t za hodinu.
Údajne v snahe zefektívniť grafikon MHD pristúpil DPMK v roku 2009 k výraznej redukcii liniek. Škrtanie spojov postihlo aj osemnástku. Skrátila sa jej trasa a premávala už iba v pracovných dňoch. Hoci vedenie DPMK tvrdilo, že linka bola počas víkendov nevyužívaná, tým pravým dôvodom bolo niečo iné. Svokra riaditeľa pre strategický rozvoj DPMK sa z Watsonovej ulice presťahovala na Sídlisko Podhradová a tým pádom na trase osemnástky neostal bývať nikto z vedenia ani príbuzenstva vedenia DPMK. Naopak, kvôli spomínanej svokre bola cez víkendy posilnená linka č. 16, ktorá začala cez soboty a nedele premávať častejšie ako v pracovných dňoch.
Samozrejme, Košičanom, ktorí dovtedy využívali osemnástku, sa tento stav nepáčil. Najprv sa obrátili na DPMK petíciou, potom sťažnosťou cez médiá a napokon sa štyria obyvatelia Watsonovej ulice rozhodli držať hladovku. Ani to však s vedením DPMK nepohlo. Keď boli dvaja z hladovkárov hospitalizovaní v nemocnici, zvyšní dvaja svoj zámer vzdali.
"Bitku sme vtedy prehrali, ale vojnu nie," povedala nám predsedníčka petičného výboru "Spolku na obnovu pôvodnej osemnástky" Teodózia Solovjevová. "Keď sme nesupeli doma, obrátili sme sa na Európsky súd pre ľudské práva v Štrasburgu a vyplatilo sa. Nielenže nám dal za pravdu, že také radikálne obmedzenie linky s dlhoročnou tradíciou je v rozpore s dobrými mravmi, ale nariadil DPMK uviesť všetko do pôvodného stavu."
DPMK sa síce snažil udobriť si sudcov ústupkom a nedávno trasu linky č. 18 predĺžil až po nemocnicu na Tr. SNP, no nesupel. Zo Štrasburgu prišiel "befel", že ak nebude linka premávať až po Moskovskú tr. na Sídlisku KVP a počas víkendov aspoň dvakrát za hodinu, udelí Košiciam pokutu 100 miliónov eur. "Hoci neradi, museli sme ustúpiť," priznal nám šéf Oddelenia pre styk s európskym súdom Milan Paragraf. "Pravda, realizácia nebola jednoduchá, lebo na takú rozsiahlu zmenu sme nemali dosť financií. Napokon sme sa rozhodli nájsť rezervy vo vlastných zdrojoch a v redukcii spojov na iných linkách."
Na ulici prinieslo úsporu financií predĺženie víkendových intervalov na spomínanej šestnástke a zrušenie nevyužívaných posledných večerných spojov na linkách 12, 14, 15 a 36. "Vnútorné rezervy sme našli v znížení mesačných odmien vedúcich pracovníkov DPMK zo 60 na 30 percent, zrušenie bezplatného cestovania v MHD rodinným príslušníkom radových zamestnancov a pre všetkých zníženie príspevku z 5 na 3 eurá na jeden obed. Ak sa časom prejaví, že je to stále málo, vedenie DPMK sa vzdá príspevku na letnú a zimnú dovolenku."
Ako M. Paragraf dodal na záver, po obnovení víkendovej osemnástky sa Košičania v blízkej budúcnosti dočkajú aj predĺženia jej trasy až po Sídlisko KVP. Stane sa tak hneď po zosúladení intervalov s inými linkami tak, aby na seba optimálne nadväzovali.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári