Od začiatku tohto roka chytili revízori bez platného cestovného lístka cca 12-tisíc cestujúcich. „V porovnaní s rovnakým obdobím v minulom roku je to zatiaľ pokles o cca 19 percent," hovorí Michaela Karaffová, PR manažérka DPMK. V roku 2008 prichytili revízori v MHD 21 506 čiernych pasažierov, v roku 2009 ich bolo 22 319 a vlani 23 978. Uvidíme teda, ako sa situácia vyvinie do konca roka. „Ukončených prípadov je cca 4-tisíc, splátkovo sa uhrádza 450 prípadov, t.j. spolu cca 40 percent, ostatné prípady budú vymáhané právnou cestou." Riešia sa však ešte prípady z minulých rokov. „Doteraz je ukončených cca 42 percent prípadov. Dlh však DPMK nevznikol, lebo pohľadávky sú vymáhané súdnou cestou."
Ak cestujúci nezaplatí revízorovi pokutu na mieste (vo výške 100-násobku základného papierového lístka na 30 minút v tarifnom pásme T1, to znamená 55,55 eura), tento prípad je zaevidovaný ako pohľadávka. Po štyroch pracovných dňoch je zasielaná výzva na jej úhradu. Ak nie je uskutočnená úhrada v stanovenom termíne vo výzve, prípad sa odstupuje právnemu zástupcovi na vymáhanie súdnou cestou. Ak je na konci procesu exekútor, dlh môže narásť na viac ako 2,5-násobok pokuty vrátane trov právneho zastúpenia. Úhradu penále stanovuje zákon a počíta sa od prvého dňa vzniku pohľadávky. Šanca zaplatiť dlh je vždy a jeho výška závisí od nákladov spôsobených neskorou platbou. Kým nie je prípad odstúpený právnemu zástupcovi (do jedného mesiaca od zaevidovania), dovtedy je možné dohodnúť sa na splátkach. Výhovorky cestujúcich sú každý rok pestrejšie, od zabudnutia, cez zasnívanie, nevedomosť, prvýkrát...
Mnohí cestujúci sa však sťažujú na to, že veľmi často cestujú v MHD aj iní čierni pasažieri, konkrétne neprispôsobiví občania. Mnohí sa vyvážajú mestom bez lístka, často sprevádzaní zápachom a v oblečení, ktoré nespĺňa požiadavky prepravného poriadku o čistote. Keďže sa nedávno istá cestujúca presvedčila, že vyhodiť takého cestujúceho sa nemusí vyplatiť, zaujímalo nás, či DPMK neplánuje zaviesť nové metódy, ako takýmto ľuďom zabrániť nastúpiť do vozidla MHD. „Na úsekoch s veľkou koncentráciou bezdomovcov a asociálov je zavedený nástup len cez predné dvere," vraví M. Karaffová. "Dopravca je oprávnený vylúčiť takého cestujúceho z prepravy. V súčasnosti budeme tlačiť na povinný nástup cez predné dvere na problémových zastávkach a inštruovať vodičov na pravidelných školeniach (vodič musí zvážiť podľa okolnosti, ako sa bude angažovať v problémovej situácii - volať políciu, dispečing, osobne vylúči cestujúcich...). Nebránime sa ani návrhom verejnosti."
DPMK je však nielen vďaka čiernym pasažierom v zlej situácii, keďže minulý týždeň sa na mestskom zastupiteľstve hlasovalo o zrušení 40-centového lístka. Keby návrh prešiel, cestujúci by kupovali drahšie lístky a situácia v DPMK by sa aspoň čiastočne zlepšila. Návrh však neprešiel, a tak nás zaujímalo, či DPMK nechystá nejaké alternatívy, prípadne zdraženie cestovného. „V momentálnej situácii prehodnocujeme a hľadáme alternatívy. Konkrétne možnosti zatiaľ nemáme, je to v štádiu riešenia," dodala M. Karaffová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári