V uplynulých dňoch dostávali užívatelia bytov vyúčtovania nákladov spojených s užívaním bytov. Dnes by ich už mali mať všetci, keďže lehota na vykonanie vyúčtovania za predchádzajúci rok je najneskôr do 31. mája.
KOŠICE. Zároveň má správca či spoločenstvo povinnosť zo zákona predložiť vlastníkom správu o svojej činnosti za predchádzajúci rok. Predovšetkým o hospodárení domu, stave spoločných častí a zariadení domu.
Vo vyúčtovaní si musíte nájsť aj informáciu o použití prostriedkov fondu prevádzky, údržby a opráv. Čo ale v prípade, ak niekto vyúčtovanie nedostal do konca mája?
Pozastavte odmenu
„Vlastníci, ktorých dom je spravovaný na základe zmluvy o výkone správy, môžu pozastaviť správcovi odmenu za výkon správy, kým vyúčtovanie a ostatné správy nepredloží. V zmysle zákona nemá nárok na platby za správu. V prípade spoločenstva sa môžu vlastníci obrátiť na predsedu, ktorý je za vypracovanie vyúčtovania zodpovedný a na radu, ktorá je kontrolným orgánom, alebo na súd. Je možné, že sa vyskytli nepredvídateľné okolnosti, nedošli načas faktúry od dodávateľov a teda nie je možné uzatvoriť rok. V takom prípade ale treba vlastníkov dopredu upozorniť, že vyúčtovanie nebude k danému termínu vykonané,“ povedala nám 1. viceprezidentka Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov na Slovensku Otília Leskovská.
Vyúčtovanie je zložitý dokument, obsahuje množstvo údajov, napríklad len za teplo a teplú vodu dodávanú z centrálneho zdroja musí vyúčtovanie obsahovať 32 údajov o zdroji tepla, o objekte rozpočítavania, o spotrebe médií za objekt, za byt alebo nebytový priestor, o cene tepla a jeho zložkách. Tieto údaje sú povinné, no spôsobujú neprehľadnosť vyúčtovania.
„Každá služba musí byť vyúčtovaná samostatne, pretože služby majú rôzne podmienky pre vyúčtovanie.
Vlastník si musí vedieť skontrolovať, koľko zaplatil, koľko v skutočnosti služba stála. Vie si skontrolovať, či má správne vyčíslené údaje o byte, spotrebu médií podľa meradiel.“
Koeficient?
Medzi fakturovaným množstvom vody a nameraným výsledkom môže vzniknúť rozdiel. Ten sa obvykle rozpočítava koeficientom medzi všetky byty a nebytové priestory.
„Koeficient by nemal presiahnuť 1,2 (nie je však žiadnym zákonom alebo iným predpisom obmedzený). Ak je vyšší ako 1,2, hľadajte dôvod. Môže ísť o únik vody na spoločných rozvodoch, nepresnosť meradla na päte domu (povinnosť overovať meradlo je na SV každých 6 rokov, na TÚV každé 4 roky), nepresnosť meradiel v bytoch či čierny odber.“
Zaujímalo nás, či ľudí môžu prekvapiť nedoplatky, keďže zima bola dlhá. Podľa O. Leskovskej by nedoplatky byť nemali, ak sú zálohové platby nastavené správne a odborne.
„Môžu vzniknúť, ak je nízka zálohová platba, únik vody alebo nadmerná spotreba vody, nesprávne určený pomer základnej a spotrebnej zložky na teplo na vykurovanie, nezaplatenie niektorej mesačnej platby. Najčastejšie sa nedoplatky vyskytujú v súvislosti s teplom na vykurovanie a teplou vodou,“ vraví a vysvetľuje, že ak niekto nie je spokojný s vyúčtovaním, musí sa obrátiť v prvom rade na správcu alebo predsedu spoločenstva a členov rady.
„Ak nedostane vysvetlenie, môže sa obrátiť na inštitúcie. Pri spoločenstve na Štátnu energetickú inšpekciu a na súd. Vlastníci, ktorí majú správcu na základe zmluvy o výkone správy, okrem toho aj na Štátnu obchodnú inšpekciu. Pokiaľ sa ukáže, že vyúčtovanie je nesprávne, musí sa urobiť opravné.“
Lehota podania reklamácie je vyznačená na ročnom vyúčtovaní, obvykle je to 15 alebo 30 dní. V tom čase sú správca alebo spoločenstvo povinní vyplatiť preplatky a vlastníci uhradiť nedoplatky. Ak aj vlastníci v tejto lehote reklamáciu neuplatnia, môžu to urobiť do troch rokov od prevzatia vyúčtovania s ohľadom na Občiansky zákonník.
V piatok sa na Inštitúte vzdelávania veterinárnych lekárov Cesta pod Hradovou 13/A uskutoční konferencia na tému Meranie a rozpočítanie tepla na vykurovanie a prípravu teplej vody. Na stránke www.zsvb.sk si ľudia môžu nájsť rady a návody na prepočty tepla.
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári