Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky
SITUÁCIU BY ZLEPŠILO VIAC ELEKTRIČKOVÝCH TRATÍ

Metro v Košiciach je zrejme nereálne

Niektorí Košičania navrhujú, či by dopravné problémy v meste nemohlo vyriešiť metro. Odborník na dopravu Pavel Titl tvrdí, že by to nemalo význam, zamerať sa vraj treba na jestvujúcu električkovú sieť.

Výstavby metra sa Košičania zrejme nedočkajú.Výstavby metra sa Košičania zrejme nedočkajú. (Zdroj: AP)

Niet asi dňa, aby sa Košičania nesťažovali na nedokonalosti spojov liniek MHD v meste, poukazujú na preplnené, zastaralé či špinavé vozidlá dopravného podniku. Niektorí navrhujú, či by spomínané problémy nemohlo v metropole východu vyriešiť metro. Odborník na dopravu Pavel Titl tvrdí, že by to nemalo význam, zamerať sa vraj treba na jestvujúcu električkovú sieť.

KOŠICE. Či by bol projekt metra reálny v podmienkach Košíc, sme sa opýtali známeho košického odborníka na dopravu Pavla Titla.

„Košice majú na metro malú rozlohu centra, niečo cez 3 km2 a nedostatočný počet obyvateľov, teda potenciálnych cestujúcich metra,“ reagoval na našu otázku.

„Metro ako nosný dopravný systém v meste je jeden obrovský dopravný komplex, sú to najmä obrovské stanice hlboko v podzemí, naviazané na dopravné uzly, vrátane podchodov pre peších, riešenie prestupov atď. Na tieto obrovské investície je potrebné mať aj dostatočný počet cestujúcich. V Košiciach použije MHD denne cca 315-tisíc cestujúcich a to je málo. Pre porovnanie, Pražský dopravný podnik prepraví denne vyše 4 milióny cestujúcich, z toho takmer polovicu tvoria pasažieri metra. A to je Praha z pohľadu porovnania s inými svetovými metropolami malé mesto.“

Električka na Hlavnej

Titl (na snímke) tvrdí, že v Košiciach by si vedel predstaviť v centre mesta električkové trate, ktorý by v exponovaných dopravných uzloch prechádzali tieto križovatky mimoúrovňovo. Napríklad uzol pri Steel aréne je vraj na to v budúcnosti odsúdený.

„Ak by sme mali plánovať v meste električkové trate v duchu metra, jednoznačne by som obnovil trať na Hlavnej ulici, ale s tým, že niekde pred Tescom by som ju zapustil do zeme. Medzi bývalým domom potravín (Aida - pozn. red.) a vedeckou knižnicou by viedla v hĺbke cca 8 až 10 metrov, so zastávkou niekde medzi divadlom a Urbanovou vežou. Od vedeckej knižnice by opäť vystúpila na úroveň terénu a zapojila sa na úrovňový električkový triangel pri Auparku.“

Razená banskou metódou

Aby to vraj bolo pre cestujúcich ešte zaujímavejšie, Titl by navrhol od Urbanovej veže odbočku k Staničnému námestiu so zastávkou pri Jakabovom paláci. Táto vetva by bola o pár metrov zapustená hlbšie a razená banskou metódou. Podľa jeho názoru, až po Mestský park by mohla byť jednokoľajná.

Za prvoradé v rámci rozširovania siete električkových tratí však Titl považuje vybudovanie trate na košické sídlisko Ťahanovce, prepojenie Alejovej, Moldavskej, Popradskej a Bardejovskej ulice a dotiahnutie električkovej dopravy do mestskej časti Šaca.

Košičania: Áno aj nie

V súvislosti s metrom sme sa opýtali Košičanov, aký majú na túto eventuálnu možnosť názor.

Ivan Chvojka, bývalý pilot akrobatickej skupiny Biele albatrosy: „Z pohľadu občana tohto mesta som jednoznačne za metro. Odľahčilo by preťaženú automobilovú dopravu najmä v centre mesta, ale aj čo sa týka dopravy zo sídlisk do centra. Najmä v ranných hodinách je dopravné spojenie sídlisk KVP, Ťahanovce alebo Furča s centrom neúnosné. Pritom by nemuselo byť celé metro pod zemou. Mohlo by mať aj nadzemné časti, ako je to napríklad v Prahe či iných mestách vo svete. Samozrejme, treba si zrátať, či by to bolo dobré z ekonomického hľadiska.“

Štefan Glaubic, hovorca východnej vetvy jazdcov Pony Expressu: „Mám dojem, že Košice sú dosť malé na metro. Takže hovorím áno v tom zmysle, že by to odbremenilo a zrýchlilo dopravu v meste. Zároveň ale aj nie, lebo si myslím, že z ekonomického hľadiska by to asi nebolo pre mesto výhodné.“

Ako by to mohlo vyzerať...

Aj keď je metro u nás nereálne, je leto, a tak sme sa v Korzári trochu zasnívali. Čo ak by sa Košice stali nesmierne bohatým mestom a od rozkoše by nevedeli, čo s miliardami? Požiadal sme preto dopravného experta Pavla Titla, aby navrhol, kadiaľ by mohlo metro v Košiciach viesť.

Navrhované riešenie pozostáva z dvoch liniek, samozrejme vo farbách mesta, teda žltej a modrej. Pretínajú sa priamo v centre pri Dóme sv. Alžbety. Titl upozorňuje, že vzhľadom ku krátkosti času a nereálnosti projektu ide naozaj iba o návrh, ktorý netreba brať priveľmi vážne. Prípadné sťažnosti - napríklad, že nechcete zastávku pod vlastným domom, aby vám nehrkotal nábytok, alebo naopak, chcete hneď vedľa vchodu a nie až pol kilometra od neho, teda adresujte redakcii, nie jemu...

METRO_res.jpg

ŽLTÁ TRASA

dĺžka 8,05 km, 12 staníc.

Ťahanovce - Európska - Metro - Hypertesco - Mier - Technická univerzita - Kasárenské námestie (Tesco) - Centrum (Dóm sv. Alžbety) - Aupark (Námestie osloboditeľov) - Stará nemocnica - Cassovia - Optima.

MODRÁ TRASA

dĺžka 8,15 km, 11 staníc.

Lingov - Furča poliklinika - Letecká škola - Priemyselná - Hlavná stanica - Centrum (Dóm sv. Alžbety) - Pošta 1 (Kuzmányho) - Nová nemocnica - Popradská - Grunt (KVP) - KVP (Moskovská).

red

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 187
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 008
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 858
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 185
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 740
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 658
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 507
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 406
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 404
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 261
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kontroverzný aktivista Slávik sa zapojil aj do povoľovacieho procesu k modernizácii cesty na Slaneckej.

Trestné oznámenie Sulíka spustilo lavínu.

2 h
Centrálne parkovisko na Štrbskom Plese si obec Štrba prenajíma od eseročky Mesta Vysoké Tatry. Návštevník tam zaplatí menej ako napríklad v Tatranskej Lomnici či v Starom Smokovci.

Mesto chce motivovať ľudí a odľahčiť premávku.

2 h
Kto si vyšiel do lesa na prechádzku, neľutoval.

Navštívte spolu s nami zasnežený lesopark nad Sídliskom Ťahanovce.

2 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

6 h

Má jeden z kandidátov aj špeciálne zaobchádzanie?

3 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop