Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 24. marec, 2023 | Meniny má Gabriel

Po minulé roky používali hranoly, teraz vyskúšajú plast s vodou

Pokojne môžeme povedať, že baštou slovenskej rely je práve východoslovenský región, kde sa koná či konalo veľa súťaží rely, pričom prvé nesmelé kroky sa snažia robiť aj organizátori pretekov automobilových súťaží do vrchu (PAV).

Víťaz prvého ročníka Moris cupu Jahodná Martin Koiš.Víťaz prvého ročníka Moris cupu Jahodná Martin Koiš. (Zdroj: archív)

Aj keď v našom regióne je množstvo kopcov a vrchov, cez ktoré vedú komunikácie, predsa len iba na jednom sa konajú preteky PAV. Je ním kopec Jahodná pri Košiciach.

Na svoje plecia si skúsený organizátor súťaží rely Auto klub Košice na jednej strane a ambiciózny predajca automobilov Moris Slovakia v metropole východu zobrali viac ako dosť, keď sa v roku 2009 podujali pripraviť v našom regióne preteky automobilov do vrchu. Pôvodne sa rátalo s tým, že v metropole východu bude mať súťaž rely silného partnera, avšak ten sa rozhodol pripraviť nový projekt. Nielen automobilová súťaž rely, ale už aj podujatia PAV získavajú v metropole východu pevné miesto v itinerári slovenských súťaží.

Dnes (administratívna časť) a hlavne počas víkendu sa uskutoční 3. Moris Cup Jahodná, ktorý je zaradený do kalendára FIA a priaznivci rýchlych automobilov sa môžu tešiť nielen na domácich, ale aj zahraničných jazdcov. Aj to len dokazuje, že za pomerne krátky čas si tieto preteky vyslúžili celkom solídne renomé. Nie je bez zaujímavosti, že podujatia FIA - Európského pohára 2011 i International Hill Climb Challenge 2011 sú druhé najvýznamnejšie v tejto disciplíne, keď vrcholom sú majstrovstvá Európy. S touto myšlienkou sa už pohrávali viacerí, ale až partia okolo Petra Szczeczinu a Marka Eliáša si vysúkals rukávy a pripravili v roku 2009 premiérový ročník Moris Cup Jahodná.

"Vychádzali sme z toho, že automobilový šport je dynamický a rovnako aj naša spoločnosť zaoberajúca sa predajom a servisom áut kráča dynamicky dopredu," povedal jeden z organizátorov M. Eliáš. "Po dohode Autoklubu Košice so spoločnosťou Moris Slovakia sme sa rozhodli pripraviť pre priaznivcov automobilového športu preteky do vrchu na vysokej športovej úrovni, pričom sme nezabudli ani na spoločenskú. Po rely sú preteky na kopci Jahodná druhým podujatím v metropole východu."

Začať na zelenej lúke nebolo pre oboch partnerov jednoduché, nevyhli sa detským chorobám nováčika, ale všetko zvládli dobre a dnes sa môžu pochváliť súťažou zaradenou do kalendára medzinárodnej automobilovej federácia FIA. „Pred nami bola veľká výzva, nevedeli sme, do čoho ideme a čo môžeme od toho očakávať. Hnacím motorom 1. ročníka bola skutočnosť, že sme pre Košičanov i ďalších fanúšikov motorizmu pripravili nové podujatie, ktoré tu ešte nebolo. Aj keď nám počasie na prvý raz príliš neprialo, zišla sa solídna účasť pretekárov na neznámom kopci. Pozitívne boli ohlasy jazdcov i divákov, že súťaž bola po každej stránke hodnotná, preto sme sa rozhodli v nej pokračovať," vracia sa k začiatkom súťaže v Košiciach.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kopciari nepozerali len na seba

Podobne ako 1. ročník aj prípravy druhého sprevádzala nepriazeň počasia a len niekoľko hodín pred ostrým štartom zasiahla región veľká voda a viacero obcí bolo odrezaných od okolitého sveta. V deň súťaže sa však počasie umúdrilo a nič nebránilo tomu, aby Moris Cup Jahodná zapísal druhú stránku histórie. Z plánovanej dvojdňovej súťaže sa stala jednodňová, keď silnel tlak okolia, že kvôli pretekom sa nemôžu dostať ľudia do postihnutých oblastí. Skrátenie súťaže zobrali pretekári športovo a sami vyšli s iniciatívou venovať časť štartovného obciam postihnutých povodňou.

„Rozhodnutie o zrušení druhého dňa nás zaskočilo a boli sme z toho sklamaní, lebo príprava takej súťaže nie je otázkou jedného či dvoch dní," pokračuje M. Eliáš. "Trvá to oveľa viac dní a je to tímová práca. Hovorí sa, že človek mieni a pánboh mení, a my sme nemohli ovplyvniť poveternostné podmienky. Súťaž sa teda skončila predčasne, ale vôbec nás to neodradilo od prípravy nového ročníka. Urobili sme maximum, aby sme naše podujatie dostali do kalendára FIA, čo po neúspešnom 2. ročníku nebolo najľahšie."

Hoci preteky nedopadli podľa predstáv organizátorov, jazdci ako aj všetci zainteresovaní činovníci sa vzdali nároku na odmeny. Tie sa rozhodli venovať niektorým obciam postihnutým povodňami. „Počasie, ktoré sprevádzalo prípravy posledných dní, sa podpísalo pod zrušenie druhého súťažného dňa. Jazdci prijali túto informáciu s nadhľadom a rozhodli sa štartovné zo zrušeného dňa venovať tým, čo to najviac budú potrebovať. Viac ako 4 500 eur sme rozdelili medzi obec Nižná Myšľa a MČ Košice Krásna. Zo strany jazdcov to bolo veľmi pekné gesto, ktorým sa snažili znížiť utrpenie postihnutých občanov," vracia sa M. Eliáš v spomienkach na 2. ročník. Jazdci nepozerali len na svoj šport a veľký koníček, ale nebol im ľahostajný ani osud iných.

Nie je zvykom, aby sa preteky do vrchu jazdili na trojprúdovej ceste, no kopec Jahodná ponúka túto možnosť. Je to isté špecifikum. "Je to pravda, ale z jazdeckého hľadiska je veľmi ťažký. Jeho náročnosť spočíva v zmene rytmu trate a prispôsobeniu jazdca rôznemu charakteru trate. Zo športového hľadiska je trať veľmi zaujímavá. Nedostatku záujmu divákov sa neobávame. Skutočný počet nás ohromil a verím, že im stále spoločne s jazdcami budeme mať čo ponúknuť aj v ďalších ročníkoch. V horizonte niekoľkých rokov sa pokúsime o zaradenie pretekov do kalendára niektorej z okolitých krajín. Je to náš cieľ do budúcnosti. Z dlhodobého hľadiska je možné predĺžiť trať kopca z terajších 4 750 m až na 6 500 m. Je to však podmienené osadením zvodidiel v zmysle bezpečnostných predpisov v celkovej dĺžke viac ako kilometer. Všetko je to viazané na finančné prostriedky. Potom by už trať mala európske parametre," naznačuje z plánov M. Eliáš.

SkryťVypnúť reklamu

Bezpečnosť na prvom mieste

Každé motoristické podujatie je špecifické a vyžaduje si svoje po každej stránke, bezpečnosť nevynímajúc. Každý rok sa organizátori snažia zvyšovať bezpečnosť súťaže aj jazdcov, keď na trati sú zvodidlá vyššie od úrovne cesty, ako hovoria bezpečnostné predpisy pre súťaže automobilov do vrchu. Aj preto organizátori urobili maximum, aby zvýšili bezpečnosť na trati. „Domnievam sa, že pripraviť súťaž na kopci je o niečo ľahšie ako rely, ale rovnako je nutné mať viaceré povolenia, aby všetko mohlo prebehnúť bez problémov. Spolupracovať s kompetentnými úradmi, ktoré mali čo povedať do prípravy súťaže, sme začali už začiatkom roka. Všetko je na dobrej ceste, aby súťaž prebehla bez problémov po organizačnej aj športovej stránke. Trať má necelých päť kilometrov a v dolnej časti je široká trojprúdová cesta so zvodidlami. Potom prechádzame na dvojprúdovú úzku a náročnú cestu v lese, ktorá je členitá so zvodidlami iba vo vonkajších oblúkoch."

Na trati budú mať tri formulové vozidlá a predpis hovorí, že spodný okraj zvodidiel nesmie byť vyšší ako 40 cm, hoci norma hovorí o 50 cm. "Aj preto musíme robiť technické opatrenia. Po minulé roky sme na týchto miestach mali hranoly a pneumatiky, teraz plánujeme použiť plastové zvodidlá naplnené vodou. Naposledy boli použité na rely Tríbeč, technicky sú dobre riešené a predpokladám, že budú mať úspech aj u nás. Na druhej strane by som bol najradšej, ak by ani jeden z pretekárov do nich nenarazil. Ale musíme byť pripravení na každú alternatívu. Tieto plastové zvodidlá budú využívané v druhej polovici trate. Okrem nich využijeme aj zoskrutkované pneumatiky na miestach, kde sú zvodidlá zapustené do zeme. Oproti predchádzajúcim dvom ročníkom využijeme nové prvky, ktoré by mali opäť zvýšiť bezpečnosť na trati," povedal riaditeľ pretekov Ján Gregor. Pri ideálnych podmienkach môžu byť na trati súčasne štyri autá a tak sa diváci majú na čo tešiť nielen počas tréningových, ale aj súťažných jázd.

SkryťVypnúť reklamu

Víkend v znamení rýchlych automobilov

Fanúšikov a priaznivcov automobilových súťaží čaká zaujímavý motoristický víkend na kopci Jahodná v spoločnosti kopcových špeciálov ako aj áut rely. Organizátorom podujatia je Autoklub Košice v spolupráci so spoločnosťou Moris Slovakia, ktorí pripravili 4 750 metrov dlhú trať, ktorá sa mnohokrát v minulosti využívala ako časť rýchlostnej skúšky Jahodná (Bankov) na Rallye Košice.

Štart sa nachádza 450 m za odbočkou na Alpinku, cca 7 km po výjazde z mesta v smere na Margecany a Spišskú Novú Ves. Cieľ je situovaný cca 1 000 m pred odbočkou k športovo-rekreačnému stredisku Jahodná. Štartovacia rampa sa nachádza v nadmorskej výške 399 m n. m., cieľ 538 m n. m., výškový rozdiel 199 m, minimálna šírka trate je 7 m a priemerné stúpanie 4,18 %. V sobotu aj v nedeľu sa súťaž začína tréningom o 9.00 h a prvá finálová jazda je naplánovaná po oba dni na 14.00 a druhá o 16.00 h. Najlepších po oba dni budú organizátori dekorovať okolo 18.30 h.

Spomínané podujatie, ktoré sa uskutoční počas najbližšieho víkendu, obmedzí dopravu smerom z Košíc do Gelnice i Spišskej Novej Vsi a v dňoch 4. - 5. júna bude štátna cesta 2. triedy II/547 uzavretá pre verejnú dopravu v čase konania pretekov od 8.00 do 18.00 h. Obchádzka je riešená cez Družstevnú nad Hornádom a Margecany alebo cez Prešov. Obchádzkové trasy budú vyznačené prenosným dopravným značením.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  3. Ako sa vás dotknú nasledujúce mesiace? Predpovedajú traja odborníci
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  2. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  3. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  4. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  5. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  6. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  7. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  8. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  1. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 073
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 049
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 5 407
  4. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 4 591
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 760
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 790
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 449
  8. Katka so vzácnym ochorením: Rozhodla som sa, že deti mať nebudem 1 140

Blogy SME

  1. Peter Kubica: O bežeckých otlakoch
  2. Martin Sústrik: Michail Saakašvili: Wunderkind boja proti korupcii (I.)
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (24. - 30.3.1923)
  4. Irena Šimuneková: Náučný chodník Vojšín 2.
  5. Irena Šimuneková: Náučný chodník Vojšín
  6. Julius Kravjar: Slovensko a akademická sloboda: ako sme na tom v porovnaní so svetom?
  7. Ľubomír Maretta: Práca
  8. Miriam Studeničová: Pravda o strážnych anjeloch a o ich pomoci v dňoch očisty
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 323
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 504
  3. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 273
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 429
  5. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 863
  6. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 2 812
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 361
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 290
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Peter Kubica: O bežeckých otlakoch
  2. Martin Sústrik: Michail Saakašvili: Wunderkind boja proti korupcii (I.)
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (24. - 30.3.1923)
  4. Irena Šimuneková: Náučný chodník Vojšín 2.
  5. Irena Šimuneková: Náučný chodník Vojšín
  6. Julius Kravjar: Slovensko a akademická sloboda: ako sme na tom v porovnaní so svetom?
  7. Ľubomír Maretta: Práca
  8. Miriam Studeničová: Pravda o strážnych anjeloch a o ich pomoci v dňoch očisty
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 323
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 504
  3. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 273
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 429
  5. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 863
  6. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 2 812
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 361
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 290
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu