KOŠICE. Z 25 nami sledovaných prevádzok došlo v 9 prípadoch k citeľnému poklesu návštevnosti. Ide hlavne o reštaurácie, kaviarne a predajne obuvi. Erika Vojtková z minicukrárne na Hlavnej ulici: „Za posledný mesiac u nás po piatej večer niet ani živej duše. Zrejme to bude súvisieť s Auparkom.“
Podobný trend potvrdzuje aj pani Helena z predajne obuvi Cimia na Kováčskej ulici. Niektoré kaviarne uvádzajú za november až 30 percentný úbytok hostí.
No aj pred Auparkom v meste existovali viaceré obchodné centrá, ktoré malopredajcom uškodili. Janka Vincová z kníhkupectva a suvenírov na Hlavnej: „My cítime pokles už odkedy je otvorená Optima. Celkovo vidieť menej ľudí prechádzať sa po historickom centre mesta. Predávame aj suveníry a tie sú pre turistov stále zaujímavé, ale inak tržby neustále klesajú.“
Na čom sa zhodnú všetci predajcovia, je kríza a s ňou spojený strach ľudí zo straty zamestnania. Nakupujú menej ako kedysi.
„Viete, ľudia sa nechajú ľahko oklamať. Prídu a hľadajú zľavy. Keď im poviem, že žiadne nemáme, otočia sa a odídu, lebo sú zvyknutí na veľké nápisy AKCIA v nákupných centrách. Pritom náš tovar je ešte lacnejší ako ten, ktorý je v zľave v obchodnom centre. Ale to už niektorým nevysvetlíte,“ vraví predavačka drogérie.
Nemáme konkurenciu
Väčšina obchodníkov však problémy s poklesom tržieb kvôli Auparku nemá. Hlavne kaviarne a diskotéky uvádzajú, že ich stáli zákazníci si určite nepôjdu posedieť do nákupného centra, ale stavia na rokmi overené podniky.
Predavačka Veronika z Bagetérie na Hlavnej: „Nijako nepociťujeme prítomnosť Auparku. A na Vianoce očakávame ešte väčší nával.“
Zuzana z bižutérie Six je tiež pokojná: „Hlavná ulica má svoje čaro, ostane pre ľudí stále príťažlivou. Vždy tu budú chodiť na prechádzky, prípadne si pozrieť program v meste, takže neočakávame pokles predaja.“
Najistejšie sú ale pracovníčky zlatníctiev, ktoré svorne tvrdia, že Aupark pre nich nepredstavuje nijakú hrozbu:
„Boli sme sa tam pozrieť a sme pokojné. Máme lepšie ceny aj tovar. Nemáme tam skrátka konkurenciu.“
Všetko v jednom
Obchodné centrá majú oproti obchodom tú výhodu, že združujú viacero rôznych prevádzok pod jednu strechu. Navyše, nákupné centrá majú dlhšie otváracie časy nielen počas pracovného týždňa, ale aj cez víkendy.
Zákazník Marián (23): „Radšej pôjdem na jedno miesto a nakúpim všetko, čo mi treba, akoby som mal behať po celom meste za každým obchodom zvlášť. A môžem tam ísť aj večer alebo v nedeľu poobede. Nemusím sa plašiť cez týždeň.“
Aj keď prítomnosť Auparku oslabila niektoré prevádzky, zatiaľ si nevyžiadala daň v podobe zatvorenia obchodu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári