„Zmluva o projekte revitalizácie železničnej stanice Košice bola podpísaná vo februári 2011, po podpise sa pripravovala dokumentácia, projektové činnosti, územné rozhodnutia, atď.," informovala nás Zuzana Chalupová z Odboru komunikácie generálneho riaditeľstva Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). „Až po vydaní stavebného povolenia bolo možné začať so stavebnými prácami. Úrad pre reguláciu železničnej dopravy vydal stavebné povolenie, ktoré nadobudlo účinnosť 8. júla. Stavba je rozdelená na tri etapy, skončiť by mala 26 mesiacov po začatí prác."
Developer, spoločnosť Achiles Slovakia, plánovala začať s rekonštrukciou už vlani, plány však prekazili dopady krízy. Podľa hovorkyne Heleny Hrobákovej, budova sa bude meniť od podlahy až po strechu. Podobu zmení obvodový plášť aj interiér s predajnými plochami. Pribudne výťah, vybudujú sa eskalátory. Prestavbou prejdú aj verejné toalety.
"Ukončené sú niektoré búracie práce a pokračuje sa v úpravách priestorov potrebných pre zabezpečenie činností na dráhe," hovorí H. Hrobáková. "V rámci prác na prevádzkových priestoroch sa opravuje elektroinštalácia, dopĺňa sa zdravotechnická inštalácia, bude realizovaná nová hygienická maľba, výmena podlahovej krytiny... atď., podľa schválenej projektovej dokumentácie."
Rekonštrukčné práce budú zahŕňať komplexnú modernizáciu priestorov (od výmeny elektroinštalácie, ústredného vykurovania, vzduchotechniky, zdravotechnických inštalácií, presklenia, strešnej krytiny, schodiska až po opravu fasády a iné stavebné práce) a rozšírenie prístavby. Na vizualizáciách vyzerá vynovená stanica ako obchodné centrum. "Po rekonštrukcii budú cestujúcim k dispozícii prevádzky poskytujúce rôzne služby. Verejné toalety budú presunuté do ľavého krídla budovy."
Mnohí si iste všimli, že ľavá časť stanice už zíva prázdnotou. "Ľavé krídlo je vypratané a čaká na začatie rekonštrukčných prác. V pláne sú ďalšie búracie práce v časti výpravnej budovy, následne budú realizované stavebné úpravy (nové priečky, maľby, elektroinštalácia, zdravotechnika...). Čo sa týka zákazníckého centra, k zmene nedôjde a bude zabezpečovať služby pre cestujúcu verejnosť, tak ako doteraz. Celá rekonštrukcia prebehne za plnej prevádzky železničnej stanice. Cestujúci budú obmedzení v nevyhnutnom rozsahu."
Predaj lístkov na prízemí a reštauračné či iné služby v pravom krídle budovy, čakáreň pre cestujúcich a sociálne zariadenia zatiaľ ostávajú v prevádzke. Postupne však niektoré miznú, iné sa vynovujú. Pri schodisku po ľavej strane si každý všimol pútače, ktoré tam strašia dlhé roky a upozorňujú na zaujímavé miesta v Československej socialistickej republike, ktoré si nik nesmie nechať ujsť, s navigáciu na Československé autobusové dráhy, ktoré propagujú ľudia oblečení do „zvoňákov". Tento „pozostatok" tiež zmizne.
Koľko to celé bude stáť? "Zmluva je podpísaná na 2,8 milióna eur. Celá investícia do rekonštrukcie železničnej stanice bude z externého zdroja - prostriedky poskytne súkromný partner, pričom vložené investície sa stávajú majetkom štátu v správe ŽSR. ŽSR vstupujú do projektu bez vynaloženia finančných prostriedkov, ale formou poskytnutia užívacích práv investorovi ku komerčným nebytovým priestorom v stanici na dobu určitú," dodáva Z. Chalupová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári