mesto riešiť aj systém prevádzkovania svetelnej signalizácie. Komplexnú starostlivosť a nielen výmenu žiaroviek chce vypísaním tendra na prevádzkovateľa na obdobie piatich rokov.

Nová spoločnosť by sa starala o servis i programovanie a funkčnosť signalizácie v meste. Financovanie dopravného značenia, ktoré zmeny prinesú, prevezme mesto na svoje plecia. Veľké náklady nepredpokladá.

Križovatka Štúrova - Moyzesova - Rastislavova

Podstatná zmena oproti dnešnému stavu bude v križovatke Štúrova - Moyzesova - Rastislavova. Celá Moyzesova bude jednosmerná. Vstup do križovatky bude v 4 jazdných pruhoch - dva doľava, jeden rovno a jeden doprava. Chodci idúci z parku z Moyzesovej na autobus na Rastislavovej musia dookola prejsť celú križovatku.

Nové riešenie umožní vytvoriť delený priechod priamo a posunúť zastávku električky bližšie ku križovatke. Z Rastislavovej sa bude odbočovať v dvoch jazdných pruhoch doľava, v jednom doprava, priamo nie.

"V Košiciach sa stále hovorí o preferencii MHD, preto sa robí všetko, aby to tak bolo. Jediný vyhradený pruh pre MHD máme iba pri Metropole, ale nefunguje tak, ako by mal. Novým systémom vytvárame 7 km vyhradených jazdných pruhov pre MHD. Nebude nemusieť obchádzať centrum do kruhu, lebo by vznikli problémy s trolejbusmi, ktoré majú stopu len po Štefánikovej a nemajú po Moyzesovej ulici. Pre individuálnu dopravu budeme mať okruh jednosmerný a pre MHD zostane súčasné trasovanie bez akejkoľvek zmeny," dodal P. Titl.

Križovatka Palackého - Jantárová

Posledným neuralgickým bodom dopravy v Košiciach je križovatka Palackého - Jantárová. Autá prichádzajúce do centra v smere od Prešova budú pokračovať tak ako teraz - buď doľava na Jantárovú, alebo doprava k plavárni a okolo Jakabovho pláca do Auparku.

"Uvažuje sa o povolení priameho vstupu do Auparku z Palackého, ale iba počas víkendov. Použije sa na premenlivé dopravné značenie. Na doladenie detailov štúdie do realizácie však máme ešte stále temer pol roka," uzatvára Pavol Titl.

Vyťaženosť centra

Do centrálneho mestského okruhu, ktorý je ohraničený ulicami Moyzesova, Štúrova, Štefánikova, Továrenská a Bačíkova v rannej špičke vstupuje okolo 7 140 vozidiel za hodinu. Pri priemernej obsadenosti 1,6 osoby/vozidlo sa privezie do centra 11 424 cestujúcich. Dĺžka kolóny predstavuje 46 km. Taký istý počet osôb privezie 143 autobusov, ktoré vytvoria kolónu 2,8 km. Ak sa podarí znížiť počet vozidiel o 10 percent, kolóna sa tým radikálne skráti.

Pozitíva zmien podľa autorov

- plynulosť dopravy s dôrazom na MHD
- vyhradené pruhy pre MHD na Moyzesovej, Štefánikovej, Bačíkovej, Továrenskej a Štúrovej
- vyriešenie systému organizácie dopravy v mestskej pamiatkovej rezervácii
- eliminácia zásahov do zelene a výrubu stromov
- zvýšenie bezpečnosti dopravy v nehodovom uzle Štefánikova - Gorkého - Masarykova
- zachovanie pamätníka Neznámeho vojaka
- vloženie zeleného pásu v šírke 3,25 m do Námestia osloboditeľov na úkor jazdného pruhu

Schéma plánovaných mestských okruhov. Autor: Pavel Titl


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  2. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  6. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  7. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  8. Bezbariérové vozidlo
  9. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 655
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 630
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 481
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 351
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 12 562
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 568
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 557
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 459
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 339
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 112
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Päť okresných úradov na východe má nových prednostov

Pre celoplošné testovanie k výmene dôjde skôr.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie hnutia OĽaNO k výberu prednostov okresných úradov.

Z tenisového centra v Košiciach škrtli halu, ušetria 15 miliónov

Poslanci odobrili memorandum so zväzom s podmienkami.

Z Národného tenisového centra bude po škrtoch Národné tréningové centrum.

Situácia v škole v Rokycanoch je vybičovaná. Učiteľky nedostávajú výplaty

Obec s otvorením 5. ročníka súhlasila, starosta si ide svoje.

Odvolaná riaditeľka ZŠ Rokycany Iveta Markovičová.

Takmer raz toľko. Zákazku mala Myslava preplatiť o 90 percent

Kontrolór hovorí o predražených prácach. Starostka to odmieta.

Starostka tvrdí, že postupovali podľa smernice. Podľa kontrolórov ju však ešte predtým zrušili.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

V bubline pritakávačov

Začína byť celkom jasné, koho presne Matovič myslí, keď hovorí o múdrosráčoch.

Ilustračné foto.

Trnkovi pomohla druhá polovica vety. Šťastie mal aj v minulosti

Zníženie platu je v porovnaní s navrhovaným trestom symbolické.

Bývalý generálny prokurátor Dobroslav Trnka.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop