Jarné počasie opäť láka do prírody. Kto nerád chodí peši, určite rád prevetrá svoj bicykel. Aby v meste nejzadil len po cestách, kde ho ohrozujú autá, popreháňať sa môže po cyklotrasách. A ak chce vyraziť z mesta von, v okolí má k dispozícii kilometre cyklochodníkov. Zisťovali sme, kde všade sa dajú použiť.
KOŠICE. V Košiciach je 12 cyklotrás a 3 cyklotrate. Celková dĺžka cyklotrás je vyše 170 km (tieto však vedú aj mimo územia mesta).
„Na území mesta Košice sa v súčasnosti nachádzajú tieto cyklistické chodníky: Združené cyklistické chodníky (slúžiace pre pešiu i cyklistickú dopravu): Hlavná ulica, Komenského ulica, Potočná ulica, Tr. SNP, Alejová ulica - úsek od kruhového objazdu po Gemerskú ulicu a Južná trieda - úsek od VSS po OC Astória," vymenúva hovorkyňa mesta Martina Viktorínová.
Okrem týchto chodníkov sa pre cyklistickú dopravu využíva i sieť lesných komunikácií, ktoré sú v správe Mestských lesov.
V intraviláne mesta sú chodníky pre cyklistov v dĺžke 3 590 m, spoločné chodníky pre chodcov a cyklistov so zmiešanou prevádzkou 16 800 m, spoločné chodníky pre chodcov a cyklistov s oddelenou prevádzkou v dĺžke 8 394 m.
O cyklomapu je veľký záujem
Podrobný rozpis tratí a ich dĺžka je uvedená v cykloturistickej mape Košíc. Vydali ju vlani. Je o ňu záujem?
„Záujem o cyklomapu zo strany verejnosti je veľký. Vytlačených bolo 1 450 máp, súčasný stav je 853 ks predaných. Keďže vyšla len minulú turistickú sezónu, je možné hovoriť o značnom záujme. V súčasnosti, na začiatku cyklistickej sezóny, očakávame nárast záujmu o tento tovar."
Predseda Cyklistickej únie mesta Košice Karol Labaš si myslí, že oblasť Mestských lesov je k dnešku primerane popretkávaná cykloturistickými trasami.
„Viac než počet kilometrov sú zaujímavejšie spojnice dôležitých cieľov. Uvediem len najatraktívnejšie. Akýmsi cyklouzlom je Čermeľ, z ktorého sa dá dostať na Bankov, Jahodnú s pokračovaním na Prednú Holicu (chata Lajoška). Z Bankova však možno pokračovať aj oddychovejšou asfaltovou trasou na Alpinku a odtiaľ Čermeľským údolím až na Vysoký vrch alebo odbočiť doprava náročnejším stúpaním na Hrešnú. Ľudí milujúcich pekné výhľady osloví prevažne poľná trasa z Myslavy cez Bašku do Hýľova a tiež zo Sídliska KVP cez Girbeš na chatu Klatovianka."
Obyvatelia východnej časti Košíc si môžu užiť trasu spájajúcu Krásnu a Ťahanovce, vedúcu ponad Furču a cez Zelený dvor.
Labaš: Cyklotrás je málo
Cyklotrás v meste bolo minulý rok podľa K. Labaša žalostne málo. Situácia sa nezmenila.
„Tu, žiaľ, pokrok zaspal. Stabilných asi 20 km zväčša roztrúsených úsekov je hanbou Európskeho hlavného mesta kultúry. Potenciál ľudí, ktorí by radi využívali namiesto auta bicykel na bezpečnú dochádzku do práce, do školy či aj za zábavou, je tak nevyužitý. Ak k tomu pridáme zväčša mizerné podmienky pre bezpečné odkladanie bicyklov v školách či na pracoviskách, hoci to patrí k povinnostiam zamestnávateľa, o motivácii škoda hovoriť. Pre porovnanie Bratislava vyčlenila v rozpočte pre cyklistov 491-tisíc eur, ale Košice (zasa) nič."
Labaš teda znovu pripomína potrebu cyklotrás v meste. Podľa neho plnia tu najdôležitejšiu, bezpečnostnú funkciu a môžu motivovať ľudí ku každodennému používaniu bicykla a k zdravému životnému štýlu.
"Hoci núdzovým a pre cyklistov bezpečným riešením môžu byť cyklotrasy vyznačené na chodníkoch, definitívou a výzvou pre Košice sú cyklotrasy integrované do cestných komunikácií. Ak sa zo skúseností vyspelých západoeurópskych miest očakáva efekt zvýšenia používania bicyklov oproti osobným automobilom, je logické, aby sa priestor pre cyklistov našiel na cestných komunikáciách. Zvlášť po okrajoch, na ktorých sa sústavne bezplatne parkuje."
Opýtali sme sa na magistráte, či sa niečo v tomto smere tento rok zmení. „Podporujeme požiadavku zo strany občanov na dobudovanie cyklistickej infraštruktúry," informuje Martina Viktorínová.
"Problémom budovania cyklotrás je nedostatok financií a nevysporiadané pozemky na niektorých plánovaných cyklistických chodníkoch. V rokoch 2011 - 2013 je plánovaná výstavba cyklistických chodníkov na úsekoch: Alejová ulica – úsek od OC Carrefour po Barcu; Moldavská cesta – úsek od kruhového objazdu po nákupné centrá; Čermeľská cesta - úsek od Baránku po zastávku VPRED a od Mestských lesov po Alpinku. Mestské lesy Košice už v tomto roku pripravujú tvorbu a značenie cyklotrás v dĺžke vyše 100 km."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári