Veľkú slávu letná turistická sezóna do mesta nepriniesla.
KOŠICE. Cestovný ruch možno vnímať z viacerých pohľadov. Jedným z ukazovateľov toho, kto k nám prišiel, sú aj informačné centrá, ktoré sú akýmsi filtrom zachytávajúcim turistov, hľadajúcich informácie o meste a okolí, jeho histórii, ubytovaní či možnostiach stravovania.
„Pozitívom tejto sezóny bolo, že sa tu vystriedali takmer všetky národy sveta, ale čo sa týka počtu, tak je to bezvýznamné číslo. Bolo cítiť, že turistov je málo a mesto má omnoho väčšiu kapacitu na to, aby ich tu prišlo oveľa viac. Máme im čo ponúknuť, ale o nás veľa nevedia. Z môjho pohľadu zlyhal marketing, ktorý nevytvoril taký imidž Košiciam, aby mali potrebu k nám pricestovať. Snívame síce o mestskom turizme, ale ten v podstate neexistuje,“ zhodnotil leto šéf súkromného Mestského informačného centra Ladislav Korán.
Maďari sú zvedaví na Rákocziho
K nárastu počtu turistov oproti vlaňajšku nedošlo, nevrátili sa ani tí cudzinci, ktorí v Košiciach pozerali hokejové zápasy. Dokonca sa nám vyhýbajú aj návštevníci z okolitých štátov. Pre Maďarov, ktorí tvorili vysoké percento, sme drahší.
Chýba nám väčšia propagácia. Aj tak tvorili najväčšiu skupinu zo všetkých zahraničných turistov. Potom nasledovali Česi a Poliaci.
„Požiadavky boli rôzne. Časť z nich chcela ísť do zoo, iní chceli vidieť iba Dóm sv. Alžbety alebo pamiatky súvisiace s Máraim či Rákoczim. Za kuriózne môžme považovať to, že zahraniční cyklisti, brázdiaci Európu krížom-krážom, chceli obísť mesto, keď zistili, že sa tu nevedia bez problémov dostať. Rýchlo zistili, že chýbajú cyklochodníky a paralelné trasy s cestami I. triedy či rýchlostnými komunikáciami. Jednoznačne sa im najviac páčila atmosféra Hlavnej ulice,“ dodal L. Korán.
Dlhodobý proces
Organizácia Košice-Turizmus hodnotí sezónu relatívne pozitívne. „Zaregistrovali sme prvý záujem o organizované výlety pre skupiny, zvýšil sa záujem o Košice a historické pamiatky, o podujatia aj atraktivity mesta. Uvedomujeme si, že premena Košíc na turistickú destináciu je dlhodobejší proces, avšak už dnes možno badať prvé konkrétne výsledky. Pozitívne hodnotíme záujem návštevníkov z nových krajín ako Francúzi alebo Švajčiari, ktorí vďaka hokejovému šampionátu objavili Košice. Ešte viac nás teší zvýšený počet domácich turistov a aj z Českej republiky,“ sumarizuje pozitíva cestovného ruchu marketingová manažérka Lenka Zajacová.
Návštevnícke centrum vyhľadalo do konca septembra okolo 8-tisíc záujemcov o informácie, z toho polovica zo Slovenska. Bolo ich viac ako vlani.
Tradične to boli naši susedia, ale v početnom množstve objavujú mesto aj Nemci, Angličania, Američania, ale tiež Francúzi a turisti zo severských krajín. Nechýbali ani Španieli, Kanaďania, Taliani, Holanďania, Ukrajinci, Austrálčania, Číňania, Kórejčania a Japonci.
Zaujímavé požiadavky
Podľa L. Zajacovej turistom najviac chýbali nízkonákladové letecké spojenie a navigácia v meste.
„Prichádzajú k nám niekedy zaujímaví ľudia. Jedným z nich bol pán z USA, ktorý tu hľadal korene. Vraj jeho rodine v 15. a 16. storočí patrila polovica Košíc a v televízii sa dopočul, že budeme Európskym hlavným mestom kultúry. A tak si sem odskočil z Budapešti na svojej ceste po Európe. Dali sme mu kontakt na profesionála, ktorý mu zostaví rodokmeň. Boli u nás aj Američania, ktorí v Košiciach bývali v období vojny a chceli sa vrátiť na miesto svojho vtedajšieho bydliska a nájsť hroby príbuznych. Podľa nášho prieskumu sa chcú u nás turisti zdržať už dlhšie, aj dve-tri noci. Základom je ponúknuť im atraktívny program.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári