KOŠICE. Prepojenie Slovenskej ulice na Hlinkovu považujú jej obyvatelia za katastrofický scenár.
Navrhované zmeny územného plánu vyvolali po Terase verejný protest aj na Severe. Útvar hlavného architekta tvrdí, že sa snaží ponúknuť obyvateľom čo najlepšie urbanistické riešenia a súčasne s nimi o nich otvorene komunikovať.
ÚHA: Jednoduchšie
Podľa hlavného architekta mesta Martina Jerguša spôsobuje v súčasnosti slepá komunikácia na Slovenskej ulici v tomto území dopravný diskomfort.
„Cieľom navrhovanej zmeny je umožniť autám, ktoré v súčasnosti križujú Slovenskú ulicu dvakrát, cestou tam aj cestou späť, dostať sa čo najjednoduchšie na mestský okruh – Hlinkovu ulicu a neobťažovať nielen obyvateľov Slovenskej, ale ani obyvateľov priľahlých ulíc. Výhodou navrhnutého riešenia, predovšetkým pre miestnych obyvateľov je, že takto riešená komunikácia nebude lákať motoristov na skracovanie cesty a obchádzanie semaforov.“
Vyvolaná investícia
Viktor Frischer zo Slovenskej ulice si však myslí opak. „Nemôžeme súhlasiť so zmenou, ktorá by priviedla množstvo dopravy na ulicu, ktorá je prevažne obytnou a zaťažila by tým životné prostredie jej obyvateľov. Prechádzali by tade všetci, ktorí sa chcú vyhnúť hlavným ťahom. Ide o záujem investora, ktorý potrebuje odkloniť dopravu z objektov na Alvinczyho na hlavnú komunikáciu a chcú k tomu využiť túto ulicu.“
Oproti Čížiku neďaleko železničného priecestia smerom na Rampovú má totiž vzniknúť „druhý Cassovar“, za investíciou stojí známy podnikateľ Dušan Mach.
„Mesto by malo dať investorovi podmienku vyvolanej investície. Je tu očividná možnosť napojiť to na Rampovú a ďalej von na Prešovskú, resp. Severné nábrežie a Hlinkovu, tie ulice sú na to dimenzované,“ tvrdí Frischer.
Strach o domy
Obyvatelia z lokality sa okrem zvýšenej premávky boja aj o svoje nehnuteľnosti. Domy sú vraj už teraz popraskané. „Prevažná väčšina domčekov vznikla, keď stavali železničiari. Praskajú už teraz a treba ich zachraňovať. Sám som taký domček kúpil a musel som ho zbúrať, nedal sa opraviť. Keď sa tu spustí taká silná doprava, domčeky popadajú ako z karát,“ povedal Peter Leskovjanský.
Tvrdí, že riešenie trestá ľudí a zvýhodňuje podnikateľov. „Medzi rodinnými domami urobiť obchvat mesta a na úkor 200 domov vyrieši úzka skupina ľudí, ktorá tu niečo chce stavať, svoje problémy. Spálňu mám na tej ulici, pozval by som tých ľudí, aby prišli ku mne spať. Ak by to prešlo, bola by to katastrofa.“
Mestská časť: Rozvoj
„Chápem občanov, ktorí žijú na tejto ulici, každý bojuje o kúsok svojho pokoja. Na druhej strane si uvedomujem, že rozvoj mesta sa nedá zastaviť. Také prepojenia sa dajú vnímať rôzne: jedna strana to bude brať vždy negatívne a druhá časť pozitívne. Tí, ktorí na ulici bývajú, sa budú prirodzene brániť, tým, ktorým cesta skráti čas do práce, prinesie výhody a zjednoduší život, to budú vítať,“ myslí si prednosta miestneho úradu Jaroslav Polaček.
Obyvatelia mu vyčítali alibizmus. „Mestská časť nechce dať hlavu do piesku, preto sme prišli. Úrad je len výkonným orgánom poslancov. Ak ide o rozvoj mestskej časti, to je presne to, o čom majú poslanci rozhodovať.“
Polaček pripúšťa aj iné, aj keď finančne náročnejšie riešenie situácie, medzi nimi napríklad nadjazd, ktorý bol plánovaný v minulosti. „Sú alternatívy, ktoré neobmedzia nikoho a pomôžu mnohým. Obyvatelia majú vlastného projektanta a chcú doniesť vlastnú alternatívu. Ak ich návrh nepoškodí nikoho, treba ho podporiť aj na úkor toho, že by stál viac peňazí.“
Podľa vyjadrenia radnice sa zmeny predložia poslancom na schválenie len v prípade konsenzu s obyvateľmi.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári