KOŠICE. Kvôli doprave v súvislosti s Auparkom, ktorý dnes otvára, atakovali nedávno vedenie mesta niektorí poslanci i občania. Tŕňom v oku bol dodatok nájomnej zmluvy s investorom na mestské pozemky, na ktorých Aupark staval nové cesty a prekladal siete.
Podľa poslanca Bernarda Berbericha (KDH) primátor Richard Raši (Smer) bez prerokovania v zastupiteľstve, podpísal dodatok, ktorý mení povinnosti investora. Ten mal pôvodne urobiť verejné investície aspoň za 3,3 milióna eur.
Jednosmerný okruh
Dodatok, na rozdiel od doterajšej obojsmernej dopravy, už ráta s jednosmerným nultým okruhom Štúrova – Štefánikova – Továrenská/Bačíkova – Moyzesova. Investor vďaka tomu nemusí urobiť časť cesty, druhý pruh v smere Palackého - Štúrova (namiesto neho vysadí zelenú alej), netreba vyrúbať všetky stromy, ani pootočiť pamätník neznámeho vojaka. Naopak, v rámci nového okruhu zaplatí vylepšenie križovatiek pri Jumbe a Dome umenia.
Berberich pochybuje, či sa mesto dodatkom a zjednosmernením dopravy nevzdalo časti zmluvných nárokov z 3,3 milióna, investor ušetrí a utrpí doprava.
Riaditeľ nového obchodného centra Marcel Zeleňák tvrdí, že zmenu rešpektovali a nehodnotia ju. „Všetky záväzky sme si splnili minimálne v dohodnutej výške.“
Lazár: Rozumnejšie riešenie
„Nejde o žiadny ústupok investorovi. Aupark neušetrí nič, zmena dopravy je rozumný kompromis v prospech Košičanov.“ reagoval viceprimátor Ladislav Lazár (Smer).
Podľa neho sa výška investícií Auparku nemení, no nejde nezmyselne napríklad na otáčanie pamätníka, ale asi milión presunú na prípravu nultého okruhu.
Aupark: Dáme 12,7 milióna
Podľa kúpnej zmluvy z roku 2004 mal dať Aupark na verejné investície aspoň 3,3 milióna eur. Potom dal verejný prísľub na 9 miliónov. Teraz vyčíslil už zrealizované investície na 11,1 milióna, z toho 7,8 milióna šlo na dopravu. Aupark deklaruje, že ešte pridá ďalších 1,6 milióna kvôli nultému okruhu na križovatky pri Jumbe a Dome umenia.
„Verejné investície Auparku oproti zmluvnej výške budú prekročené a zrealizujú sa i úpravy niektorých križovatiek, ktoré by inak muselo v budúcnosti platiť mesto,“ zdôraznil Raši.
Raši: Odborná téma
Radní argumentujú, že zastupiteľstvu dodatok predložiť nemuseli, nemení podstatné náležitosti zmluvy, informovali komisiu dopravy a urobili tlačovku.
„Poslanec Berberich nie je expert na dopravu, je to odborná téma. Robia z toho politiku ľudia, ktorí o tom nič nevedia,“ komentoval Raši. Dodal, že zjednosmernenie navrhli odborníci, odporúča to nezávislý expertízny posudok, súhlasí polícia, dopravné komisie mesta, Starého Mesta, Juhu i VÚC, aj Technická univerzita (TU).
Titlov projekt
Mesto informovalo, že nultý okruh a dodatok zmluvy neinicioval Aupark, ale samospráva, lebo videla možnosť využiť dohodnuté peniaze na prospešnejšie dopravné investície pre Košičanov.
Autorom projektu jednosmerného okruhu je Pavel Titl, ktorý projektoval dopravu aj pre Aupark. „Zjednosmernenie som navrhol ešte pred 9 rokmi, neskôr to rozpracovala i TU.“ Uviedol, že za projekt nultého okruhu mu mesto neplatilo, brali to ako súčasť balíka verejných investícií Auparku, pre ktorý, okrem iných zákaziek, robí.
Podľa Berbericha mali pred úpravou dopravy okolo Auparku zmeniť regulačný (územný) plán, podľa ktorého stavebný úrad povolil ešte pôvodný variant cesty. Radnica a Aupark tvrdia, že zmeny sú v súlade s povoleniami i plánom a cestu úrad skolaudoval.
Primátor: Bude lepšie
Raši sľubuje, že súčasná situácia okolo Auparku je dočasná, na jar spustia nultý okruh: „Záver expertov je jednoznačný – zjednosmernením centra sa zvýši plynulosť a bezpečnosť, vznikne 7 km pruhov MHD, eliminujú sa stavebné zásahy do zelene, pešia zóna sa rozšíri.“ Vjazd i výjazd do podzemných garáží Auparku je z oboch smerov, Palackého i Štúrovej.
Autor: jav
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári