KOŠICE. Od prvého novembra musia obchodníci oddeľovať potraviny, ktoré treba skonzumovať do 24 hodín. Tak to určila novela zákona o potravinách. Košické obchody sa prispôsobili rôzne.
V jednej z prevádzok Milk Algra predávajúca povedala, že všetok zľavnený tovar s blížiacim sa koncom spotreby označujú výraznou oranžovou nálepkou, na ktorej je napísané Zľava.
„Ak sa aj končí jeho dátum spotreby, zvyčajne ho nedávame do špeciálne vyčlenených regálov. Platí to najmä pri mliečnych výrobkoch. Iné potraviny, ako napríklad keksy a čokolády s týmto označením, zvykneme umiestňovať blízko pokladnice.“
Majiteľ jednej z malých sídliskových večierok na Terase povedal, že malým predajcom táto novela komplikuje prevádzku.
„Na takom malom priestore, aký má moja predajňa, nie je technicky možné, aby som si vyčlenil špeciálny pult na tovar pred skončením spotreby. Snažíme sa to riešiť tak, že zákazníkov na tieto produkty upozorňujeme výraznými cenovkami.“
Hypermarkety
V Hypermarkete Tesco majú špeciálne miesta, kde uskladňujú tovar pred ukončením spotreby. Nájsť tam zákazníci napríklad môžu označený regál s pečivom alebo mäso oddelené od toho, ktorému trvanlivosť skoro nekončí, plexisklom. Okrem samostatných regálov, výrazného písma, sú tiež na obaloch nálepky v špeciálnej žltej farbe označujúce zľavu.
V Hypernove majú pre niektoré potraviny pred ukončením spotreby špeciálne pulty. „Mliečne výrobky, lahôdky a podobný tovar už sú oddelene umiestnené,“ povedala Diana Chovancová Stanková, hovorkyňa reťazca Ahold.
Na druhej strane mäso, ovocie a zelenina či cukrárenské výrobky budú v pôvodnom regáli, ale oddelené, napríklad plexisklom.“
Názory ľudí
Zákazník by sa mal vďaka vyhradeným regálom alebo špeciálnym označeniam jednoduchšie zorientovať pri potravinách, ktoré treba do jedného dňa skonzumovať. Názory ľudí na to sa rôznia.
„Niečo podobné už funguje dlhšie v Kauflande a ak sa nemýlim tak aj v ostatných supermarketoch. Takže neviem, či je to naozaj veľká zmena oproti pôvodnému stavu,“ uvažuje nad novinkou Košičan Peter Gemerský.
Študentka Anna si zase myslí,že špeciálne označenie môže ľudí pri prezeraní tovaru skôr mýliť. „Obchody teraz núkajú rôzny akciový tovar, ktorého záruka nekončí, len ním lákajú zákazníkov. Zvyčajne ho označujú farebnými nálepkami alebo cenovými štítkami. S vyznačeným zľavneným tovarom pred koncom záruky sa to môže pliesť.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári