KOŠICE. Chiptuning – zvýšenie výkonu motora dala radnica nedávno urobiť na služobnom aute primátora Richarda Rašiho (Smer) Škoda Superb KE 001 HR. Len pred 9 mesiacmi ju mesto kúpilo za 34-tisíc eur.
Magistrát vysvetľuje, že chiptuning žiadal vodič kvôli zvýšeniu bezpečnosti „hlavne pri predchádzaní vozidiel, najmä v kopcovitých terénoch, čo má značný vplyv na bezpečnosť cestnej premávky“.
Služobným šoférom primátora je bývalý pretekár a majster Československa v pretekoch automobilov do vrchu z roku 1977 Svätopluk Látal.
Podľa Zuzany Pancisynovej z referátu styku s verejnosťou a médiami úprava motora tiež zníži spotrebu paliva.
Pridali 30 koní
Pôvodný výkon 140 koní (103 kW) zvýšili v košickom servise na 170 koní (125 kW) a krútiaci moment z 320 na 350 Nm. Stálo to 400 eur.
„Pri kúpe vozidla s požadovanou výbavou nebol model s vyššou motorizáciou. Ide o bežný štandard dodatočnej úpravy výkonu motora.“
Chiptuning je úprava softvéru v riadiacej jednotke motora. Optimalizácia vie zvýšiť výkon až o 35% a znížiť spotrebu o 5 - 15%.
Pancisynová uviedla, že auto využívajú primátor a riaditeľ magistrátu. „Primátor ho využíva najmä na dlhé trasy – pracovné cesty, ktorými boli naposledy napríklad cesta do Belehradu, Krakova, či Prahy.“
Ani polovica z Trebuľu
Ani „vytuningovaných“ 170 koní Rašiho škodovky sa zďaleka nechytá napríklad na 350 koní (257 kW) pod kapotou luxusného Audi A6 allroad quattro 4,2l FSI tiptronic župana Zdenka Trebuľu (Smer) za takmer 82-tisíc eur.
Silnejšie než tátoš primátora je i auto riaditeľa úradu župy Audi A6 allroad quattro 3,2l FSI s 255 koňmi (188 kW) za 61-tisíc eur.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári