Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára .
Jediný Igor Jutka (SDKÚ) hlasoval za zrušenie najlacnejšieho lístka v MHD. Návrh, ktorý predložil primátor Richard Raši (Smer), nepodporili ani jeho vlastní z koalície Smer-Most.
KOŠICE. Najlacnejší lístok v MHD dnes košickí poslanci ani na druhý pokus nezrušili. Návrh, ktorý predložil Raši, nepodporili koaliční poslanci, len opozičný Jutka.
Primátor návrh zdôvodnil žiadosťou DPMK. Jeho generálny riaditeľ Zdeněk Schraml argumentoval, že 4-zastávkový lístok za 40 centov je nesystémový, inde na Slovensku neexistuje, špekulanti ho zneužívajú, podniku unikajú tržby, na niektorých linkách (Šaca, Bankov) či zrýchlených spojoch naň možno precestovať aj kilometre, pritom na iných len niekoľko sto metrov.
Aj komisia cirkví bola proti
„Zaveďme namiesto 4-zastávkového 10-minútový, netrestajme slušných pre špekulantov, tí zneužijú aj 30-minútový,“ kritizoval Emil Petrvalský (SDKÚ).
Pridali sa Cyril Betuš (SDĽ, SOS), Mária Gamcová (nezávislá) i starostovia. „Ponechať lístok žiadajú i členovia komisie cirkví,“ vyhlásil jej predseda Bernard Berberich (KDH).
Podľa Jozefa Filipka (SMK) dôvodová správa DPMK, ktorá mala návrh podporiť, preukázala opak. „Argument, že 4-zastávkové lístky tvoria 25 percent z predaných lístkov, je silný. Nech ho vylúčia iba zo zrýchlených spojov alebo zavedú 10- či 15-minútový.“
Gál: Nech riešia, čo ľudí trápi
Marián Gál (SDKÚ) dodal, že DPMK sa má radšej zamýšľať nad tým, čo cestujúcich trápi, napríklad meškajúce spoje. „Tie niekedy vykonávajú staré 'krabice' a električky po zenite, aj na obnovu vozového parku treba peniaze. Buď ich do DPMK nalejeme, alebo zvýšime cestovné, alebo znížime zamestnanosť v podniku, musíte si vybrať,“ reagoval Stanislav Kočiš (Most), šéf Dozornej rady DPMK. Ten v júni ako prvý navrhol zrušenie lístka, ale tesne to neprešlo.
„Na prvom mieste má byť kvalitná verejná služba, až potom zisk,“ pokračoval Gál z SDKÚ. „Tak hovoríte, že až by ste mohli byť v našom klube,“ žartoval smerák Raši. „Všetci poslanci chcú lacnú dopravu pre ľudí, lebo sú nimi volení,“ komentovala poslankyňa Anna Jenčová (nezávislá).
„Zachránime tým finančnú situáciu DPMK?“ pýtal sa Ján Dečo (KDH). Podľa Igora Jutku (SDKÚ) je to však krok k zlepšeniu MHD pre všetkých.
„Keď som pôsobil v predstavenstve DPMK, bol to aj môj návrh, zrušenie lístka podporím,“ povedal Igor Jutka (SDKÚ). Bol jediný. Zvyšných 47 prítomných sa zdržalo, či hlasovalo proti. Jutka výsledok nekomentoval.
Schraml: Tisíce revízorov...
Schraml reagoval, že aby špekulantov so 4-zastávkovým lístkom eliminovali, potrebovali by tisíce revízorov, teraz ich majú 30. Vyhlásil, že zdraženie iných lístkov zatiaľ nechystajú.
„Nechceme zvyšovať cestovné bez poskytnutia protihodnoty.“ Na otázku, akú protihodnotu chceli poskytnúť štvrtine cestujúcich, ktorá využíva 4-zastávkový lístok, odpovedal, že 75 percent by sa to nedotklo.
„Ak pravidelne cestujú, môžu si kúpiť výhodnejší, predplatný lístok.“ Podľa Schramla by bol nesystémový aj 10- či 15-minútový lístok.
Dečo komentoval, že poslanci koalície sa zľakli, lebo sú citliví na sociálnu rétoriku a zrušenie najlacnejšieho lístka by nevyzeralo dobre. S. Kočiš, ktorý tiež nehlasoval za, reagoval, že zvážil, že je lepšie pripraviť komplexný návrh.
Raši: Necukli, dohodli sa
„Koaliční poslanci necukli, rozhodnutie bolo na základe zasadnutia klubu Smer–Most, kde každý vyjadril názor a výstup bol, že DPMK má zvážiť ďalšie alternatívy,“ tvrdí primátor. Na otázku, prečo potom návrh ako predkladateľ nestiahol, odpovedal, že o jeho prerokovanie žiadal DPMK.
Ten dostáva tento rok od mesta menšiu dotáciu, 15,5 milióna eur, vlani to bolo 16,1 milióna. Podnik odhaduje, že ak by od októbra cestujúci namiesto 4-zastávkového lístka za 40 centov kupovali 30-minútový za 55 centov, za posledný štvrťrok by tržby DPMK stúpli o necelé 2 percentá, čo je za kvartál vyše 100-tisíc eur.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári