Nárast cien má podľa nich na svedomí drahá nafta. Úrad KSK s najväčšou pravdepodobnosťou požiadavku Eurobusu schváli. V opačnom prípade by musel zo svojho už aj tak napätého rozpočtu vyrovnať stratu dopravcu, čo je len veľmi ťažko predstaviteľné.
KOŠICE. Eurobus na svojich linkách do a z Košíc prepravil minulý rok 7,7 milióna cestujúcich, pričom na všetkých ich spojoch to bol zhruba dvojnásobný počet. Celkovo spotrebovali 4 milióny litrov nafty.
A tá zdražela na pumpách nielen našim motoristom, ale aj autobusárom, keď v porovnaní so situáciou pred 2 rokmi teraz stojí bez DPH o 38 centov viac.
Podľa prepočtov šéfa Eurobusu Ľubomíra Geršiho sa im tak náklady za ten čas zdvihli o 1,5 milióna eur.
A pri porovnaní so začiatkom roka zaplatili za prvé tri mesiace tohto roka za naftu dokopy o vyše 200 000 € ako plánovali, čo chcú riešiť zvýšením zálohových platieb od KSK na tento rok.
Gerši: Zvýšenie by malo byť od leta
„Cena nafty neustále rastie. Už rok 2011 bol z tohto pohľadu hrozný, no teraz je to ešte omnoho horšie. Môj názor je, že ide o taký vstupný náklad, ktorý nemôžeme ovplyvniť my ani Košický samosprávny kraj (KSK), ktorý nám prispieva na úhradu strát pri doprave vo verejnom záujme. Pre nás ako aj pre KSK sú to obrovské sumy, ktoré sami neutiahneme. Preto budúci týždeň dáme na KSK náš návrh, aby sa na zvýšených cenách nafty sčasti podieľali aj cestujúci. Chceme, aby sa tarifa upravila od leta, a to minimálne o 5 percent. Miera navýšenia ešte bude závisieť od rokovaní s KSK. Od budúceho roka by sme radi prijali úzus, aby sa ceny upravovali vždy o mieru inflácie,“ povedal nám Ľ. Gerši.
Eurobus tesne pred Veľkou nocou s KSK účtovne uzavrel rok 2011 s tým, že kraj prispeje zo svojho rozpočtu na ich úhradu strát za dopravu vo verejnom záujme (študenti, dôchodcovia, ZŤP, atď.) sumou 6,9 milióna eur.
Táto čiastka predstavovala zhruba 40 percent ich príjmov, zvyšných vyše 10 miliónov eur tvorili tržby od cestujúcich.
Gerši je presvedčený, že sa s KSK na úprave cien dohodnú, škrtanie spojov rovnako ako nejaký výrazný pokles cestujúcich nepripúšťa.
„Škrtanie spojov by nebola dobrá cesta. Nechceme znižovať výkony, zrušenie niekoľkých spojov nám z ekonomického hľadiska aj tak veľké úspory neprinesie. Keď sme v roku 2011 upravovali cestovné, tak pokles cestujúcich v Košiciach predstavoval len 1,8 percenta, čo je takmer zanedbateľné číslo.“
Kraj ešte nevie, či sa dohodnú
Podľa vyjadrenia Zuzany Bobrikovej z Úradu KSK má kraj už 3 roky problém utiahnuť rastúce náklady vo verejnej doprave, pričom nejde len o pohonné hmoty, ale aj o ďalšie ekonomicky oprávnené náklady, ktoré si vykazujú dopravcovia. Výsledky vzájomných rokovaní o zvyšovaní cien zatiaľ nechcela predpovedať.
„Zatiaľ nie je jasné, či by sa obe strany dohodli na zvýšení cien. Vplyv zvýšených cien pohonných hmôt na hospodárenie Eurobusu ako aj SAD Michalovce však veľmi pozorne evidujeme. Úhrada straty je každý rok vyššia, pri porovnávaní rozpočtov ide o najviac rastúcu položku. KSK nemá zdroje na ďalšie navyšovanie. Niekoľkokrát sa KSK aj spoločne s ostatnými krajmi v rámci združenia SK8 obracali na vládu i niektoré rezortné ministerstvá so žiadosťou o riešenie problémov v prímestskej doprave. Samosprávne kraje zo svojich zdrojov riešia sociálnu politiku – uhrádzajú straty, ktoré vznikajú za prepravu žiakov, študentov, dôchodcov, zdravotne postihnutých. Žiadame, aby sa na úhrade podieľali aj príslušné rezorty. Zatiaľ táto naša žiadosť nenašla odozvu,“ tvrdí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári