Pustiť z rúk originálny bloček o kúpe tovaru, ktorý reklamujete, alebo nie?
KOŠICE. Pán Šeliga kúpil synovi hraciu konzolu playstation portable. Po necelých dvoch hodinách hrania sa batéria vybila, no po jej nabití sa už konzola nedala zapnúť.
Svietila zelená dióda, ale displej bol vypnutý. Stav sa nezmenil ani pri chode na batériu, ani pri zapojení do siete.
Na druhý deň s ňou preto šiel do predajne, kde ju kúpil. Tam spísal reklamačný protokol o uplatnení reklamácie. O tri týždne neskôr sa pán Šeliga zastavil v predajni a opýtal sa, ako je to s jeho reklamáciou. Ešte nebola vybavená.
„Zamestnanec mi potvrdil, že takýto tovar teraz nemajú, ale že peniaze mi vrátia. Odporučil mi zastaviť sa ráno, keď tam bude kolega, ktorý to vybaví,“ vraví pán Šeliga. Ráno 14. marca spísal v predajni reklamačný protokol.
Jeho reklamácia bola uznaná, mal dostať peniaze späť a pracovník predajne si odfotil jeho pokladničný doklad.
Poobede sa mu ozval Boris Bilčak, vedúci právneho oddelenia a žiadal od neho, aby priniesol aj originálny doklad o kúpe. To sa ale pánovi Šeligovi už nepáčilo.
„Originálny doklad doručím do predajne až vtedy, keď dostanem peniaze v hotovosti alebo na účet. Bojím sa, že keď dám svoj originálny bloček predajcovi, peniaze už neuvidím.“
Originál odovzdať musí
Pán Bilčak ale vysvetlil, že aj keď pri reklamácii stačí vyhotovenie kópie bločku, v prípade vrátenia peňazí je to iné.
„Originál doklad o kúpe tovaru je podmienkou pre vykonanie storna, keďže po vykonaní storna sa má spojiť storno s originálom pokladničného dokladu a uschovať podľa príslušných predpisov. Pri uplatnení reklamácie postačuje vyhotovenie kópie bločku, originál ostáva u zákazníka. V prípade uznanej reklamácie je však zákazník povinný odovzdať originál dokladu o kúpe (z tohto originálu si môže urobiť kópiu) a zákazníkovi je zároveň vystavený a odovzdaný reklamačný protokol o vybavení reklamácie. Tak však vykonané nebolo a na našu výzvu doložiť originál zákazník reagoval negatívne.“
Odporúča preto zákazníkovi predsa len odovzdať originálny doklad o kúpe v predajni a tým získať peniaze za chybný tovar späť.
„Relevantným dokladom pre pána Šeligu je zároveň aj doklad o vybavení reklamácie, kde má potvrdené od našej spoločnosti, že jeho reklamácia je uznaná a budú mu vrátené peniaze na účet, ktorý si sám zvolil.“
Fakty
Ako postupovať pri reklamácii
Ak zákazník zistí, že tovar má chyby, ktoré bránia jeho používaniu, má právo na uplatnenie reklamácie. Potrebuje k tomu predložiť originál dokladu o kúpe (z neho si urobí predávajúci kópiu a originál vráti zákazníkovi) a ak bol vydaný, tak aj záručný list.
Na základe posúdenia predávajúceho o vybavení reklamácie je možné v 30–dňovej lehote rozhodnúť o reklamácii. Sú tri možné výsledky:
Neoprávnená reklamácia znamená, že poškodenie si zákazník zavinil sám.
Neuznaná reklamácia značí, že vytýkaná chyba sa neprejavila.
Uznaná reklamácia sa rieši opravou, výmenou tovaru, poskytnutím zľavy z ceny alebo vrátením peňazí. V týchto prípadoch sa urobí storno originálu pokladničného dokladu (ten musíte odovzdať predávajúcemu). Následne sa reklamovaný kus po vykonaní storna a ukončení reklamácie stiahne z predajne a je riešený s dodávateľom, resp. výrobcom.
lnk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári