Uzavretá Kostolianska cesta, ktorá je hrozbou pre motoristov už od začiatku minulého roka pre padajúce kamene, nie je ešte stále ani po niekoľkých odstávkach prejazdná. Po ústupe nepriaznivého počasia sa konečne na rad mohli dostať špecialisti na trhaviny, ktorí uvoľňujú obrovské balvany zo svahu. Tie zasypávali komunikáciu a ohrozovali bezpečnosť cestnej premávky.
KOŠICE. Aj počas včerajšieho dňa sa pod strmými svahmi pri kameňolome ozývali detonácie. Záchranné práce sú v plnom prúde.
Kontrolované odstrely robia pracovníci firmy Novel, ktorá má odstrániť uvoľnené balvany a zamedziť ďalšiemu zosuvu skál na cestu. Všetko sa deje za prísnych bezpečnostných opatrení podľa prísnych pravidiel.
Ako odstrel prebieha z bezpečnej vzdialenosti, mohli sledovať aj novinári. Nuž, nie je to dvakrát príjemný pocit, keď stojíte na úpätí kopca, z ktorého sa po výbuchu začnú valiť skaly.
Ešte pred uzavretím cesty neraz preleteli ponad vozovku a zastavili sa až na druhej strane alebo dopadli priamo na ňu.
Nestabilné bloky odstreľujú
Odstrániť sa musia nestabilné kamenné bloky. Nikto netuší, kedy by sa mohli začať gúľať dolu kopcom pri najmenšom odmäku alebo za daždivého počasia, či len tak sa zosunúť pod vlastnou váhou a voľným pádom zletieť o desiatky metrov dolu.
Riadený odstrel, to je dlhá príprava. Zvuk sirén stavia všetkých do pozoru, každý má svoju úlohu a presné pokyny, nechýba kontrola výbušného systému a potom to už všetko stojí a padá len na vedúcom odstrelu Pavlovi Hirkovi.
Jediným stlačením gombíka sa na svahu ohlušujúco zapráši a dolu ním sa hrmotom rútia drobné i väčšie skaly ako kamenná rieka. Keď „dotečie“ a kopec sa upokojí, stačí iba poupratovať.
„Na dvojkilometrovom úseku od Košíc ku kameňolomu je na trase deväť takých problematických miest, ktoré vytipovala firma Geoslovakia ako nebezpečné. Skalné bloky, ktoré sa pri zosuvoch pôdy dostali do pohybu, musíme uvoľniť a odstrániť. Je to veľmi zložitý terén a môžeme to robiť len ručnými vŕtacími kladivami. Postupne balvany navŕtavame a odstreľujeme. Máme tu dve partie, jedna vŕta s dvoma kompresormi a druhá nabíja a vzápätí strieľa. Od pondelka minulého týždňa tu robíme tri aj štyri odstrely denne. Teraz máme pripravených cca 25 kubíkov horniny,“ vysvetlil Peter Stano zo spoločnosti Novel.
V marci jeden jazdný pruh
To, čo sa nad Kostolianskou cestou deje v týchto dňoch, ešte stále nie je definitívne riešenie, ktoré má odstrániť problém. Stále je to iba o prvej etape, počas ktorej sa odstránia iba najrizikovejšie skaly, ktoré by sa mohli uviesť do pohybu.
Svah je nestabilný a môže sa zosúvať. Keď sa do pohybu dostane dvojkubíkový blok, je to obrovská kinetická energia. Práve tomu chce mesto predísť.
Podľa viceprimátora Ladislava Lazára cestu chcú sprejazdniť aspoň v jednom jazdnom pruhu od 5. marca. Predtým však postavia pod svah dočasné betónové zábrany.
Finančné záležitosti zatiaľ rieši mesto z vlastných zdrojov, na druhú etapu, ktorá zahŕňa záchytné siete, ochranné valy a oporné múry, chce požiadať na riešenie havarijného stavu prostriedky od štátu. Po verejnom obstarávaní by sa tieto práce mali robiť v letných mesiacoch.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári