Korzár logo Korzár Košice

Ivan Štrpka: S textami pre Ursinyho pomohol Feldek

Člen básnickej skupiny Osamelí bežci je človek, ktorého myšlienkové pochody nemá šancu pochopiť nikto. Neodzrkadľuje sa to len v jeho veršoch, ale i v rozvetvených a filozofických odpovediach. Nie inak to bolo aj pri autorskom čítaní v Košiciach.

Osamelý bežec. V písaní poézie je nenapodobiteľný.Osamelý bežec. V písaní poézie je nenapodobiteľný. (Zdroj: dnk)



Píšu sa vám lepšie dlhé, alebo krátke básne?

- Človek musí niekedy robiť krátke a rýchle pohyby a niekedy sa potrebuje dlhšie pohybovať, aby dosiahol to svoje. Krátke veci sa snažia držať presne toho jedného ohniska, aby sa na krátkej ploche zachovalo pnutie, zachytiť momentálny stav pocitu. O tom je zbierka Psychopolis, psyché je vlastne vnútorný priestor duše, polis sú ľudia žijúci vo väčšom priestore. Pre mňa je typické, že píšem v cykloch. Všetko na seba nadväzuje.

Máte vo svojej tvorbe najobľúbenejšie motívy?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

-Isté fragmenty sa v básniach objavovať môžu, ale nemôžete si zase zobrať, napr. „vidím obraz ženy a vidím ju len do pol pása“, musíte ju vnímať celú. Nejde o videnie, ale o fungovanie celého tela. Vo všeobecnej rovine básne nepíšem, ide o to, aby to malo istú konkrétnosť. Do vzťahov sa treba dostať, vytvoriť z nich pradivo, sieť. Najdôležitejšie je v človeku vyvolať chemickú reakciu, aby si človek vedel text aj predstaviť, nielen čítať ho.

Viete si vašu tvorbu predstaviť v klasických viazaných veršoch?

- Bohvie, možno by to šlo, ale už by to bolo také vyrátané, urobené apriori dopredu, a to už by bol zásah, operácia. Niektorí básnici dávajú veršom formu, ale vzniká šialené pnutie, že má to síce formu, ale obsah sa s tým „bije“. Ak by som mal čosi také urobiť, tak ako grif, iróniu, aby to umelo nafúklo alebo potupilo. Dá sa to použiť len zámerne, ako napr. elegantným spôsobom u Shakespeara, alebo si vezmite, ako by sa dala súčasná politika takým vznosným, sonetovým spôsobom ironizovať.

Aké to je byť básnikom?

SkryťVypnúť reklamu

- Rímsky básnik Horatius raz vyslovil myšlienku, ktorú neskôr prevzali Edgar Allan Poe a Charles Baudelaire, že básnici sú iritované plemeno, podráždení ľudia, ktorí musia na vonkajšie impulzy reagovať. Básnik na podráždenie dáva odpoveď umeleckým dielom, kde môže problém uchopiť úplne iným spôsobom. A môže ho vychýliť aj v dobrom slova zmysle, nielen neustálene a negatívne.

Ako by ste charakterizovali 17–ročnú spoluprácu s Dežom Ursinym?

- Naša spolupráca bola len taká postupná, pomalá. Čo možno málo ľudí vie, Dežo chcel, aby som aj spieval, skúšal ma to naučiť a pod. Ja som ho pre zmenu jemne tlačil do toho, aby sa odviazal, začal písať, pretože mal dispozície na písanie, mal rád literatúru. No mal veľmi vysoké nároky, buď chcel byť v niečom naozaj dobrý, alebo radšej nerobil nič.

Nechceli ste v živote písať aj pre iných hudobníkov?

SkryťVypnúť reklamu

- Niekoľko hudobníkov ma oslovilo, ale ja som považoval prácu s Dežom za príležitosť a necítil som potrebu šíriť to nejako ďalej. Nehľadal som žiadneho hudobníka, ktorý by bol „môj“, ja nie som taký textár, ktorý by robil na hudbu. My sme to mali opačne, texty zhudobňoval Dežo. Klasické pesničky o niečom spievajú, niečo majú ľuďom povedať. Ak niekto napíše melancholickú hudbu, rieši sa tam nejaký vzťah, ak ide o optimistickú skladbu, spieva sa o kráse. Niekedy to je dobré, ale my sme sa inšpirovali niečím iným. Najlepšie je, keď to ide naraz, pretože inak už to zaváňa kalkulom, že dosaďme krížovku do tajničky. Ponuky som dostával aj od českých muzikantov, no nechcel som sa do toho hrnúť.

Ako vám mohli prvé platne s Dežom prejsť, keď ste v 70. rokoch mali zákaz publikovať?

- Nemal som záujem robiť to, čo sa dalo, ale skôr to, čo sa nedalo. Aj ministrovi Válkovi som tvrdil, nech sa netvári, že tu ide robiť nejakú kultúru, keď všade bol samý bordel. Až na konci 70. rokov sa to nejako pohlo, aj to za veľmi ťažkých podmienok. Jasné, že nikto ma vtedy nechcel. Muselo sa to robiť tak, že nejaký redaktor niekoho opil, presvedčil, že dajme to do dodatkov edičného plánu Opusu a už keď to bolo vytlačené a prešlo stovkami komisií, musel sa rýchlo napísať názov a niekam dolepiť. A pri nahrávaní nám povedali, choďte domov. Mali sme na tri dni objednané štúdio, všetko pripravené, no oni stále tvrdili, nemôžete nahrať takéto texty a hudbu, choďte do čerta.

Dnes je niečomu takému ťažko uveriť... Ako sa to vyriešilo?

- Jaro Filip išiel za Feldekom, ktorý sedel v komisii pre umeleckú stránku textov, napísal posudok, že to pripomína nejakého indického básnika. Milan Vašica, redaktor, to potom strčil kamsi do dodatkov, za tri dni sme platňu nahrali. Na vylisovanie sa čakalo trištvrte roka, ale bol to krásny pocit. Mali sme svoj okruh fanúšikov a v podstate ich máme dodnes.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Jahody dováža výrobca džemov z Moldavska, šípky z Nemecka
  2. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  3. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  4. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Nová číselná lotéria od TIPOSu Všetko alebo nič
  2. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  3. Apolka horí!
  4. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  5. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  6. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  7. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  8. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 753
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 9 525
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 069
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 084
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 918
  6. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 3 059
  7. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 2 665
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 752
  1. Emil Fitoš: NASES by mala detailne vysvetliť prebiehajúce súťaže
  2. Ondřej Havelka: Unikátní synkretismus západoafrického vodunu a křesťanství
  3. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír
  4. Monika Albertiová: Šokujúca pravda o Slovensku. Nikto ti nepomôže! (HA, HA, dám ti aspoň lajk)
  5. Gustáv Murín: Vojna proti Prírode
  6. Matúš Lazúr: Presmerovanie z boxu na výdajné miesto je najškodoradostnejší výmysel Packety na týranie zákazníkov
  7. Zuzana Kučminová: Zvyk mi dáva korene, zvedavosť mi dáva krídla
  8. Jakub Konečný: Dana Drábová nás nečakane opustila
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 21 086
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 14 899
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 10 043
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 020
  5. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 8 349
  6. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 6 188
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 133
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 979
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu