Korzár logo Korzár Košice

V Košiciach testujú elektrobus

Po dvoch českých autobusoch, ktoré nedávno testovali v košickej MHD, prišiel do Košíc tretí. Zaujímavý je tým, že ho poháňa elektrický prúd.

Elektrobus. Nepotrebuje benzínku, stačí mu zásuvka na 380 V.Elektrobus. Nepotrebuje benzínku, stačí mu zásuvka na 380 V. (Zdroj: Judita Čermáková)



KOŠICE. Vozidlo SOR EBN 10,5 zaradili do prevádzky v pondelok, v Košiciach by mal byť až do nedele.

Nabíjajú ho i brzdy

V pondelok jazdil štyri hodiny na linke č. 30, včera na linke č. 14, otestujú ho aj na trasách liniek č. 16 a 22. Avšak vždy len na časti spojov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Dostali sme ponuku na otestovanie, snažíme sa zistiť, aké s ním budú skúsenosti a najmä, aký bude dojazd vozidla,“ uviedla hovorkyňa košického magistrátu Martina Viktorínová. „Elektrobus je poháňaný elektromotorom napájaným z batérií, ktoré sa nabíjajú v garáži, ale aj pri brzdení vozidla.“

SkryťVypnúť reklamu

SOR BN 10,5 z firmy SOR Libchavy, ktorej strategickým partnerom je známa spoločnosť J&T, nabíjajú prúdom z bežnej siete na 380 voltov.

„Trvá to asi osem hodín, autobus má dojazd okolo 120 až 150 kilometrov,“ povedal nám včera vodič Stanislav Olexinčin, ktorý s elektrobusom prišiel do Košíc. „Záleží od počtu zastávok, cestujúcich a náročnosti terénu.

Vozidlo je nízkopodlažné, oproti klasickým autobusom má väčšie zrýchlenie, je takmer nehlučný. Mali sme ho tri mesiace vo Vysokých Tatrách, ide o jediný takýto autobus na Slovensku, tri majú v Ostrave.“

Žerie 200 kw na 100 km

Bus odvezie 60 stojacich a 30 sediacich ľudí, má aj šesť sklápacích stoličiek či opierku pre imobilného cetujúceho. Vraj je vynikajúce práve do mestského prostredia.

SkryťVypnúť reklamu

„Môžem ísť maximálnou rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu, autobus má totiž obmedzovač rýchlosti, viac ako 80 mi nedovolí. Po plnom nabití 'zožerie' na sto kilometrov zhruba 200 kilowattov energie,“ dodal Olexinčin.

Pri takejto spotrebe by teda prevádzka elektrobusu v meste bola približne o dve tretiny lacnejšia, ako pri klasických naftových autobusoch s rovnakým počtom miest pre cestujúcich.

Autor: sam

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 422
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 797
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 607
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 783
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 512
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 423
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 725
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu