ale všetky veľké sviatky doteraz trávi u našich východných susedov. Aj teraz na Veľkú noc naštartuje svoje auto a zamieri smer Ukrajina.
"Na Ukrajine je to najväčší sviatok, znamená viac ako Vianoce," prezrádza o Veľkej noci v jeho rodnej zemi Andrej Zareva. Veľa vecí sa prelína so slovenským trávením sviatkom, ale nájdu sa aj odlišnosti. Najvýraznejšou je už samotný termín, Ukrajinci sa totiž riadia juliánskym kalendárom. "Zhodou okolností však tento rok bude naša Veľká noc v rovnakom dátume ako slovenská. Každých pár rokov sa to takto stretne, inak je tam niekoľkodňový posun, tak ako aj na Vianoce a Nový rok." Na Ukrajine veľmi nechodia po uliciach šibači s korbáčmi, iba ak oblievači, zväčša deti. Aj to však v decentnejšej forme. "Skôr ide o pokropenie voňavkou. Keď už vodou, tak iba jemne, ja som sa v Mukačeve nestretol s tým, že by dievčatá hádzali do vane alebo na ne liali celé vedro. Možno na dedine to je iné, ale ja som také nezažil."
Trochu inak prebiehajú aj cirkevné obrady, i keď v podobnom duchu ako u nás. "Ja to do detailov neovládam, ale tiež máme posväcovanie jedál. Už ráno o piatej sme v obleku v kostole a zapaľujeme sviečky. Potom je vonku služba, vyjde pop a požehná košíky. Celé je to však oveľa zdĺhavejšie, než tu, my vždy prídeme až ku koncu, ale ja tak si tam postojíme hodinu a poriadne vymrzneme."
V košíku je obyčajne to, čo aj u nás, ale viac domácich výrobkov, napríklad i domáce maslo. Zareva si v posledných rokoch tieto obrady odkrúti v jeden deň až dvakrát. Kým on je gréckokatolík, jeho ukrajinská manželka pravoslávna, a tak po posvätení s rodičmi sadá do auta a mieri na dedinu za svorkou. "U nich, pravoslávnych, sa mi páči, že v kostole dodržujú zvyk, že vydaté ženy majú na hlavách šatky, kým slobobné nie. Je to dobré, chlapci si tak vedia vybrať," smeje sa 24-ročný pólista.
Očami však prekrúca, keď si spomenie na všetko to jedlo, čo ho čaká na stole. "Na kilá je to oveľa horšie ako Vianoce. Kým na Slovensku si do štedrovečernej kapustnice niektorí pridávajú aj klobásu, na Ukrajine nesmie byť žiadne mäso. Naopak, Veľká noc je vyložene o mäse, samé tuky. To je tak, človek vypije nejaké víno a má potrebu to aj zajesť a potom takto je už celý deň. Všade, kde prídeš, ťa nútia jesť, ako keby si päť dní nemal nič v ústach. Nepustia ťa, kým nedoješ, ochutnať musíš všetko." Ako však dodáva, je to sviatok predovšetkým o rodinnej atmosfére. "Pripomíname si puto rodiny. My prídeme zo Slovenska, ujo z Maďarska, teta z Estónska. Keď bol ešte bratranec v Amerike, tajne mu tam dokonca posielali domácu klobásu aj šunku, aby si spravil Veľkú noc tak, keď už nemohol prísť domov." Ako to už býva, pri dobrom jedle sa čo-to popije. A o Ukrajine to platí hádam dvojnásobne. "Dva dni je mesto akoby uzavreté, ani policajtov nevidno. Nedávajú ani fúkať, to by bolo zbytočné, lebo každý je pod vplyvom alkoholu. Je totiž naozaj pravdou, že k oslavám tam tradične patrí aj veľké množstvo pijatiky."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári