Ďalších 1 479 eur následne vyplatil Crea TV - prevádzkovateľovi TV Naša za výrobu dvoch asi poldruhaminútových príspevkov na rovnakú tému do Magazínu KSK. Na týchto príspevkoch sa autorsky podieľal spomínaný Pavol Štec, pričom pri ich tvorbe vo veľkej miere využil obrázky zo svojho filmu.
KOŠICE. O sčítaní ľudu bezplatne informovali všetky celoslovenské a lokálne médiá. KSK na rozdiel od miestnej samosprávy, ako sú obce, mestské časti a mestá, však vôbec nezabezpečoval sčítanie obyvateľstva.
Dôvodom, prečo si KSK objednalo film, bola skutočnosť, „aby film videlo čo najviac obyvateľov, pretože sú v ňom aj informácie, ako rozlíšiť skutočných sčítacích komisárov od prípadných falošných. Diváci sa tiež dozvedia, čo od nich môžu sčítací komisári požadovať, ako je chránené ich súkromie a osobné údaje.“
Výzvu zverejnili vo štvrtok, v utorok sa podpisovali zmluvy
Hoci májový termín sčítania obyvateľstva bol známy minimálne od minulého roka, KSK vyzval firmy a spoločnosti na predloženie ponuky až vo štvrtok 28. apríla 2011. V utorok 3. mája sa už na Úrade podpisovala zmluva s víťaznou spoločnosťou Promedium.
V rovnaký deň si KSK objednalo aj výrobu dvoch spotov do svojho Magazínu KSK, ktoré mal vlastne zabezpečiť ten istý človek. Samotný Pavol Štec sa aj napriek telefonickému prísľubu nevyjadril a nereagoval ani na naše otázky. Úrad KSK v tom nevidí nič zvláštne.
„Na našu výzvu zareagovali tri spoločnosti. Uspel uchádzač, ktorý predložil najnižšiu cenovú ponuku. Víťazný adept predložil aj kreatívny návrh scenára, ktorý garantoval, že dielo bude spracované kvalitne, profesionálne a zrozumiteľne pre cieľové skupiny obyvateľov nášho kraja.“
Sledovanosť filmu a príspevku bola nízka
Jedenásťminútový inštruktážny film si na webe KSK, ako aj na youtube pozrelo za zhruba mesiac od jeho pridania celkovo 701 ľudí, čo je asi 20 denne.
Pre porovnanie na reportáž Markízy z jej Televíznych novín si po jej odvysielaní kliklo takmer 1 000 užívateľov internetu. Sledovanosť Magazínu KSK v siedmich lokálnych televíziách v kraji je nemerateľná, na webe TV Naša si na 86. a 87. časť, kde boli informácie o sčítaní, kliklo 84, resp. 86 ľudí.
Na youtube.com, kde je tiež „zavesený“, bolo na oba diely zvedavých 32, resp. 23 ľudí.
KSK zaplatil viac za to isté ako Prešov
KSK dostal zo Štatistického úradu sumu 6 638 € na spoluúčasť pri propagácii sčítania obyvateľstva. Celú túto sumu minul na výrobu filmu a dvoch spomínaných príspevkov pre Magazín KSK.
Pre porovnanie, Prešovský kraj si nedal vyrobiť žiaden film a do svojho televízneho magazínu si objednal jeden príspevok, za ktorý vyplatil producentovi Magazínu PSK Františkovi Sabolovi 200 eur.
Úrad KSK: Suma 1 490 eur za dva príspevky je v poriadku
Aj preto nás zaujímalo, či Úrad KSK považuje sumu 1 490 eur za dva poldruhaminútové príspevky za adekvátnu.
„Spomínané dva príspevky boli vyrobené na základe osobitnej objednávky. Uhradené boli z prostriedkov, ktoré na propagáciu sčítania poukázal pre každý samosprávny kraj Štatistický úrad SR. Keby sme ich neminuli, museli by sme ich vrátiť. Suma za oba príspevky je relevantná. Keby sme vychádzali z aktuálnych komerčných podmienok, bola by výroba televíznych príspevkov a zabezpečenie ich publikovania drahšia. Je logické, že popri spracovaných informáciách príspevky upriamovali pozornosť divákov aj na film, ktorý sa téme venoval podrobnejšie a bol dostupný aj na web stránke Úradu KSK a YouTube,“ tvrdí hovorkyňa Úradu KSK Soňa Jakešová.
Crea TV zarobila na výrobe a aj odvysielaní
Úrad KSK síce vo svojej odpovedi dodáva, že suma 1 479 eur, ktorú dostala Crea TV za výrobu dvoch príspevkov do Magazínu KSK, sa následne odpočíta zo sumy 2 525,40 €, za ktorú sa vyrába jeden diel Magazínu KSK.
Týmto dodatkom sa podľa KSK „šetria prostriedky z rozpočtu,“ no ako sme zistili, zostalo len pri slovách. Po nahliadnutí do zmlúv vyplýva, že Crea TV si v júni vyfakturovala 5 050,80 € za oba odvysielané diely Magazínu KSK, v ktorých boli aj príspevky o sčítaní obyvateľstva. Zároveň dostala už aj spomínaných 1 479 € za oba príspevky a rovnako ako ďalšie televízie ešte plus 238,99 € za odvysielanie oboch Magazínov KSK.
„Bolo na krajoch, aké aktivity zvolia, aby naplnili cieľ. My sme vyrobili inštruktážno–dokumentárny film, ktorý bol publikovaný v regionálnych televíziách, na web stránke KSK, na YouTube a spropagovaný aj v Slovenskej televízii. Film bol na DVD nosičoch distribuovaný do stredných škôl a zariadení sociálnych služieb v pôsobnosti KSK a premietnutý žiakom a klientom. Plus boli vyrobené a odvysielané spomínané dva príspevky s témou sčítania v TV Magazíne KSK. K porovnávaniu cien za materiál vyrobený pánom Sabolom – cena sa spravidla odvíja od zadaných podmienok a požiadaviek objednávateľa na dielo,“ skonštatoval S. Jakešová.
Novotný: Išlo o vopred pripravený kšeft
Opozícii sa takýto postup Úradu KSK zdá byť maximálne netransparentný. Člen klubu SDKÚ dokonca hovorí o dopredu pripravenom kšefte a na okolnosti sa včera spýtal kompetentných na zastupiteľstve KSK.
„Už dva roky počúvame o šetrení, o čom by školy, školské zariadenia a kultúrne inštitúcie v zriadovateľskej pôsobnosti KSK vedeli dlho rozprávať. Vyhodiť z okna 6 650 eur (200–tisíc Sk) považujem za arogantnú drzosť, keď od vyhlásenia výzvy po podpis zmluvy ubehnú len tri pracovné dni! Čo má KSK so sčítaním ľudu? Nič, len dobru zámienku na kšeft pre niekoho, kto je vopred pripravený...“
POZNÁMKA
Sčítanie ako skvelý biznis
Štatistický úrad zrejme nebol celkom pri zmysloch, keď sa 10. marca 2011 rozhodol poslať ôsmim samosprávnym krajom po 6 650 eur, aby urobili nejakú propagáciu pred sčítaním ľudu, za ktoré kraje nielen podľa zákona, ale ani po logickej stránke vôbec nezodpovedali.
Možno nebudeme ďaleko od pravdy, ale zhruba rovnaký osoh by malo, keby 6 650 eur poslali baletu košického Štátneho divadla a tie by boli viazané na nákup futbalových kopačiek, lebo aj „baleťáci“ svojím pohybom na javisku v podstate športujú.
Ak aj prehliadneme tragikomický fakt, že na akciu opakujúcu sa raz za desať rokov sa vyhlási verejná výzva vo štvrtok a v utorok sa už podpisuje zmluva, jednoznačne ide o nehospodárne vynaložené peniaze.
KSK sa v tomto prípade správal ako sociálne slabšia rodina po výplate sociálnych dávok. Nevadilo im, že dostali peniaze na niečo, s čím nemajú absolútne do činenia, lebo ich jediný cieľ bolo tieto peniaze minúť. A je jedno, či by na to dostali tisíc, alebo milión eur, lebo sme presvedčení, že úradníci by vedeli zdôvodniť, prečo museli minúť akúkoľvek sumu.
Asi by sme chceli veľa, aby dobrí ľudia na Úrade KSK nenechali zarobiť rovnako dobrých ľudí, ktorí im vyrábajú absolútne nekonfliktný televízny Magazín KSK, ktorý už vo svojich správach dlhodobo kritizuje aj hlavný kontrolór KSK.
Poučenie z filmu o sčítaní obyvateľstva je nasledovné a platné pre všetkých úradníkov na Slovensku: Vymyslite nám projekt, pošlite peniaze a my ich do posledného centu minieme, veď na to sme tu...
Marián Kizek
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári