KOŠICE. To sú výsledky diskusie obyvateľov, ktorú samospráva najväčšej mestskej časti odštartovala v máji. Zvýšiť počet parkovacích miest alebo ponechať zeleň a parkoviská ďalej nestavať? – pýtal sa úrad na svojej internetovej stránke.
Keďže parkovanie je najväčším problémom 40–tisícového sídliska, do diskusie sa zapojilo množstvo ľudí a navštívilo ju viac ako tisíc obyvateľov.
„Som spokojný s účasťou aj s diskusiou. Jej názov bol zámerne provokatívny, ale pomohol tomu, že ľudia sa do nej zapojili. Objavili sa názory za zachovanie zelene, ale aj za budovanie parkovacích miest, je to asi narovnako,“ povedal starosta Západu Rudolf Bauer (KDS).
Obyvateľ: V džungli
Korzár spočítal názory za a proti výstavbe nových parkovacích miest a s miernym náskokom vedie zachovanie zelene. „Aj na úkor problémov s parkovaním. Keď z nej raz ukrojíme, už nikto nenájde silu ju do mestskej časti vrátiť.“
Naopak, niektorým zeleň v meste prekáža. „Svetlo z cesty neprechádza na chodník. Rovnako nie je možné z niektorých okien vidieť na parkovisko, aby si človek mohol skontrolovať auto. Jeden– dva stromy sú príjemným spestrením, ale nemusíme žiť v džungli. Mesto nie je vidiek,“ to je jeden z hlasov za budovanie parkovacích miest.
Mnohé hlasy za zachovanie zelene podľa Bauera vychádzajú z mylnej predstavy, že zeleň sa rapídne zníži, prípadne dôjde k výrubu stromov.
„Nie je to tak, chceme využiť plochy, kde sa aj dnes parkuje, nejde o zabratie kvalitnej zelene, ale chceme premeniť nekvalitnú zeleň na parkovacie miesta.“ Má ísť o polovegetačné tvárnice, ktoré spevnia pôdu. „Aj po vybudovaní stoviek parkovacích miest to nebude na úkor zelene,“ tvrdí Bauer.
Rezidenti?
Podľa niektorých Terasanov by katastrofálnu situáciu so statickou dopravou vyriešili rezidentské karty. „Obyvateľom za symbolický poplatok, ostatným za cenu, ktorá by ich donútila prehodnotiť svoje parkovacie návyky.“
Rovnaký názor má aj košický šéf sulíkovcov Alexander Barna. „Som presvedčený, že rezidenčné karty by čiastočne zmiernili nápor, ktorý je dnes na parkoviská vyvíjaný.“
Samospráva ale rezidenčný systém odmieta. „Neprichádzajú do úvahy, majú zmysel lem tam, kde je dostatok parkovacích miest a my ich nemáme. Ak by sme ich zaviedli a miesto by našiel len každý druhý, zvýšilo by to nespokojnosť,“ myslí si Bauer. Pomôcť by to podľa neho mohlo len okoliu nemocnice, nákupného centra Galéria a uliciam pri Steel Aréne.
Vodiči na Západe volajú po zrýchlení odstraňovania vrakov z parkovísk a prekáža im nárast služobných áut.
Návrhy pomôžu mestu
Zastupujúci hlavný architekt mesta považuje konkrétne podnety občanov a informácie o problematických miestach za prínosné.
„V takej detailnej mierke ich môžu postrehnúť len ľudia bývajúci na danom mieste. Tieto postrehy sú pre činnosť Útvaru hlavného architekta dôležité, lebo sú argumentom pri rozhodovaní a tvorbe koncepcií ako aj posudzovaní novej stavebnej činnosti,“ tvrdí Martin Jerguš.
Diskusia sa definitívne uzavrie v auguste a na najbližšom zastupiteľstve po prázdninách sa vecou budú zaoberať miestni poslanci. „Je to pre nás plnohodnotná diskusia, dostali sme mnoho konkrétnych návrhov na zlepšenie situácie aj s náčrtmi na mape,“ uzavrel Bauer.
Autor: jog
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári