KOŠICE. Ani zmena zákonov nepomohla Slovenskej republike, aby od potravinárskeho a liehovarníckeho podniku Frucona získala nezaplatené dane vo výške 13,8 milióna eur aj s úrokmi, ako ju zaviazala Európska únia.
V exekúcii, ktorou mal daňový úrad v Košiciach sumu vymôcť, nemôže exekútor pokračovať. Dôvodom je reštrukturalizačné konanie podniku. O jeho začatí na návrh Frucony rozhodol v polovici júla Okresný súd Košice I.
Exekúciu prerušili
Daňový úrad odštartoval exekučné konanie po zmenách zákona o štátnej pomoci a Exekučného poriadku. Novely, ktoré v marci schválil parlament, totiž umožňovali priamo vykonať rozhodnutie Európskej komisie z júna 2006.
Podľa neho bolo odpísanie častí spotrebných daní Frucone neoprávnenou štátnou pomocou, a preto je Slovensko povinné vymôcť ju späť.
Začatá reštrukturalizácia však chráni Fruconu pred veriteľmi. „Zverejnením uznesenia súdu v Obchodnom vestníku nastal jeden z účinkov reštrukturalizačného konania, ktorým je nemožnosť začatia a prerušenia už začatých exekučný konaní,“ povedala Gabriela Dianová z Daňového riaditeľstva Slovenskej republiky.
Hrozia sankcie Bruselu
Teraz je zrejme, že štát od Frucony nedostane celú sumu. Pohľadávku si musí uplatniť v reštrukturalizačnom konaní. Jeho cieľom je ozdravenie podniku v úpadku. Veritelia schvaľujú reštrukturalizačný plán, v ktorom sa dlhy znižujú aj o desiatky percent.
Ak Slovensko nariadenie Európskej komisie nesplní, môže očakávať sankcie. Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) po schválení nového spôsobu vymáhania štátnej pomoci vládou povedal, že paušálna pokuta v prípade Frucony je najmenej 896–tisíc eur plus denné penále.
Generálny riaditeľ a akcionár Frucony Ján Király na otázku, či návrh na reštrukturalizáciu podniku podali, aby zastavili exekúciu, nereagoval. V minulosti niekoľkokrát zopakoval, že odpísanie daní nepredstavovalo štátnu pomoc.
„Bolo súčasťou vyrovnávacieho konania podľa platného práva, ktoré zabezpečilo ďalšie fungovanie podniku,“ hovoril.
Zaujatí sú všetci
Frucona sa vráteniu podľa Bruselu neoprávnenej štátnej pomoci bráni aj na Okresnom súde v Malackách, ktorý je príslušný povoľovať exekúcie na základe rozhodnutí Európskej komisie. Jej právnici námietkami v exekučnom konaní natiahli čas do začiatku reštrukturalizácie.
„Začiatkom júna bola povinným vznesená námietka zaujatosti voči všetkým sudcom Okresného súdu Malacky. Krajský súd v Bratislave námietke nevyhovel. Povinným bola hneď podaná námietka aj voči všetkým sudcom krajského súdu. Rozhodovať o nej bude Najvyšší súd,“ povedal Pavol Adamčiak, hovorca Krajského súdu v Bratislave.
Záloh v prospech manažérov
Akcionári Frucony sa snažia poistiť aj iným spôsobom. Z výpisu katastra nehnuteľností vyplýva, že v marci, keď už bolo známe, že štát chystá exekúciu, bola na jej priemyselné stavby a pozemky zriadená záložná zmluva v prospech Királyho a Jaroslava Vargu, ekonomického riaditeľa podniku. Znamená to, že akékoľvek exekučné konanie na založený majetok by mohlo prebiehať len s ich súhlasom.
Po rozhodnutí Európskej komisie, že štát Fruconu nespravodlivo zvýhodnil oproti konkurentom, sa daňový úrad najprv snažil vymôcť nedoplatok 416 miliónov korún žalobou na súde.
Súdy úniu ignorovali
Okresný súd Košice I a po ňom aj Krajský súd v Košiciach ju zamietli, hoci podľa slovenskej ústavy má právo Európskej únie prednosť pred vnútroštátnymi zákonmi.
Ministerstvo financií potom na nátlak Bruselu pripravilo zmenu zákonov tak, aby na vymáhanie štátnej pomoci nebol potrebný rozsudok slovenských súdov.
Vývoj prípadu Frucona
Marec 2004 - Frucona Košice je v úpadku. Na súd podáva návrh na vyrovnávacie konanie. Väčšinu je záväzkov tvoria nedoplatky na spotrebnej dani z liehu.
Júl 2004 – Krajský súd v Košiciach potvrdil dohodu podniku s veriteľmi. Podľa nej Fruconu zaplatí 35 percent dlhov, zvyšok sa odpúšťa. S vyrovnaním súhlasi aj Daňový úrad Košice IV. Od podniku získal sumu 224 milióna korún, odpísané boli dane za vyše 416 miliónov korún.
December 2004 - Riaditeľa daňového úradu Igora Grekova (SDKÚ) polícia obvinila zo zneužívania právomoci verejného činiteľa a porušovania práv pri správe cudzieho majetku. Dôvodom bolo, že za návrh Frucony na vyrovnanie hlasoval v rozpore s listom šéfky daňového riaditeľstva a upozornením ministerstva financií, že je to pre štát nevýhodné.
Marec 2006 - Špeciálny súd stíhanie Grekova zastavil s tým, že skutok nie je trestným činom.
Jún 2006 – Komisia Európskeho spoločenstva rozhodla, že odpustenie daňového dlhu Frucone predstavuje neoprávnenú štátnu pomoc, ktorá podnik nespravodlivo zvýhodnila oproti konkurentom. Úľavu označila za nezlučiteľnú so spoločným európskym trhom. Slovensku uložila povinnosť sumu vrátene úrokov okamžite vymáhať.
Júl 2006 – Potom, čo Frucona nereagovala na výzvy vrátiť protizákonnú štátnu pomoc, košický daňový úrad podal na Okresný súd Košice II žalobu na zaplatenie.
Jún 2007 – Okresný súd rozhodol, že Frucona nie je povinná dane zaplatiť.
Apríl 2008 - Prvostupňový rozsudok v apríli 2008 potvrdil Krajský súd v Košiciach. Obidva súdy argumentovali, že nemôžu spätne preskúmať právoplatné rozhodnutie o vyrovnaní.
December 2010 – Súdny dvor Európskej únie rozhodol, že Slovenská republika neurobila všetky potrebné opatrenia na vymáhanie nezákonnej pomoci od Frucony a porušila tak právo únie. Tým vyhovel žalobe Európskej komisie na Slovensko.
December 2010 – Žalobu na Európsku komisiu, ktorú podala Frucona, aby dosiahla zrušenie jej rozhodnutia o nezákonnej štátnej pomoci, zamietol Súdny dvor. Okrem iného skonštatoval, že slovenské daňové orgány sa nesprávali voči Frucone „ako štandardný a trhovo ekonomicky zmýšľajúci a konajúci veriteľ“.
Marec 2011 – Národná rada po vete prezidenta opätovne prijíma tzv. Lex Frucona. Zmeny pripravené rezortom financií pod hrozbou pokuty z Bruselu dovoľujú pri vymáhaní štátnej pomoci obísť slovenské súdy. Rozhodnutia Európskej komisie sa stávajú exekučným titulom.
Júl 2011 – Okresný súd Košice I vyhovel návrhu Frucony na reštrukturalizáciu. Znemožní to exekúciu podniku.
rok
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári