Niet asi dňa, aby sa Košičania nesťažovali na nedokonalosti spojov liniek MHD v meste, poukazujú na preplnené, zastaralé či špinavé vozidlá dopravného podniku. Niektorí navrhujú, či by spomínané problémy nemohlo v metropole východu vyriešiť metro. Odborník na dopravu Pavel Titl tvrdí, že by to nemalo význam, zamerať sa vraj treba na jestvujúcu električkovú sieť.
KOŠICE. Či by bol projekt metra reálny v podmienkach Košíc, sme sa opýtali známeho košického odborníka na dopravu Pavla Titla.
„Košice majú na metro malú rozlohu centra, niečo cez 3 km2 a nedostatočný počet obyvateľov, teda potenciálnych cestujúcich metra,“ reagoval na našu otázku.
„Metro ako nosný dopravný systém v meste je jeden obrovský dopravný komplex, sú to najmä obrovské stanice hlboko v podzemí, naviazané na dopravné uzly, vrátane podchodov pre peších, riešenie prestupov atď. Na tieto obrovské investície je potrebné mať aj dostatočný počet cestujúcich. V Košiciach použije MHD denne cca 315-tisíc cestujúcich a to je málo. Pre porovnanie, Pražský dopravný podnik prepraví denne vyše 4 milióny cestujúcich, z toho takmer polovicu tvoria pasažieri metra. A to je Praha z pohľadu porovnania s inými svetovými metropolami malé mesto.“
Električka na Hlavnej
Titl (na snímke) tvrdí, že v Košiciach by si vedel predstaviť v centre mesta električkové trate, ktorý by v exponovaných dopravných uzloch prechádzali tieto križovatky mimoúrovňovo. Napríklad uzol pri Steel aréne je vraj na to v budúcnosti odsúdený.
„Ak by sme mali plánovať v meste električkové trate v duchu metra, jednoznačne by som obnovil trať na Hlavnej ulici, ale s tým, že niekde pred Tescom by som ju zapustil do zeme. Medzi bývalým domom potravín (Aida - pozn. red.) a vedeckou knižnicou by viedla v hĺbke cca 8 až 10 metrov, so zastávkou niekde medzi divadlom a Urbanovou vežou. Od vedeckej knižnice by opäť vystúpila na úroveň terénu a zapojila sa na úrovňový električkový triangel pri Auparku.“
Razená banskou metódou
Aby to vraj bolo pre cestujúcich ešte zaujímavejšie, Titl by navrhol od Urbanovej veže odbočku k Staničnému námestiu so zastávkou pri Jakabovom paláci. Táto vetva by bola o pár metrov zapustená hlbšie a razená banskou metódou. Podľa jeho názoru, až po Mestský park by mohla byť jednokoľajná.
Za prvoradé v rámci rozširovania siete električkových tratí však Titl považuje vybudovanie trate na košické sídlisko Ťahanovce, prepojenie Alejovej, Moldavskej, Popradskej a Bardejovskej ulice a dotiahnutie električkovej dopravy do mestskej časti Šaca.
Košičania: Áno aj nie
V súvislosti s metrom sme sa opýtali Košičanov, aký majú na túto eventuálnu možnosť názor.
Ivan Chvojka, bývalý pilot akrobatickej skupiny Biele albatrosy: „Z pohľadu občana tohto mesta som jednoznačne za metro. Odľahčilo by preťaženú automobilovú dopravu najmä v centre mesta, ale aj čo sa týka dopravy zo sídlisk do centra. Najmä v ranných hodinách je dopravné spojenie sídlisk KVP, Ťahanovce alebo Furča s centrom neúnosné. Pritom by nemuselo byť celé metro pod zemou. Mohlo by mať aj nadzemné časti, ako je to napríklad v Prahe či iných mestách vo svete. Samozrejme, treba si zrátať, či by to bolo dobré z ekonomického hľadiska.“
Štefan Glaubic, hovorca východnej vetvy jazdcov Pony Expressu: „Mám dojem, že Košice sú dosť malé na metro. Takže hovorím áno v tom zmysle, že by to odbremenilo a zrýchlilo dopravu v meste. Zároveň ale aj nie, lebo si myslím, že z ekonomického hľadiska by to asi nebolo pre mesto výhodné.“
Ako by to mohlo vyzerať...
Aj keď je metro u nás nereálne, je leto, a tak sme sa v Korzári trochu zasnívali. Čo ak by sa Košice stali nesmierne bohatým mestom a od rozkoše by nevedeli, čo s miliardami? Požiadal sme preto dopravného experta Pavla Titla, aby navrhol, kadiaľ by mohlo metro v Košiciach viesť.
Navrhované riešenie pozostáva z dvoch liniek, samozrejme vo farbách mesta, teda žltej a modrej. Pretínajú sa priamo v centre pri Dóme sv. Alžbety. Titl upozorňuje, že vzhľadom ku krátkosti času a nereálnosti projektu ide naozaj iba o návrh, ktorý netreba brať priveľmi vážne. Prípadné sťažnosti - napríklad, že nechcete zastávku pod vlastným domom, aby vám nehrkotal nábytok, alebo naopak, chcete hneď vedľa vchodu a nie až pol kilometra od neho, teda adresujte redakcii, nie jemu...
ŽLTÁ TRASA
dĺžka 8,05 km, 12 staníc.
Ťahanovce - Európska - Metro - Hypertesco - Mier - Technická univerzita - Kasárenské námestie (Tesco) - Centrum (Dóm sv. Alžbety) - Aupark (Námestie osloboditeľov) - Stará nemocnica - Cassovia - Optima.
MODRÁ TRASA
dĺžka 8,15 km, 11 staníc.
Lingov - Furča poliklinika - Letecká škola - Priemyselná - Hlavná stanica - Centrum (Dóm sv. Alžbety) - Pošta 1 (Kuzmányho) - Nová nemocnica - Popradská - Grunt (KVP) - KVP (Moskovská).
red
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári