Korzár logo Korzár Košice

Metro v Košiciach je zrejme nereálne

Niektorí Košičania navrhujú, či by dopravné problémy v meste nemohlo vyriešiť metro. Odborník na dopravu Pavel Titl tvrdí, že by to nemalo význam, zamerať sa vraj treba na jestvujúcu električkovú sieť.

Výstavby metra sa Košičania zrejme nedočkajú.Výstavby metra sa Košičania zrejme nedočkajú. (Zdroj: AP)

Niet asi dňa, aby sa Košičania nesťažovali na nedokonalosti spojov liniek MHD v meste, poukazujú na preplnené, zastaralé či špinavé vozidlá dopravného podniku. Niektorí navrhujú, či by spomínané problémy nemohlo v metropole východu vyriešiť metro. Odborník na dopravu Pavel Titl tvrdí, že by to nemalo význam, zamerať sa vraj treba na jestvujúcu električkovú sieť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

KOŠICE. Či by bol projekt metra reálny v podmienkach Košíc, sme sa opýtali známeho košického odborníka na dopravu Pavla Titla.

„Košice majú na metro malú rozlohu centra, niečo cez 3 km2 a nedostatočný počet obyvateľov, teda potenciálnych cestujúcich metra,“ reagoval na našu otázku.

SkryťVypnúť reklamu

„Metro ako nosný dopravný systém v meste je jeden obrovský dopravný komplex, sú to najmä obrovské stanice hlboko v podzemí, naviazané na dopravné uzly, vrátane podchodov pre peších, riešenie prestupov atď. Na tieto obrovské investície je potrebné mať aj dostatočný počet cestujúcich. V Košiciach použije MHD denne cca 315-tisíc cestujúcich a to je málo. Pre porovnanie, Pražský dopravný podnik prepraví denne vyše 4 milióny cestujúcich, z toho takmer polovicu tvoria pasažieri metra. A to je Praha z pohľadu porovnania s inými svetovými metropolami malé mesto.“

Električka na Hlavnej

Titl (na snímke) tvrdí, že v Košiciach by si vedel predstaviť v centre mesta električkové trate, ktorý by v exponovaných dopravných uzloch prechádzali tieto križovatky mimoúrovňovo. Napríklad uzol pri Steel aréne je vraj na to v budúcnosti odsúdený.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak by sme mali plánovať v meste električkové trate v duchu metra, jednoznačne by som obnovil trať na Hlavnej ulici, ale s tým, že niekde pred Tescom by som ju zapustil do zeme. Medzi bývalým domom potravín (Aida - pozn. red.) a vedeckou knižnicou by viedla v hĺbke cca 8 až 10 metrov, so zastávkou niekde medzi divadlom a Urbanovou vežou. Od vedeckej knižnice by opäť vystúpila na úroveň terénu a zapojila sa na úrovňový električkový triangel pri Auparku.“

Razená banskou metódou

Aby to vraj bolo pre cestujúcich ešte zaujímavejšie, Titl by navrhol od Urbanovej veže odbočku k Staničnému námestiu so zastávkou pri Jakabovom paláci. Táto vetva by bola o pár metrov zapustená hlbšie a razená banskou metódou. Podľa jeho názoru, až po Mestský park by mohla byť jednokoľajná.

SkryťVypnúť reklamu

Za prvoradé v rámci rozširovania siete električkových tratí však Titl považuje vybudovanie trate na košické sídlisko Ťahanovce, prepojenie Alejovej, Moldavskej, Popradskej a Bardejovskej ulice a dotiahnutie električkovej dopravy do mestskej časti Šaca.

Košičania: Áno aj nie

V súvislosti s metrom sme sa opýtali Košičanov, aký majú na túto eventuálnu možnosť názor.

Ivan Chvojka, bývalý pilot akrobatickej skupiny Biele albatrosy: „Z pohľadu občana tohto mesta som jednoznačne za metro. Odľahčilo by preťaženú automobilovú dopravu najmä v centre mesta, ale aj čo sa týka dopravy zo sídlisk do centra. Najmä v ranných hodinách je dopravné spojenie sídlisk KVP, Ťahanovce alebo Furča s centrom neúnosné. Pritom by nemuselo byť celé metro pod zemou. Mohlo by mať aj nadzemné časti, ako je to napríklad v Prahe či iných mestách vo svete. Samozrejme, treba si zrátať, či by to bolo dobré z ekonomického hľadiska.“

Štefan Glaubic, hovorca východnej vetvy jazdcov Pony Expressu: „Mám dojem, že Košice sú dosť malé na metro. Takže hovorím áno v tom zmysle, že by to odbremenilo a zrýchlilo dopravu v meste. Zároveň ale aj nie, lebo si myslím, že z ekonomického hľadiska by to asi nebolo pre mesto výhodné.“

Ako by to mohlo vyzerať...

Aj keď je metro u nás nereálne, je leto, a tak sme sa v Korzári trochu zasnívali. Čo ak by sa Košice stali nesmierne bohatým mestom a od rozkoše by nevedeli, čo s miliardami? Požiadal sme preto dopravného experta Pavla Titla, aby navrhol, kadiaľ by mohlo metro v Košiciach viesť.

Navrhované riešenie pozostáva z dvoch liniek, samozrejme vo farbách mesta, teda žltej a modrej. Pretínajú sa priamo v centre pri Dóme sv. Alžbety. Titl upozorňuje, že vzhľadom ku krátkosti času a nereálnosti projektu ide naozaj iba o návrh, ktorý netreba brať priveľmi vážne. Prípadné sťažnosti - napríklad, že nechcete zastávku pod vlastným domom, aby vám nehrkotal nábytok, alebo naopak, chcete hneď vedľa vchodu a nie až pol kilometra od neho, teda adresujte redakcii, nie jemu...

metro_res.jpg

ŽLTÁ TRASA

dĺžka 8,05 km, 12 staníc.

Ťahanovce - Európska - Metro - Hypertesco - Mier - Technická univerzita - Kasárenské námestie (Tesco) - Centrum (Dóm sv. Alžbety) - Aupark (Námestie osloboditeľov) - Stará nemocnica - Cassovia - Optima.

MODRÁ TRASA

dĺžka 8,15 km, 11 staníc.

Lingov - Furča poliklinika - Letecká škola - Priemyselná - Hlavná stanica - Centrum (Dóm sv. Alžbety) - Pošta 1 (Kuzmányho) - Nová nemocnica - Popradská - Grunt (KVP) - KVP (Moskovská).

red

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 005
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 914
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 114
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 830
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 117
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 719
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 483
  1. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  2. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  3. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  4. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  5. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  6. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  7. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  8. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 754
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 323
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 319
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 675
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 149
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 997
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 566
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  2. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  3. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  4. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  5. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  6. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  7. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  8. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 754
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 323
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 319
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 675
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 149
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 997
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 566
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Tupou Ceruzou: Medvede

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu