KOŠICE. Zriadenie účtu v Poštovej banke ponúkajú dôchodcom pracovníci Slovenskej pošty. Využívajú na to osobný kontakt v pobočke i u ľudí doma, keď doručovatelia nosia dôchodcom dôchodky.
„Pred pár rokmi prišla poštárka s plačom, že musí s každým dôchodcom uzavrieť zmluvu o zriadení účtu v Poštovej banke, lebo ktorá získa najmenej dôchodcov, bude prepustená. Bolo mi poštárky ľúto, zmluvu som podpísal,“ opisuje dôchodca z Košíc, poprosil, aby sme nezverejnili jeho meno.
„Každý mesiac mi za správu účtu strhávali peniaze. Najviac ma naštvalo, keď dôchodcovia dostali vianočný príspevok, ten už mi poštárka nedoniesla, musel som ísť do Poštovej banky, dve hodiny som stál v rade a ešte mi aj stiahli šesť eur. Tak som účet zrušil.“
Dôchodca: Podvod, nátlak
Po čase prišla za dôchodcom iná poštárka.
„Spýtala sa, či viem, že dôchodky nám už nebudú nosiť domov, že po ne budeme musieť chodiť na poštu. Prekvapilo ma to, kopa ľudí je imobilných, nemá im kto odniesť dôchodok, sám mám hrôzu, že v zime spadnem a dolámem sa. Poštárka povedala: Uzavrite so Slovenskou poštou zmluvu a ďalej vám budeme nosiť dôchodok. Na zmluve som videl logo pošty, tak som podpísal. Keď odišla, dal som si okuliare, pozriem a vidím aj logo Poštovej banky. Pane bože, ja som zase zriadil ten účet!“
Tvrdí, že potom zistil, že aj bez účtu v Poštovej banke by mu pošta ďalej doručovala dôchodok. „Bol som podvedený, nekorektnou informáciou ma donútili otvoriť účet, ktorý nechcem. Len som sa zľakol, že už mi nebudú nosiť dôchodok domov. Účet opäť zruším.“
Dodal, že podľa jeho informácií každá poštárka má vo svojom rajóne získať pre banku určitý počet dôchodcov, inak príde o prémie či dokonca prácu.
„Nepáči sa mi nátlak pošty. Je mi ľúto, že niektoré poštárky sa znížia ku klamstvu zo strachu o zamestnanie. Mnohé sú čestné, trpia, považujú za neúnosné robiť dve práce naraz, poštára i dílera banky, je im trápne otravovať ľudí vnucovaním cudzích produktov a každý mesiac sú v strese, či splnia plán predaja.“
Poštárky sa boja
Korzár oslovil viaceré poštárky, no povedali, že verejne prehovoriť a potvrdiť opísané pomery v práci sa boja, aby neprišli o robotu.
Poštová banka reagovala: „Veríme, že pracovníci Slovenskej pošty pristupujú ku komunikácii s klientmi transparentne a korektne a v uvedenom prípade išlo len o nedorozumenie,“ uviedla hovorkyňa Poštovej banky Eva Sagálová.
Pošta: Omyl, nepochopenie
Štátny podnik Slovenská pošta reagoval, že s Poštovou bankou (súkromná firma, pošta a štát tam majú len 5 % akcií) spolupracuje na základe zmluvy z roku 2004 a taká spolupráca je bežný model v krajinách Európskej únie i inde.
„Naše partnerstvo je založené na profesionálnom prístupe a korektnej komunikácii s klientmi,“ tvrdí Bela Lisáková zo Slovenskej pošty.
Pošta zdôrazňuje, že výplatu dôchodkov poskytujú na základe zmluvy so Sociálnou poisťovňou, zrušenie tejto služby neplánujú, nikoho k ničomu nenútia, účet je dobrovoľný a nie je podmienkou doručovania dôchodku domov.
„Časť dôchodcov v posledných rokoch uprednostňuje zasielanie dôchodkov na účty. Zámerom Slovenskej pošty je udržať si postavenie na trhu, preto ponúka balíky služieb v spolupráci s Poštovou bankou. Ich výhodou je spojenie bankových služieb s doručovaním dôchodkov do domácností. Základný balík služieb získajú seniori zadarmo, poplatok za vedenie účtu a doručenie dôchodku je 0 eur,“ uviedla Lisáková. Vraví, že je bezpečnejšie, ak dôchodca nemá všetky peniaze doma.
Prípady údajného nútenia dôchodcov k účtu v Poštovej banke, ak chcú dôchodok domov, sú známe i z iných miest, informovala Markíza.
Pošta nátlak a nekalé praktiky odmieta s tým, že išlo o omyl a poštárky to zle pochopili. Tie tvrdili, že ľudí klamať nechcú, ale tlačí ich vedenie hrozbou zníženia prémií a výpovede. Pošta vyhlásila, že zamestnancov upozorní, aby informovali korektne.
Pošta mala na konci roka 2010 14 601 zamestnancov, vlani už len 14 240. „Slovenská pošta viaže znižovanie zamestnanosti prioritne na zmenu svojich procesov a rozsah služieb,“ reagovala Lisáková.
Poisťovňa: Radšej účet
Aj Sociálna poisťovňa informovala, že neplánuje meniť spôsob vyplácania dôchodkov. „Určuje ho zákon, podľa ktorého dôchodky poukazujeme v hotovosti prostredníctvom pošty alebo na účet v banke... Poberatelia majú možnosť výberu, spôsob si určujú, keď žiadajú o dôchodok,“ uviedla Jana Hrabková zo Sociálnej poisťovne.
Doplnila, že odporúčajú účet kvôli bezpečnosti. „Ďalšími výhodami je zhodnocovanie peňazí, v deň výplaty netreba čakať na doručovateľku, resp. chodiť na poštu, v prípade odcestovania nevznikajú problémy s doručovaním, peniaze možno vybrať kdekoľvek, i v cudzine. Výber banky závisí od rozhodnutia klienta."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári