Korzár logo Korzár Košice

Eurobus chce zdražieť cestovné minimálne o 5 percent

Jednociferné číslo, no najmenej 5 percent. Taká je predstava manažmentu košického Eurobusu zvýšiť ceny cestovného v prímestskej autobusovej doprave do 100 km.

Ľubomír Gerši. Šéf Eurobusu si vie predstaviť každoročné zvyšovanie cien o infláciu.Ľubomír Gerši. Šéf Eurobusu si vie predstaviť každoročné zvyšovanie cien o infláciu. (Zdroj: Veronika Janušková)

Nárast cien má podľa nich na svedomí drahá nafta. Úrad KSK s najväčšou pravdepodobnosťou požiadavku Eurobusu schváli. V opačnom prípade by musel zo svojho už aj tak napätého rozpočtu vyrovnať stratu dopravcu, čo je len veľmi ťažko predstaviteľné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

KOŠICE. Eurobus na svojich linkách do a z Košíc prepravil minulý rok 7,7 milióna cestujúcich, pričom na všetkých ich spojoch to bol zhruba dvojnásobný počet. Celkovo spotrebovali 4 milióny litrov nafty.

A tá zdražela na pumpách nielen našim motoristom, ale aj autobusárom, keď v porovnaní so situáciou pred 2 rokmi teraz stojí bez DPH o 38 centov viac.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa prepočtov šéfa Eurobusu Ľubomíra Geršiho sa im tak náklady za ten čas zdvihli o 1,5 milióna eur.

A pri porovnaní so začiatkom roka zaplatili za prvé tri mesiace tohto roka za naftu dokopy o vyše 200 000 € ako plánovali, čo chcú riešiť zvýšením zálohových platieb od KSK na tento rok.

Gerši: Zvýšenie by malo byť od leta

„Cena nafty neustále rastie. Už rok 2011 bol z tohto pohľadu hrozný, no teraz je to ešte omnoho horšie. Môj názor je, že ide o taký vstupný náklad, ktorý nemôžeme ovplyvniť my ani Košický samosprávny kraj (KSK), ktorý nám prispieva na úhradu strát pri doprave vo verejnom záujme. Pre nás ako aj pre KSK sú to obrovské sumy, ktoré sami neutiahneme. Preto budúci týždeň dáme na KSK náš návrh, aby sa na zvýšených cenách nafty sčasti podieľali aj cestujúci. Chceme, aby sa tarifa upravila od leta, a to minimálne o 5 percent. Miera navýšenia ešte bude závisieť od rokovaní s KSK. Od budúceho roka by sme radi prijali úzus, aby sa ceny upravovali vždy o mieru inflácie,“ povedal nám Ľ. Gerši.

SkryťVypnúť reklamu

Eurobus tesne pred Veľkou nocou s KSK účtovne uzavrel rok 2011 s tým, že kraj prispeje zo svojho rozpočtu na ich úhradu strát za dopravu vo verejnom záujme (študenti, dôchodcovia, ZŤP, atď.) sumou 6,9 milióna eur.

Táto čiastka predstavovala zhruba 40 percent ich príjmov, zvyšných vyše 10 miliónov eur tvorili tržby od cestujúcich.

Gerši je presvedčený, že sa s KSK na úprave cien dohodnú, škrtanie spojov rovnako ako nejaký výrazný pokles cestujúcich nepripúšťa.

„Škrtanie spojov by nebola dobrá cesta. Nechceme znižovať výkony, zrušenie niekoľkých spojov nám z ekonomického hľadiska aj tak veľké úspory neprinesie. Keď sme v roku 2011 upravovali cestovné, tak pokles cestujúcich v Košiciach predstavoval len 1,8 percenta, čo je takmer zanedbateľné číslo.“

SkryťVypnúť reklamu

Kraj ešte nevie, či sa dohodnú

Podľa vyjadrenia Zuzany Bobrikovej z Úradu KSK má kraj už 3 roky problém utiahnuť rastúce náklady vo verejnej doprave, pričom nejde len o pohonné hmoty, ale aj o ďalšie ekonomicky oprávnené náklady, ktoré si vykazujú dopravcovia. Výsledky vzájomných rokovaní o zvyšovaní cien zatiaľ nechcela predpovedať.

„Zatiaľ nie je jasné, či by sa obe strany dohodli na zvýšení cien. Vplyv zvýšených cien pohonných hmôt na hospodárenie Eurobusu ako aj SAD Michalovce však veľmi pozorne evidujeme. Úhrada straty je každý rok vyššia, pri porovnávaní rozpočtov ide o najviac rastúcu položku. KSK nemá zdroje na ďalšie navyšovanie. Niekoľkokrát sa KSK aj spoločne s ostatnými krajmi v rámci združenia SK8 obracali na vládu i niektoré rezortné ministerstvá so žiadosťou o riešenie problémov v prímestskej doprave. Samosprávne kraje zo svojich zdrojov riešia sociálnu politiku – uhrádzajú straty, ktoré vznikajú za prepravu žiakov, študentov, dôchodcov, zdravotne postihnutých. Žiadame, aby sa na úhrade podieľali aj príslušné rezorty. Zatiaľ táto naša žiadosť nenašla odozvu,“ tvrdí.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 87 312
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 632
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 345
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 229
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 424
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 226
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 477
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu