Korzár logo Korzár Košice

Metro v Košiciach je zrejme nereálne

Niektorí Košičania navrhujú, či by dopravné problémy v meste nemohlo vyriešiť metro. Odborník na dopravu Pavel Titl tvrdí, že by to nemalo význam, zamerať sa vraj treba na jestvujúcu električkovú sieť.

Výstavby metra sa Košičania zrejme nedočkajú.Výstavby metra sa Košičania zrejme nedočkajú. (Zdroj: AP)

Niet asi dňa, aby sa Košičania nesťažovali na nedokonalosti spojov liniek MHD v meste, poukazujú na preplnené, zastaralé či špinavé vozidlá dopravného podniku. Niektorí navrhujú, či by spomínané problémy nemohlo v metropole východu vyriešiť metro. Odborník na dopravu Pavel Titl tvrdí, že by to nemalo význam, zamerať sa vraj treba na jestvujúcu električkovú sieť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

KOŠICE. Či by bol projekt metra reálny v podmienkach Košíc, sme sa opýtali známeho košického odborníka na dopravu Pavla Titla.

„Košice majú na metro malú rozlohu centra, niečo cez 3 km2 a nedostatočný počet obyvateľov, teda potenciálnych cestujúcich metra,“ reagoval na našu otázku.

SkryťVypnúť reklamu

„Metro ako nosný dopravný systém v meste je jeden obrovský dopravný komplex, sú to najmä obrovské stanice hlboko v podzemí, naviazané na dopravné uzly, vrátane podchodov pre peších, riešenie prestupov atď. Na tieto obrovské investície je potrebné mať aj dostatočný počet cestujúcich. V Košiciach použije MHD denne cca 315-tisíc cestujúcich a to je málo. Pre porovnanie, Pražský dopravný podnik prepraví denne vyše 4 milióny cestujúcich, z toho takmer polovicu tvoria pasažieri metra. A to je Praha z pohľadu porovnania s inými svetovými metropolami malé mesto.“

Električka na Hlavnej

Titl (na snímke) tvrdí, že v Košiciach by si vedel predstaviť v centre mesta električkové trate, ktorý by v exponovaných dopravných uzloch prechádzali tieto križovatky mimoúrovňovo. Napríklad uzol pri Steel aréne je vraj na to v budúcnosti odsúdený.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak by sme mali plánovať v meste električkové trate v duchu metra, jednoznačne by som obnovil trať na Hlavnej ulici, ale s tým, že niekde pred Tescom by som ju zapustil do zeme. Medzi bývalým domom potravín (Aida - pozn. red.) a vedeckou knižnicou by viedla v hĺbke cca 8 až 10 metrov, so zastávkou niekde medzi divadlom a Urbanovou vežou. Od vedeckej knižnice by opäť vystúpila na úroveň terénu a zapojila sa na úrovňový električkový triangel pri Auparku.“

Razená banskou metódou

Aby to vraj bolo pre cestujúcich ešte zaujímavejšie, Titl by navrhol od Urbanovej veže odbočku k Staničnému námestiu so zastávkou pri Jakabovom paláci. Táto vetva by bola o pár metrov zapustená hlbšie a razená banskou metódou. Podľa jeho názoru, až po Mestský park by mohla byť jednokoľajná.

SkryťVypnúť reklamu

Za prvoradé v rámci rozširovania siete električkových tratí však Titl považuje vybudovanie trate na košické sídlisko Ťahanovce, prepojenie Alejovej, Moldavskej, Popradskej a Bardejovskej ulice a dotiahnutie električkovej dopravy do mestskej časti Šaca.

Košičania: Áno aj nie

V súvislosti s metrom sme sa opýtali Košičanov, aký majú na túto eventuálnu možnosť názor.

Ivan Chvojka, bývalý pilot akrobatickej skupiny Biele albatrosy: „Z pohľadu občana tohto mesta som jednoznačne za metro. Odľahčilo by preťaženú automobilovú dopravu najmä v centre mesta, ale aj čo sa týka dopravy zo sídlisk do centra. Najmä v ranných hodinách je dopravné spojenie sídlisk KVP, Ťahanovce alebo Furča s centrom neúnosné. Pritom by nemuselo byť celé metro pod zemou. Mohlo by mať aj nadzemné časti, ako je to napríklad v Prahe či iných mestách vo svete. Samozrejme, treba si zrátať, či by to bolo dobré z ekonomického hľadiska.“

Štefan Glaubic, hovorca východnej vetvy jazdcov Pony Expressu: „Mám dojem, že Košice sú dosť malé na metro. Takže hovorím áno v tom zmysle, že by to odbremenilo a zrýchlilo dopravu v meste. Zároveň ale aj nie, lebo si myslím, že z ekonomického hľadiska by to asi nebolo pre mesto výhodné.“

Ako by to mohlo vyzerať...

Aj keď je metro u nás nereálne, je leto, a tak sme sa v Korzári trochu zasnívali. Čo ak by sa Košice stali nesmierne bohatým mestom a od rozkoše by nevedeli, čo s miliardami? Požiadal sme preto dopravného experta Pavla Titla, aby navrhol, kadiaľ by mohlo metro v Košiciach viesť.

Navrhované riešenie pozostáva z dvoch liniek, samozrejme vo farbách mesta, teda žltej a modrej. Pretínajú sa priamo v centre pri Dóme sv. Alžbety. Titl upozorňuje, že vzhľadom ku krátkosti času a nereálnosti projektu ide naozaj iba o návrh, ktorý netreba brať priveľmi vážne. Prípadné sťažnosti - napríklad, že nechcete zastávku pod vlastným domom, aby vám nehrkotal nábytok, alebo naopak, chcete hneď vedľa vchodu a nie až pol kilometra od neho, teda adresujte redakcii, nie jemu...

metro_res.jpg

ŽLTÁ TRASA

dĺžka 8,05 km, 12 staníc.

Ťahanovce - Európska - Metro - Hypertesco - Mier - Technická univerzita - Kasárenské námestie (Tesco) - Centrum (Dóm sv. Alžbety) - Aupark (Námestie osloboditeľov) - Stará nemocnica - Cassovia - Optima.

MODRÁ TRASA

dĺžka 8,15 km, 11 staníc.

Lingov - Furča poliklinika - Letecká škola - Priemyselná - Hlavná stanica - Centrum (Dóm sv. Alžbety) - Pošta 1 (Kuzmányho) - Nová nemocnica - Popradská - Grunt (KVP) - KVP (Moskovská).

red

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 522
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 283
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 551
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 927
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 503
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 184
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 008
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 023
  1. Tomas Hlavaty: "Váš čas sa radikálne kráti". Fico už začal predvolebnú kampaň.
  2. Otilia Horrocks: Breaking News : Nemecko versus Slovensko a jeho suverénne ceny tovarov v roku 2025 !
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  5. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  6. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  7. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  8. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 092
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 056
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 144
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 099
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 655
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 236
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 882
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 183
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomas Hlavaty: "Váš čas sa radikálne kráti". Fico už začal predvolebnú kampaň.
  2. Otilia Horrocks: Breaking News : Nemecko versus Slovensko a jeho suverénne ceny tovarov v roku 2025 !
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  5. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  6. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  7. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  8. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 092
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 056
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 144
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 099
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 655
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 236
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 882
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 183
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu