Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 1. október, 2020 | Meniny má ArnoldKrížovkyKrížovky
POKRAČUJEME V RUBRIKE, V KTOREJ DÁVAME PRIESTOR NAŠIM ČITATEĽOM, ICH PODNETOM, POSTREHOM A OTÁZKAM

Akciový tovar môže byť obmedzený počtom kusov na jeden nákup

Na základe vašich podnetov sa na tomto mieste venujeme postrehom a pripomienkam čitateľov. Za doterajšie ďakujeme a ďalšie čakáme na adrese Košický večer - Korzár, Letná 47, 040 01 Košice, alebo telefonicky na čísle 600 22 64.

Žeby zásoba cukru pre vlastnú potrebu?Žeby zásoba cukru pre vlastnú potrebu? (Zdroj: archív)



"Často využívam v obchodoch s potravinami rôzne akcie," zavolala nám čitateľka. „Minule som v jednom z letákov natrafila na akciu na cukor. No keď som v deň začiatku akcie prišla do obchodu, práve ho vypredali. Pritom som si všimla, že mnohí majú toho cukru plné vozíky. Keď som sa opýtala predavačiek, ako je to možné, či nemajú nejaký limit na osobu či nákup, povedala, že nie. No v inom predajnom reťazci sa mi stalo, že tam to bolo obmedzené. Maximálne 10 kíl na osobu. Ako to je teda? Kto má pravdu?"

Zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa v platnom znení v ustanovení § 4 ods. 8 hovorí: „Predávajúci nesmie konať v rozpore s dobrými mravmi. Konaním v rozpore s dobrými mravmi sa na účely tohto zákona rozumie najmä konanie, ktoré je v rozpore so vžitými tradíciami a ktoré vykazuje zjavné znaky diskriminácie alebo vybočenia z pravidiel morálky, uznávanej pri predaji výrobku a poskytovaní služby, alebo môže privodiť ujmu spotrebiteľovi pri nedodržaní dobromyseľnosti, čestnosti, zvyklosti a praxe, využíva najmä omyl, lesť, vyhlášku, výraznú nerovnosť zmluvných strán a porušovanie zmluvnej slobody."

Okrem toho, v ustanovení § 4 ods. 3 je stanovené: „Predávajúci je povinný vo vzťahu k spotrebiteľovi dodržiavať zásadu rovnakého zaobchádzania v poskytovaní výrobkov a služieb ustanovenú osobitným predpisom (v nadväznosti na zákon č. 365/2004 o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov)".

V zákone č. 147/2001 Z. z. o reklame v platnom znení, v ustanovení § 3 ods. 9 je uvedené: „Reklama osobitnej ponuky produktov musí obsahovať: a) dátum začiatku lehoty, počas ktorej osobitná ponuka bude trvať, ak táto lehota ešte nezačala plynúť, b) dátum skončenia lehoty osobitnej ponuky alebo údaj o tom, že osobitná ponuka platí až do vyčerpania zásob produktov".

„Z uvedeného vyplýva, že zákonné obmedzenie nie je to, či je limit na osobu, alebo na nákup, ale tak, ako je to uvedené v zákone," hovorí Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie. „Spotrebiteľ o tom musí byť informovaný a nesmie dochádzať k nerovnakému zaobchádzaniu so spotrebiteľom. Predávajúci si teda môže sám určiť, či bude predávať cukor po 10 kg, alebo 20 kg. Musí však túto zásadu dodržať vo vzťahu k spotrebiteľovi rovnako a preukázateľne o tom spotrebiteľov informovať. Teda tak, aby táto informácia bola prístupná pre každého - viditeľne. Poznamenávam, že nemusí ísť len o potraviny."

Keďže to teda neukladá zákon, ale závisí to od samotných predajcov, oslovili sme dva náhodne vybrané obchodné reťazce a opýtali sme sa, ako sa akcia rieši u nich. „Máme záujem maximálne uspokojiť potreby zákazníkov a teda naším cieľom je umožniť nákup akciového tovaru čo najväčšiemu počtu zákazníkov pre ich vlastnú spotrebu," hovorí Oľga Hrnčiarová, manažérka vonkajších vzťahov spoločnosti Tesco. „O týchto nákupných podmienkach je zákazník vopred informovaný v ponukovom letáku aj v predajni, kde pri tovare je uvedený oznam, aké množstvo daného tovaru môže pri jednorazovom nákupe kúpiť."

Ako hovorí O. Hrnčiarová, v minulosti sa im stávalo, že akciový, teda cenovo výhodný tovar, nakupovali podnikatelia zvyčajne na účely ďalšieho predaja vo veľkých množstvách a pre zákazníkov, ktorí majú záujem o tovar pre konečnú, teda vlastnú spotrebu sa už nemusel újsť. „Robíme teda všetko preto, aby stanovený limit bol dodržaný. V prípade, že zistíme, a to nielen na základe sťažnosti zákazníka, ale predovšetkým našou vlastnou kontrolou, že limit bol prekročený, pracovníka pokladnice preškoľujeme, aby sa to v budúcnosti neopakovalo. Tiež je naším trvalým záujmom zabezpečiť od dodávateľa dostatočné množstvo tovaru. Konkrétna ponuka závisí od balenia. Môže ísť napríklad o celý kartón na osobu, alebo ak ide o kusy, tak zvyčajne maximálne 12 kusov na osobu."

Podobne je to aj v obchodoch siete Lidl. „Cieľom spoločnosti je mať vždy dostatok akčného tovaru," povedala nám Lucie Borovičková, PR manažérka a tlačová hovorkyňa Lidlu. „U vybraných produktov teda máme vždy uvedené maximálne množstvo odberu na osobu."


Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili
  2. Viete na čo sa pripraviť po zmene zdravotnej poisťovne?
  3. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach
  4. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  5. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  6. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  9. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku má Orange
  2. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili
  3. Káva – odhaľte všetky jej neznáme
  4. Viete na čo sa pripraviť po zmene zdravotnej poisťovne?
  5. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach
  6. Na reštaurácie a hotely sa valí druhá vlna pandémie
  7. Leto 2020 zaplnilo Kúpele Piešťany slovenskými dovolenkármi
  8. Spolu
  9. Už deväť rokov duálneho vzdelávania v dm
  10. Brick Award 2020: Pocta kvalitnej tehlovej architektúre
  1. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 24 018
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 23 149
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 20 465
  4. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 18 878
  5. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom) 11 652
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 11 489
  7. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 917
  8. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test) 10 816
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 934
  10. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach 9 220
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Druhá vlna koronavírusu sa stupňuje: V Košiciach vyčlenili sto lôžok

Spotreba ochranných pomôcok dosahuje desaťtisícové hranice.

Za pár dní na novom veľkokapacitnom odberovom mieste v Košiciach otestovali už viac než 1 700 ľudí.

V parku spílili stromy. Košičan: Nerozumiem, komu mohli prekážať

Išlo o invázne dreviny, vysvetlila Marta Popríková zo Správy mestskej zelene.

Podľa starostu Ténaia i poslanca Rovinského je v Košiciach nevyhnutná postupná obnova zelene.

Saudek o prešovskej výstave: Výber som urobil dôsledne, aby nikoho neurazil

Korona posunula vernisáž a zabránila autorovi prísť.

V Prešove otvorili výstavu svetoznámeho fotografa Jana Saudka.

V odkaliskách na Spiši sú tony nebezpečnej ortuti a ťažkých kovov

Slovenský ochranársky snem vyzýva na riešenie envirozáťaží. Má podporu ministra.

Odklalisko pri Rudňanoch.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Nie sme nezodpovední, ale unavení, pán Matovič (píše Michal Havran)

Zvládneme to. Napriek premiérovi, nie vďaka nemu.

Premiér SR Igor Matovič.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Poznáme dva typy lídrov. Ten druhý typ je bambus

Zomknite sa, nehodní odroni, uvidíte, uľaví sa vám.

Peter Tkačenko
Residence Hotel & Club na Donovaloch.
Rudolf Kusý.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop