V Štátnom divadle Košice (ŠD) si kľučku podávajú svetoznámi baletní majstri. Po Kubánke Laure Alonso tu zavítal Američan Patrick G. Hinson. Žiak a spolupracovník Georga Balanchina, Augusta Bournonvilla či Michaila Baryšnikova od stredy pracuje s košickým baletným súborom.
KOŠICE. Podľa šéfa Baletu ŠD, Dominika Béreša, je toto niekoľkodňové stretnutie základom, na ktorom má vyrásť komorná baletná produkcia. Tá by mala byť v roku 2013 uvedená na javisku zrekonštruovanej Malej scény.
„Keď prichádzam na nové miesto, som vždy napätý, fascinovaný a vzrušený zároveň,“ vraví choreograf, ktorý ako sólista pôsobil aj na doskách významnej americkej scény, New York City Ballet.
Ako baletný majster a choreograf pracoval v takých inštitúciách ako English national Ballet, Grand Theatre Ženeva či Royal Danish Ballet Copenhagen. Po pobyte v Košiciach odchádza učiť do Nemecka a Ameriky.
Prináša Balanchinovu metódu
„Vaši tanečníci sú na veľmi dobrej úrovni. Viditeľný je silný vplyv ruskej školy, ja im teraz chcem ponúknuť inú techniku,“ vraví Hinson.
Jeho metódu založenú napríklad na nepretržitej, plynulej, neformálnej port de bras vyučuje Hinson po celom svete.
„Verím, že sa mi do košického súboru podarí priniesť trošku nový vietor, novú atmosféru i nový vplyv,“ hovorí Hinson, ktorý sa netají, že vo svojom profesionálnom živote mal obrovské šťastie. „Spolupracoval som s ľuďmi, ktorých bez debaty možno považovať za géniov.“
Keď mal ako 32–ročný úraz členka, po ktorom sa už nemohol vrátiť na javisko ako tanečník, sám Balanchin ho prizval na spoluprácu späť do New York City Ballet.
Košickí tanečníci nadchli Hinsona „najmä svojím hladom po umení. Mnohí z nich sa venujú aj iným druhom, nielen tancu a je vidieť, že tým skutočne žijú. To je úžasné, pretože dnes sa už pre mnohých stal tanec v prvom rade prácou. Pre našu generáciu to bola predovšetkým vášeň a poslanie,“ dodáva americký choreograf.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári