KOŠICE. Žiaci už štvrtý rok za sebou doplácajú na skutočnosť, že sa spustila reforma, avšak nové učebnice sa netlačia.
„Reálny stav je taký, že učebnice chýbajú. My problém vnímame hlavne v druhom a ôsmom ročníku, niektoré texty nám nechodia v plnom rozsahu,“ vysvetľuje riaditeľ ZŠ Považská Ľuboš Hvozdovič a dodáva, že to znamená nápor na prípravu učiteľa, na jeho tvorivosť, aby vedel texty žiakom pripraviť tak, aby sa mohli nerušene pripravovať.
V každej triede niečo chýba
„V každom ročníku sa nájde kniha, ktorá chýba. Používame staré texty a z nich pripravujeme niektoré veci. Musíme načrieť do histórie, nie všetko, čo bolo staré, je zlé, niektoré knihy dokonca boli pripravené lepšie.“
Učitelia sa teda musia vynájsť. Ešte síce príde nejaká literatúra, to však bude zrejme všetko, ak sa nestane zázrak.
„Z biológie pre šiesty ročník nám chýba pätnásť kusov, z čítanky pre druhý ročník 25 kusov a ani nebudú.“
Ďalší problém v škole je dopravná výchova pre tretí a štvrtý ročník - v každom chýba 70 kusov učebníc.
„Etická výchova pre druhý ročník - pracovný zošit - tu potrebujeme ešte 25 kusov, nie je angličtina pre tretiakov i štvrtákov, chýba taktiež po 70 kusov pre ročník. Z geografie pre šiestakov chýba desať kusov, z informatickej výchovy pre 3. a 4. ročník po 70 učebníc na ročník. Pracovný zošit z matematiky pre druhákov nie je, tiež nám treba 70 kusov. Podobná situácia je aj v ostatných školách. My to nepotrebujeme, ale žiaci. Buď texty nakopírujeme a dáme im to, čím porušíme autorský zákon, alebo sa nebudú mať z čoho učiť. Občianska náuka nie je vôbec, ideme pritom vychovávať občianstvo smerom k dejinám. To by mala byť jedna z prvých kníh po slovenskom jazyku. Neplačem nad tým, že nemáme techniku pre siedmakov, tam si vieme pomôcť, ale pracovné zošity by byť mali,“ vraví Hvozdovič.
S tým súvisí aj doteraz povinná dotácia hodín v niektorom ročníku. Tie sa mohli rozšíriť, prípadne doplniť iný predmet. Teda aj učebnice sa robili podľa ročníkov. Tým, že je vzdelávacia oblasť voľnejšia a môžu sa niektoré predmety vyučovať ľubovolne, vzniká problém.
„Je nutné robiť učebnice pre danú vzdelávaciu oblasť, pre daný predmet a nedeliť to na ročníky, pokiaľ je už prijatá nová filozofia.“
Ministerstvo školstva chce problém čiastočne riešiť prekladom českých kníh do slovenčiny. Uvažuje sa totiž, aby sa zharmonizovali štátne vzdelávacie programy a vytvorili priestor na to, aby slovenská učebnica mohla byť používaná v Čechách a česká učebnica na Slovensku. Preklad učebníc by sa však netýkal predmetov ako slovenský jazyk, dejepis či zemepis, ale skôr prírodovedných.
Zložitejšia zmena školy
Medzi neuralgické body tohto školského roka patrí teda príprava učiteľov, učebných textov či nesúlad osnov, čo naráža aj na prechod žiakov zo školy do školy.
„Nie každý musí určiť rovnaký rozsah a obsah učiva v predmete. Môže sa teda stať, že žiak prestúpi zo školy do školy a dozvie sa, že sa tam nejaký predmet vôbec neučil, prípadne je niečo navyše. Problémom je aj vybavenosť jednotlivých tried pomôckami, ktoré sa dotýkajú nových učebných plánov. Nie všetko je na internete a je lepšie, ak žiak niečo raz drží v ruke, ako keď sa pozrie na obrázok.“
Voľné stredy bez domácich úloh sa končia. Ľ. Hvozdovič tvrdí, že i tak nemali zmysel: „Je na nás, kedy nedáme žiakom domácu úlohu. Niekedy sa stredy brali tak, že sme nemohli dať úlohu. My sme však mohli, pokiaľ bola na piatok.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári