Problémy v parkovaní treba riešiť spoplatnením ďalších lokalít, na čo sú nutné peniaze súkromného investora. Mestu to radí jeho podnik.
KOŠICE. Mestský podnik Správa majetku mesta Košice (SMMK), ktorý prevádzkuje platené parkovanie v centre, odporúča mestu zveriť celý parkovací systém do súkromných rúk. Dnes to prerokuje mestská rada, v decembri možno poslanci rozhodnú už aj o súťaži na investora.
SMMK argumentuje, že rastie tlak verejnosti, aby riešili problémy v parkovaní, hlavne za hranicami spoplatnených zón, no mestský podnik nemá peniaze na rozšírenie a vybavenie nových lokalít.
Finančne ho totiž „žmýkajú“ splátky za vlaňajší úver na výstavbu parkovacieho domu pri Steel Aréne. Ten je temer prázdny a len jeho prevádzkové náklady, mimo splátok, mnohonásobne presahujú tržby.
Úver na krku
„Predchádzajúce vedenie mesta i SMMK urobili z bonitnej firmy zadlžený podnik. Úver je 2,8 milióna eur a mesačná dlhová služba 25-tisíc eur, čo predstavuje asi 30 % výnosov z celého parkovacieho systému,“ vysvetľuje Milan Jankura, riaditeľ SMMK.
SMMK tak nedokáže garantovať z vlastných zdrojov rozvoj nových zón, preto odporúča prenájom parkovacích plôch externému operátorovi.
„Cieľom rozvoja je zachovať dostupnosť parkovania vo výhodných cenách pre rezidentov, napríklad 30 eur za prvú rezidentskú kartu, a rozšírenie plateného parkovania prednostne tam, kde vznikajú kolízie medzi rezidentmi a ostatnými vodičmi.“
Podmienky pre súkromníka
Šéf SMMK pripomína, že mesto ešte za bývalého vedenia objednalo viaceré štúdie, podľa ktorých lepšiu efektívnosť parkovacieho systému zaistí externý partner.
Zdôrazňuje, že v súťaži na investora treba stanoviť, koľko má platiť mestu, koľko musí investovať do rozvoja parkovania bez spoluúčasti mesta, či ako by sa schvaľovalo rozširovanie a zmeny systému, aby mesto nestratilo kontrolu nad cenou parkovného, vyhradenými miestami či rezidentskými kartami.
Nevýhodou súkromného variantu pre mesto podľa SMMK môže byť prepúšťanie v mestskom podniku, obmedzenie počtu voľných kariet či nejasný osud parkovacieho domu pri Steel Aréne.
„Spoplatnenie parkovania minimálne v okolí Steel Arény je nutné realizovať čo najskôr,“ akcentuje Jankura.
Investícia alebo odvody
Jankura dodáva, že SMMK by sám zvládol investovať do nových zón len s podmienkou, že by už nemusel odvádzať mestu časť vybratého parkovného, to zníži príjmy mesta (ročne 320-tisíc eur), no nezaručí dosť zdrojov hneď, až o niekoľko rokov, čo znamená pomalší rozvoj.
SMMK si začiatkom roka objednala štúdiu od pražskej firmy, experta na parkovanie. Tá odporúča Košiciam projekt za 1,6 milióna eur – spoplatnenie nových zón vrátane rezidentských miest (napríklad aj Ulica milosrdenstva, či Škultétyho).
Návrh ráta s 3 cenovými pásmami, zlacnením parkovného na okrajoch zóny i záchytnými parkoviskami. Kapacita v súčasnej zóne je 3 700, pribudlo by 1 900.
Poslanci: Inak to nepôjde
Exviceprimátor zodpovedný za parkovaciu politiku, poslanec Jozef Filipko (SMK) tvrdí, že v súčasnej situácii pri nedostatku financií sa mesto hľadaniu strategického partnera asi nevyhne.
„Dôležité je, aby to prebehlo transparentne a aby mesto malo neustále určitý vplyv, vrátane práva veta, pri stanovení cenovej politiky prevádzkovateľa. Ideálny by možno bol spoločný podnik.“
Doplnil, že náročné bude nastaviť rovnováhu medzi odvodmi mestu a požadovanými investíciami tak, aby nevytvárali tlak na zdražovanie parkovného.
Ani podľa nezávislého poslanca Mareka Kažimíra nevyriešia parkovacie problémy v centre ani na sídliskách bez silného súkromného kapitálu.
„A žiadny investor nepostaví parkovacie domy bez toho, aby ovládal celý parkovací systém. Mesto si však musí stanoviť jasné podmienky napríklad vo vzťahu k rezidentom.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári