Korzár logo Korzár Košice

Košice možno dajú platené parkovanie súkromnému investorovi

Problémy v parkovaní treba riešiť spoplatnením ďalších lokalít, na čo sú nutné peniaze súkromného investora. Košiciam to radí ich podnik.

Platené parkovanie v Košiciach. Ročné výnosy z neho sú asi milión eur.Platené parkovanie v Košiciach. Ročné výnosy z neho sú asi milión eur. (Zdroj: Judita Čermáková)

Problémy v parkovaní treba riešiť spoplatnením ďalších lokalít, na čo sú nutné peniaze súkromného investora. Mestu to radí jeho podnik.

KOŠICE. Mestský podnik Správa majetku mesta Košice (SMMK), ktorý prevádzkuje platené parkovanie v centre, odporúča mestu zveriť celý parkovací systém do súkromných rúk. Dnes to prerokuje mestská rada, v decembri možno poslanci rozhodnú už aj o súťaži na investora.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SMMK argumentuje, že rastie tlak verejnosti, aby riešili problémy v parkovaní, hlavne za hranicami spoplatnených zón, no mestský podnik nemá peniaze na rozšírenie a vybavenie nových lokalít.

SkryťVypnúť reklamu

Finančne ho totiž „žmýkajú“ splátky za vlaňajší úver na výstavbu parkovacieho domu pri Steel Aréne. Ten je temer prázdny a len jeho prevádzkové náklady, mimo splátok, mnohonásobne presahujú tržby.

Úver na krku

„Predchádzajúce vedenie mesta i SMMK urobili z bonitnej firmy zadlžený podnik. Úver je 2,8 milióna eur a mesačná dlhová služba 25-tisíc eur, čo predstavuje asi 30 % výnosov z celého parkovacieho systému,“ vysvetľuje Milan Jankura, riaditeľ SMMK.

SMMK tak nedokáže garantovať z vlastných zdrojov rozvoj nových zón, preto odporúča prenájom parkovacích plôch externému operátorovi.

„Cieľom rozvoja je zachovať dostupnosť parkovania vo výhodných cenách pre rezidentov, napríklad 30 eur za prvú rezidentskú kartu, a rozšírenie plateného parkovania prednostne tam, kde vznikajú kolízie medzi rezidentmi a ostatnými vodičmi.“

SkryťVypnúť reklamu

Podmienky pre súkromníka

Šéf SMMK pripomína, že mesto ešte za bývalého vedenia objednalo viaceré štúdie, podľa ktorých lepšiu efektívnosť parkovacieho systému zaistí externý partner.

Zdôrazňuje, že v súťaži na investora treba stanoviť, koľko má platiť mestu, koľko musí investovať do rozvoja parkovania bez spoluúčasti mesta, či ako by sa schvaľovalo rozširovanie a zmeny systému, aby mesto nestratilo kontrolu nad cenou parkovného, vyhradenými miestami či rezidentskými kartami.

Nevýhodou súkromného variantu pre mesto podľa SMMK môže byť prepúšťanie v mestskom podniku, obmedzenie počtu voľných kariet či nejasný osud parkovacieho domu pri Steel Aréne.

„Spoplatnenie parkovania minimálne v okolí Steel Arény je nutné realizovať čo najskôr,“ akcentuje Jankura.

SkryťVypnúť reklamu

Investícia alebo odvody

Jankura dodáva, že SMMK by sám zvládol investovať do nových zón len s podmienkou, že by už nemusel odvádzať mestu časť vybratého parkovného, to zníži príjmy mesta (ročne 320-tisíc eur), no nezaručí dosť zdrojov hneď, až o niekoľko rokov, čo znamená pomalší rozvoj.

SMMK si začiatkom roka objednala štúdiu od pražskej firmy, experta na parkovanie. Tá odporúča Košiciam projekt za 1,6 milióna eur – spoplatnenie nových zón vrátane rezidentských miest (napríklad aj Ulica milosrdenstva, či Škultétyho).

Návrh ráta s 3 cenovými pásmami, zlacnením parkovného na okrajoch zóny i záchytnými parkoviskami. Kapacita v súčasnej zóne je 3 700, pribudlo by 1 900.

Poslanci: Inak to nepôjde

Exviceprimátor zodpovedný za parkovaciu politiku, poslanec Jozef Filipko (SMK) tvrdí, že v súčasnej situácii pri nedostatku financií sa mesto hľadaniu strategického partnera asi nevyhne.

„Dôležité je, aby to prebehlo transparentne a aby mesto malo neustále určitý vplyv, vrátane práva veta, pri stanovení cenovej politiky prevádzkovateľa. Ideálny by možno bol spoločný podnik.“

Doplnil, že náročné bude nastaviť rovnováhu medzi odvodmi mestu a požadovanými investíciami tak, aby nevytvárali tlak na zdražovanie parkovného.

Ani podľa nezávislého poslanca Mareka Kažimíra nevyriešia parkovacie problémy v centre ani na sídliskách bez silného súkromného kapitálu.

„A žiadny investor nepostaví parkovacie domy bez toho, aby ovládal celý parkovací systém. Mesto si však musí stanoviť jasné podmienky napríklad vo vzťahu k rezidentom.“



Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 462
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 809
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 620
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 785
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 437
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 435
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 729
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu