Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Po minulé roky používali hranoly, teraz vyskúšajú plast s vodou

Pokojne môžeme povedať, že baštou slovenskej rely je práve východoslovenský región, kde sa koná či konalo veľa súťaží rely, pričom prvé nesmelé kroky sa snažia robiť aj organizátori pretekov automobilových súťaží do vrchu (PAV).

Víťaz prvého ročníka Moris cupu Jahodná Martin Koiš.Víťaz prvého ročníka Moris cupu Jahodná Martin Koiš. (Zdroj: archív)

Aj keď v našom regióne je množstvo kopcov a vrchov, cez ktoré vedú komunikácie, predsa len iba na jednom sa konajú preteky PAV. Je ním kopec Jahodná pri Košiciach.

Na svoje plecia si skúsený organizátor súťaží rely Auto klub Košice na jednej strane a ambiciózny predajca automobilov Moris Slovakia v metropole východu zobrali viac ako dosť, keď sa v roku 2009 podujali pripraviť v našom regióne preteky automobilov do vrchu. Pôvodne sa rátalo s tým, že v metropole východu bude mať súťaž rely silného partnera, avšak ten sa rozhodol pripraviť nový projekt. Nielen automobilová súťaž rely, ale už aj podujatia PAV získavajú v metropole východu pevné miesto v itinerári slovenských súťaží.

Dnes (administratívna časť) a hlavne počas víkendu sa uskutoční 3. Moris Cup Jahodná, ktorý je zaradený do kalendára FIA a priaznivci rýchlych automobilov sa môžu tešiť nielen na domácich, ale aj zahraničných jazdcov. Aj to len dokazuje, že za pomerne krátky čas si tieto preteky vyslúžili celkom solídne renomé. Nie je bez zaujímavosti, že podujatia FIA - Európského pohára 2011 i International Hill Climb Challenge 2011 sú druhé najvýznamnejšie v tejto disciplíne, keď vrcholom sú majstrovstvá Európy. S touto myšlienkou sa už pohrávali viacerí, ale až partia okolo Petra Szczeczinu a Marka Eliáša si vysúkals rukávy a pripravili v roku 2009 premiérový ročník Moris Cup Jahodná.

"Vychádzali sme z toho, že automobilový šport je dynamický a rovnako aj naša spoločnosť zaoberajúca sa predajom a servisom áut kráča dynamicky dopredu," povedal jeden z organizátorov M. Eliáš. "Po dohode Autoklubu Košice so spoločnosťou Moris Slovakia sme sa rozhodli pripraviť pre priaznivcov automobilového športu preteky do vrchu na vysokej športovej úrovni, pričom sme nezabudli ani na spoločenskú. Po rely sú preteky na kopci Jahodná druhým podujatím v metropole východu."

Začať na zelenej lúke nebolo pre oboch partnerov jednoduché, nevyhli sa detským chorobám nováčika, ale všetko zvládli dobre a dnes sa môžu pochváliť súťažou zaradenou do kalendára medzinárodnej automobilovej federácia FIA. „Pred nami bola veľká výzva, nevedeli sme, do čoho ideme a čo môžeme od toho očakávať. Hnacím motorom 1. ročníka bola skutočnosť, že sme pre Košičanov i ďalších fanúšikov motorizmu pripravili nové podujatie, ktoré tu ešte nebolo. Aj keď nám počasie na prvý raz príliš neprialo, zišla sa solídna účasť pretekárov na neznámom kopci. Pozitívne boli ohlasy jazdcov i divákov, že súťaž bola po každej stránke hodnotná, preto sme sa rozhodli v nej pokračovať," vracia sa k začiatkom súťaže v Košiciach.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Kopciari nepozerali len na seba

Podobne ako 1. ročník aj prípravy druhého sprevádzala nepriazeň počasia a len niekoľko hodín pred ostrým štartom zasiahla región veľká voda a viacero obcí bolo odrezaných od okolitého sveta. V deň súťaže sa však počasie umúdrilo a nič nebránilo tomu, aby Moris Cup Jahodná zapísal druhú stránku histórie. Z plánovanej dvojdňovej súťaže sa stala jednodňová, keď silnel tlak okolia, že kvôli pretekom sa nemôžu dostať ľudia do postihnutých oblastí. Skrátenie súťaže zobrali pretekári športovo a sami vyšli s iniciatívou venovať časť štartovného obciam postihnutých povodňou.

„Rozhodnutie o zrušení druhého dňa nás zaskočilo a boli sme z toho sklamaní, lebo príprava takej súťaže nie je otázkou jedného či dvoch dní," pokračuje M. Eliáš. "Trvá to oveľa viac dní a je to tímová práca. Hovorí sa, že človek mieni a pánboh mení, a my sme nemohli ovplyvniť poveternostné podmienky. Súťaž sa teda skončila predčasne, ale vôbec nás to neodradilo od prípravy nového ročníka. Urobili sme maximum, aby sme naše podujatie dostali do kalendára FIA, čo po neúspešnom 2. ročníku nebolo najľahšie."

Hoci preteky nedopadli podľa predstáv organizátorov, jazdci ako aj všetci zainteresovaní činovníci sa vzdali nároku na odmeny. Tie sa rozhodli venovať niektorým obciam postihnutým povodňami. „Počasie, ktoré sprevádzalo prípravy posledných dní, sa podpísalo pod zrušenie druhého súťažného dňa. Jazdci prijali túto informáciu s nadhľadom a rozhodli sa štartovné zo zrušeného dňa venovať tým, čo to najviac budú potrebovať. Viac ako 4 500 eur sme rozdelili medzi obec Nižná Myšľa a MČ Košice Krásna. Zo strany jazdcov to bolo veľmi pekné gesto, ktorým sa snažili znížiť utrpenie postihnutých občanov," vracia sa M. Eliáš v spomienkach na 2. ročník. Jazdci nepozerali len na svoj šport a veľký koníček, ale nebol im ľahostajný ani osud iných.

Nie je zvykom, aby sa preteky do vrchu jazdili na trojprúdovej ceste, no kopec Jahodná ponúka túto možnosť. Je to isté špecifikum. "Je to pravda, ale z jazdeckého hľadiska je veľmi ťažký. Jeho náročnosť spočíva v zmene rytmu trate a prispôsobeniu jazdca rôznemu charakteru trate. Zo športového hľadiska je trať veľmi zaujímavá. Nedostatku záujmu divákov sa neobávame. Skutočný počet nás ohromil a verím, že im stále spoločne s jazdcami budeme mať čo ponúknuť aj v ďalších ročníkoch. V horizonte niekoľkých rokov sa pokúsime o zaradenie pretekov do kalendára niektorej z okolitých krajín. Je to náš cieľ do budúcnosti. Z dlhodobého hľadiska je možné predĺžiť trať kopca z terajších 4 750 m až na 6 500 m. Je to však podmienené osadením zvodidiel v zmysle bezpečnostných predpisov v celkovej dĺžke viac ako kilometer. Všetko je to viazané na finančné prostriedky. Potom by už trať mala európske parametre," naznačuje z plánov M. Eliáš.

Skryť Vypnúť reklamu

Bezpečnosť na prvom mieste

Každé motoristické podujatie je špecifické a vyžaduje si svoje po každej stránke, bezpečnosť nevynímajúc. Každý rok sa organizátori snažia zvyšovať bezpečnosť súťaže aj jazdcov, keď na trati sú zvodidlá vyššie od úrovne cesty, ako hovoria bezpečnostné predpisy pre súťaže automobilov do vrchu. Aj preto organizátori urobili maximum, aby zvýšili bezpečnosť na trati. „Domnievam sa, že pripraviť súťaž na kopci je o niečo ľahšie ako rely, ale rovnako je nutné mať viaceré povolenia, aby všetko mohlo prebehnúť bez problémov. Spolupracovať s kompetentnými úradmi, ktoré mali čo povedať do prípravy súťaže, sme začali už začiatkom roka. Všetko je na dobrej ceste, aby súťaž prebehla bez problémov po organizačnej aj športovej stránke. Trať má necelých päť kilometrov a v dolnej časti je široká trojprúdová cesta so zvodidlami. Potom prechádzame na dvojprúdovú úzku a náročnú cestu v lese, ktorá je členitá so zvodidlami iba vo vonkajších oblúkoch."

Na trati budú mať tri formulové vozidlá a predpis hovorí, že spodný okraj zvodidiel nesmie byť vyšší ako 40 cm, hoci norma hovorí o 50 cm. "Aj preto musíme robiť technické opatrenia. Po minulé roky sme na týchto miestach mali hranoly a pneumatiky, teraz plánujeme použiť plastové zvodidlá naplnené vodou. Naposledy boli použité na rely Tríbeč, technicky sú dobre riešené a predpokladám, že budú mať úspech aj u nás. Na druhej strane by som bol najradšej, ak by ani jeden z pretekárov do nich nenarazil. Ale musíme byť pripravení na každú alternatívu. Tieto plastové zvodidlá budú využívané v druhej polovici trate. Okrem nich využijeme aj zoskrutkované pneumatiky na miestach, kde sú zvodidlá zapustené do zeme. Oproti predchádzajúcim dvom ročníkom využijeme nové prvky, ktoré by mali opäť zvýšiť bezpečnosť na trati," povedal riaditeľ pretekov Ján Gregor. Pri ideálnych podmienkach môžu byť na trati súčasne štyri autá a tak sa diváci majú na čo tešiť nielen počas tréningových, ale aj súťažných jázd.

Skryť Vypnúť reklamu

Víkend v znamení rýchlych automobilov

Fanúšikov a priaznivcov automobilových súťaží čaká zaujímavý motoristický víkend na kopci Jahodná v spoločnosti kopcových špeciálov ako aj áut rely. Organizátorom podujatia je Autoklub Košice v spolupráci so spoločnosťou Moris Slovakia, ktorí pripravili 4 750 metrov dlhú trať, ktorá sa mnohokrát v minulosti využívala ako časť rýchlostnej skúšky Jahodná (Bankov) na Rallye Košice.

Štart sa nachádza 450 m za odbočkou na Alpinku, cca 7 km po výjazde z mesta v smere na Margecany a Spišskú Novú Ves. Cieľ je situovaný cca 1 000 m pred odbočkou k športovo-rekreačnému stredisku Jahodná. Štartovacia rampa sa nachádza v nadmorskej výške 399 m n. m., cieľ 538 m n. m., výškový rozdiel 199 m, minimálna šírka trate je 7 m a priemerné stúpanie 4,18 %. V sobotu aj v nedeľu sa súťaž začína tréningom o 9.00 h a prvá finálová jazda je naplánovaná po oba dni na 14.00 a druhá o 16.00 h. Najlepších po oba dni budú organizátori dekorovať okolo 18.30 h.

Spomínané podujatie, ktoré sa uskutoční počas najbližšieho víkendu, obmedzí dopravu smerom z Košíc do Gelnice i Spišskej Novej Vsi a v dňoch 4. - 5. júna bude štátna cesta 2. triedy II/547 uzavretá pre verejnú dopravu v čase konania pretekov od 8.00 do 18.00 h. Obchádzka je riešená cez Družstevnú nad Hornádom a Margecany alebo cez Prešov. Obchádzkové trasy budú vyznačené prenosným dopravným značením.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 657
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 8 078
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 747
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 329
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 402
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 981
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 724
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 296
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 825
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 637
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Opatrenia sa sprísňujú. Kde a ako, prezradí covid automat.


2 h
Ukradnutý a nájdený renault.

Našli ho na Kostolianskej ulici.


7 h
Po ceste viedli aj cyklistické preteky Okolo Slovenska.

Kontrolór sa obrátil na mestskú políciu.


a 1 ďalší 18. sep
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sofia vo svojom štúdiu, v ktorom vznikajú nové piesne.

Predtým bol punkerom Vrabcom, dnes je Sofiou. Až teraz som to ja, hovorí


17. sep
Minister Matovič.

Kollárova strana by prípadne mohla prísť len o SIS.


10 h
Juraj Sagan (vpravo) s bratom Petrom.

Budúcnosť Juraja Sagana nie je známa.


a 1 ďalší 6 h

August býva vrchol uhorkovej sezóny. Je to síce nuda, ale aspoň sa nič nemôže pokaziť. Tento uplynulý bol výnimkou.


Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu