KOŠICE. Vozidlo SOR EBN 10,5 zaradili do prevádzky v pondelok, v Košiciach by mal byť až do nedele.
Nabíjajú ho i brzdy
V pondelok jazdil štyri hodiny na linke č. 30, včera na linke č. 14, otestujú ho aj na trasách liniek č. 16 a 22. Avšak vždy len na časti spojov.
„Dostali sme ponuku na otestovanie, snažíme sa zistiť, aké s ním budú skúsenosti a najmä, aký bude dojazd vozidla,“ uviedla hovorkyňa košického magistrátu Martina Viktorínová. „Elektrobus je poháňaný elektromotorom napájaným z batérií, ktoré sa nabíjajú v garáži, ale aj pri brzdení vozidla.“
SOR BN 10,5 z firmy SOR Libchavy, ktorej strategickým partnerom je známa spoločnosť J&T, nabíjajú prúdom z bežnej siete na 380 voltov.
„Trvá to asi osem hodín, autobus má dojazd okolo 120 až 150 kilometrov,“ povedal nám včera vodič Stanislav Olexinčin, ktorý s elektrobusom prišiel do Košíc. „Záleží od počtu zastávok, cestujúcich a náročnosti terénu.
Vozidlo je nízkopodlažné, oproti klasickým autobusom má väčšie zrýchlenie, je takmer nehlučný. Mali sme ho tri mesiace vo Vysokých Tatrách, ide o jediný takýto autobus na Slovensku, tri majú v Ostrave.“
Žerie 200 kw na 100 km
Bus odvezie 60 stojacich a 30 sediacich ľudí, má aj šesť sklápacích stoličiek či opierku pre imobilného cetujúceho. Vraj je vynikajúce práve do mestského prostredia.
„Môžem ísť maximálnou rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu, autobus má totiž obmedzovač rýchlosti, viac ako 80 mi nedovolí. Po plnom nabití 'zožerie' na sto kilometrov zhruba 200 kilowattov energie,“ dodal Olexinčin.
Pri takejto spotrebe by teda prevádzka elektrobusu v meste bola približne o dve tretiny lacnejšia, ako pri klasických naftových autobusoch s rovnakým počtom miest pre cestujúcich.
Autor: sam
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári