"Často využívam v obchodoch s potravinami rôzne akcie," zavolala nám čitateľka. „Minule som v jednom z letákov natrafila na akciu na cukor. No keď som v deň začiatku akcie prišla do obchodu, práve ho vypredali. Pritom som si všimla, že mnohí majú toho cukru plné vozíky. Keď som sa opýtala predavačiek, ako je to možné, či nemajú nejaký limit na osobu či nákup, povedala, že nie. No v inom predajnom reťazci sa mi stalo, že tam to bolo obmedzené. Maximálne 10 kíl na osobu. Ako to je teda? Kto má pravdu?"
Zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa v platnom znení v ustanovení § 4 ods. 8 hovorí: „Predávajúci nesmie konať v rozpore s dobrými mravmi. Konaním v rozpore s dobrými mravmi sa na účely tohto zákona rozumie najmä konanie, ktoré je v rozpore so vžitými tradíciami a ktoré vykazuje zjavné znaky diskriminácie alebo vybočenia z pravidiel morálky, uznávanej pri predaji výrobku a poskytovaní služby, alebo môže privodiť ujmu spotrebiteľovi pri nedodržaní dobromyseľnosti, čestnosti, zvyklosti a praxe, využíva najmä omyl, lesť, vyhlášku, výraznú nerovnosť zmluvných strán a porušovanie zmluvnej slobody."
Okrem toho, v ustanovení § 4 ods. 3 je stanovené: „Predávajúci je povinný vo vzťahu k spotrebiteľovi dodržiavať zásadu rovnakého zaobchádzania v poskytovaní výrobkov a služieb ustanovenú osobitným predpisom (v nadväznosti na zákon č. 365/2004 o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov)".
V zákone č. 147/2001 Z. z. o reklame v platnom znení, v ustanovení § 3 ods. 9 je uvedené: „Reklama osobitnej ponuky produktov musí obsahovať: a) dátum začiatku lehoty, počas ktorej osobitná ponuka bude trvať, ak táto lehota ešte nezačala plynúť, b) dátum skončenia lehoty osobitnej ponuky alebo údaj o tom, že osobitná ponuka platí až do vyčerpania zásob produktov".
„Z uvedeného vyplýva, že zákonné obmedzenie nie je to, či je limit na osobu, alebo na nákup, ale tak, ako je to uvedené v zákone," hovorí Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie. „Spotrebiteľ o tom musí byť informovaný a nesmie dochádzať k nerovnakému zaobchádzaniu so spotrebiteľom. Predávajúci si teda môže sám určiť, či bude predávať cukor po 10 kg, alebo 20 kg. Musí však túto zásadu dodržať vo vzťahu k spotrebiteľovi rovnako a preukázateľne o tom spotrebiteľov informovať. Teda tak, aby táto informácia bola prístupná pre každého - viditeľne. Poznamenávam, že nemusí ísť len o potraviny."
Keďže to teda neukladá zákon, ale závisí to od samotných predajcov, oslovili sme dva náhodne vybrané obchodné reťazce a opýtali sme sa, ako sa akcia rieši u nich. „Máme záujem maximálne uspokojiť potreby zákazníkov a teda naším cieľom je umožniť nákup akciového tovaru čo najväčšiemu počtu zákazníkov pre ich vlastnú spotrebu," hovorí Oľga Hrnčiarová, manažérka vonkajších vzťahov spoločnosti Tesco. „O týchto nákupných podmienkach je zákazník vopred informovaný v ponukovom letáku aj v predajni, kde pri tovare je uvedený oznam, aké množstvo daného tovaru môže pri jednorazovom nákupe kúpiť."
Ako hovorí O. Hrnčiarová, v minulosti sa im stávalo, že akciový, teda cenovo výhodný tovar, nakupovali podnikatelia zvyčajne na účely ďalšieho predaja vo veľkých množstvách a pre zákazníkov, ktorí majú záujem o tovar pre konečnú, teda vlastnú spotrebu sa už nemusel újsť. „Robíme teda všetko preto, aby stanovený limit bol dodržaný. V prípade, že zistíme, a to nielen na základe sťažnosti zákazníka, ale predovšetkým našou vlastnou kontrolou, že limit bol prekročený, pracovníka pokladnice preškoľujeme, aby sa to v budúcnosti neopakovalo. Tiež je naším trvalým záujmom zabezpečiť od dodávateľa dostatočné množstvo tovaru. Konkrétna ponuka závisí od balenia. Môže ísť napríklad o celý kartón na osobu, alebo ak ide o kusy, tak zvyčajne maximálne 12 kusov na osobu."
Podobne je to aj v obchodoch siete Lidl. „Cieľom spoločnosti je mať vždy dostatok akčného tovaru," povedala nám Lucie Borovičková, PR manažérka a tlačová hovorkyňa Lidlu. „U vybraných produktov teda máme vždy uvedené maximálne množstvo odberu na osobu."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári