„Vo vašej rubrike ste sa vlani zaoberali otázkou označovania, resp. neoznačovania cestovných lístkov (CL) v MHD," napísala nám čitateľka. „Aj mne sa často stáva, že chodím po autobuse, kým sa podarí CL označiť. Ak je označený tak, že vidno celý kód aj s presným časom nástupu, je to v poriadku. Ale čo ak sa CL označí tak, že vidno iba časť kódu, z čoho sa nedá určiť čas nástupu? Keďže som osoba, ktorej zrak už neslúži ako kedysi, môže sa stať, že na CL nič nevidím, strčím ho dnu ešte raz a označím druhýkrát. Niečo podobné sa vo večerných hodinách môže stať hocikomu. Mám dojem, že na niektorých linkách označovače nikto nekontroluje. Inak by sa mi nemohlo stať, že z neho vytiahnem CL s čudným označením. Neviem, ako by sa v takom prípade zachovala kontrola. Podotýkam, že CL mám stále čisté a nepokrčené, lebo ich nosím v peňaženke. Som presvedčená, že aj v takomto prípade by ma kontrola označila za podvodníčku a pravdu by mala ona. Veď im ide hlavne o pokuty, ktoré chcú od cestujúcich za každú cenu. Prikladám niekoľko zo spomínaných CL. Dokonca z jedného označovač kúsok vytrhol a niektoré pokrčil. Som zvedavá, aký názor na to majú kontrolóri. Myslím si, že za funkčnosť označovačov má zodpovedať DPMK. Alebo je to celé zariadené tak, aby prichytili čo najviac pasažierov s takými či podobne označenými CL?"
O odpoveď sme žiadali DPMK. „V zmysle usmernenia - ak cestujúci predloží CL, označený zariadením ako vidieť na väčšine lístkov zo zaslaného obrázku, revízor má povinnosť prekontrolovať zariadenie," vysvetľuje hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová. "Ak zariadenie vykazuje chybovosť, upozorniť na to vodiča a predložený lístok označiť, aby sa zabránilo jeho opätovnému používaniu. Ak ide len o duplicitné označenie v tom istom vozidle, lístok je platný. Ak z označenia je zrejmé, že nejde o duplicitu, ale o viacnásobné použitie lístka, cestujúci je považovaný za cestujúceho bez platného CL."
Ako pokračuje M. Karaffová, v žiadnom prípade prepravnej kontrole nejde o udelenie pokuty za každú cenu. Pri dodržiavaní tarifných a prepravných podmienok nie je dôvod na udelenie úhrady za cestovanie bez platného CL. „Čo sa týka chybných označení, v zásade to ovplyvňujú dve veci: nesprávny spôsob označenia cestujúcim - ako vidno aj na priložených lístkoch, okamžite môžeme detekovať niekoľko chybných označení - ide o prílišné vtlačenie lístka (označený nad označovací priestor) alebo o predčasné vybratie lístka (nedokončená tlač, resp. odtrhnutá časť lístka). Aj takéto lístky sú však platné a nie je nutné ich duplicitne označovať."
Aj podľa M. Karaffovej však väčšia časť CL poukazuje aj na chybu označovačov. DPMK vynakladá nemalé finančné prostriedky na prevádzku a údržbu označovačov a čítačiek kariet. „Nechceme nijako zakrývať fakt, že tieto zariadenia majú aj poruchy. Z cca 1200 zariadení v takmer nonstop prevádzke registrujeme cca 20 porúch denne. Tie sú odstraňované priebežne počas dňa na konečných zastávkach, preto je možné, že niekedy je čas nutný na odstránenie aj niekoľko hodín." V rámci vnútorných smerníc zaviedli povinnosť kontrolovať stav označovačov aj vodičmi a prepravnými kontrolórmi tak, aby v čo najkratšom čase zistili problém a mohli ho odstrániť. „Úplne bezproblémový stav však vzhľadom na to, že ide o elektronické zariadenie, na ktoré vplýva vek, teplota, prašnosť a pod., nie je možné vždy zabezpečiť a verejnosti sa za tieto nedostatky ospravedlňujeme."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári