Federácia strojvodcov Slovenskej republiky (FSSR) sa dnes chystá od 14.50 do 15.50 hod. výstražne štrajkovať. V tom čase chcú zastaviť dopravu na železničných tratiach všade tam, kde budú v službe členovia federácie. O koľko a ktoré vlaky pôjde, nevedno.
KOŠICE. K štrajku sa hotovali pripojiť aj členovia Odborovej asociácie výpravcov a dispečerov (OAVD). Nakoniec od toho upustili, lebo sa vraj dohodli na splnení požiadaviek so zamestnávateľom-Železnicami SR.
Nespokojní s revitalizáciou
Hlavným dôvodom na štrajk je podľa odborárov neriešenie problematiky rezortu napriek sľubom premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ–DS) či iných kompetentných činiteľov, vrátane vedenia rezortu dopravy.
FSSR v súvislosti s programom revitalizácie železničných spoločností predložila ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi (KDH) deväť požiadaviek. Medzi nimi je napríklad i tá, aby prehodnotil poskytnutie pôžičky 166 miliónov eur pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia a v prípade pochybenia vyvodiť voči zodpovedným právne dôsledky. Tiež žiadajú prehodnotiť v súčinnosti so železničnými spoločnosťami predošlé hospodárenie s ich majetkom (odpredaj, dodávateľské zmluvy a pod.) a v prípadoch zistenia nehospodárneho nakladania podniknúť právne kroky k postihu zodpovedných osôb.
„Košice, tak ako aj iné stanice, budú zapojené do štrajku,“ povedal nám včera prezident FSSR Milan Hošták. „My sme štrajk vyhlásili a ideme doň napriek tomu, že zamestnávateľ (ZSSK – pozn. red.) začal robiť protiopatrenia. Máme informácie, že v piatok pri nástupe do práce dostane každý zamestnanec list. V ňom má uviesť, či pôjde do štrajku alebo nie, a musí ho podpísať. Situácia je momentálne dosť neprehľadná. Chceli sme verejnosť informovať o tom, ktoré vlaky pôjdu a ktoré nie. Ale ZSSK to celé zahmlieva, tak nech to urobia oni.“
Chcú vraj narušiť krehkú dôveru
ZSSK odmieta štrajk s tým, že je v priamom rozpore so zákonom o kolektívnom vyjednávaní, nebojuje vraj za lepšie podmienky zamestnancov v duchu kolektívneho vyjednávania, ale narušuje plynulosť a bezpečnosť osobnej vlakovej dopravy na Slovensku.
„Aj keď federácia strojvodcov deklaruje, že štrajk nie je zameraný proti zamestnávateľovi, aktuálne problémy v osobnej železničnej doprave nerieši, ale ich prehlbuje,“ uviedol Pavel Kravec, generálny riaditeľ ZSSK. „Hodinový, tzv. výstražný štrajk je organizovaný účelovo a cielene v začínajúcej prepravnej predvíkendovej špičke so zámerom poškodiť prepravné záujmy cestujúcich, spôsobiť priame finančné škody ZSSK a narušiť krehkú dôveru verejnosti v osobnú vlakovú dopravu.“
Kravec vyzval rušňovodičov, aby pri rozhodovaní o svojej účasti na štrajku zvážili všetky dôsledky s ním spojené, aby sa správali zodpovedene s vedomím, že poslaním ZSSK je zabezpečiť mobilitu obyvateľstva aj v čase predvíkendovej špičky.
Postihne najmä prímestskú dopravu
Piatkové popoludnie využíva na prepravu vlakom asi najviac ľudí. Mnohí cestujú domov zo zamestnania, študenti zo škôl či internátov. Podľa Mariána Hrica, prednostu košickej železničnej stanice, práve v tom môže nastať problém.
„Viem, že jedna odborová organizácia od štrajku ustúpila, ak ale štrajk bude, môže narobiť problémy. Dotkne sa to predovšetkým osobných vlakov prímestskej dopravy. Rýchlikov určite nie, tie stihnú ešte pred štrajkom odísť.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári