Korzár logo Korzár Košice

Starosta Kechneca je pri investícii BMW opatrný

Automobilka BMW zvažuje investíciu v Kechneci pri Košiciach. Starosta Konkoly je vo vyhláseniach zatiaľ opatrný.

Starostu Kechneca Jozefa Konkolyho neteší medializácia možnej investície.Starostu Kechneca Jozefa Konkolyho neteší medializácia možnej investície. (Zdroj: TASR/František Iván)



KOŠICE/KECHNEC. Slovensko je jednou z troch krajín, ktoré sú od leta minulého roku v hre o novú investíciu známej nemeckej automobilky BMW.

Šéfovia BMW si už neoficiálne prezreli viacero lokalít, kde by mohla vyrásť ich nová fabrika.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak by sa Nemci náhodou rozhodli pre našu krajinu, najväčšiu šancu má podľa TV Markíza priemyselný park Kechnec v okrese Košice-okolie pri hraniciach s Maďarskom.

Na Slovensku v súčasnosti pôsobia tri významné automobilky - Volkswagen v Bratislave, PSA Peugeot Citroën v Trnave a Kia pri Žiline.

SkryťVypnúť reklamu

To, že by po Košiciach jazdili bavoráky vyrobené len 20 km od hranice mesta, je síce príjemná predstava, no starosta Kechneca Jozef Konkoly (nez.) je aj po skúsenostiach spred siedmich rokov, keď investícia automobilky MAN skončila v Krakove, dosť opatrný.

„O záujme automobilky BMW viem, no zatiaľ nik z jej predstaviteľov s nami oficiálne o tejto investícii nerokoval. Nie som nadšený z toho, že sa to rieši v médiách, lebo to môže mať presne opačný efekt. Určite ale môžem povedať, že ak dostaneme takú ponuku, urobíme všetko možné aj nemožné, aby sme im pripravili zodpovedajúcu infraštruktúru a čo najskôr by tu mohli začať vyrábať,“ povedal nám starosta.

"Momentálne sa sústreďujeme skôr na získanie aspoň jedného z dvoch menších investorov, ktorí by v kechneckom priemyselnom parku mohli vytvoriť dokopy asi 400 pracovných miest.“

SkryťVypnúť reklamu

Pre BMW už vyrábajú v parku prevodovky

V Kechneci zatiaľ žiadna automobilka priamo nepôsobí, no nemecko-americký koncern Getrag-Ford tu vyrába prevodovky Power Shift, ktoré sa montujú do fordov, mitsubishi, volva ako aj motocyklov BMW a Harley Davidson.

V prípade, že by Nemci investovali u nás, vytvorili by zatiaľ nespresnený počet tisícov pracovných miest, ďalšie tisíce by mohli získať nielen slovenské firmy, ktoré by dodávali do BMW svoje komponenty.

Ministri sú nejednotní

Podľa ministra práce, sociálnych vecí a rodiny Jána Richtera (Smer) ide iba o začiatok rokovaní. Nevylúčil, že by sa mohli poskytnúť aj finančné stimuly zo slovenskej strany, ak výstavba závodu v značnej miere prispeje k zamestnanosti.

„Prebieha komunikácia medzi naším zastupiteľským úradom a investorom,“ skonštatoval minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák (Smer).

SkryťVypnúť reklamu

Najmenej optimistický ohľadom investície bol minister hospodárstva Tomáš Malatinský (nez., nominant Smeru).
„My sme to preverovali, nemáme informáciu ani na ministerstve, ani na agentúre SARIO.“

Lajčák nevedel odhadnúť, ako dlho môže rozhodovanie trvať. Detaily prípravných rokovaní sa nezvyknú zverejňovať.

Nový závod by podľa Markízy priniesol na východ desaťtisíce pracovných miest.

Prečo by sa Nemci mali rozhodnúť pre Kechnec?

- relatívny dostatok kvalifikovanej a nekvalifikovanej pracovnej sily v okruhu 75 km vrátane maďarského pohraničia

- vysoká nezamestnanosť v okolí, vďaka ktorej by im aj robotníkom stačilo ponúknuť platy na úrovni priemernej mzdy na Slovensku (asi 850 €) a aj tak by si mohli vyberať zo životopisov

- dostupnosť odborníkov a študentov z blízkej Technickej univerzity v Košiciach, ktorí už spolupracujú s Getrag Fordom ako aj ďalšími firmami v priemyselnom parku

- charizmatický starosta J. Konkoly, ktorý ich podobne ako 16 doterajších investorov presvedčí, že „bavorákom“ nebude nikde na svete tak dobre ako v Kechneci.

Prečo zostane len pri pri úvahách v médiách?

- omnoho nižšie náklady na pracovnú silu budú isto v Mexiku

- ak by chceli postaviť väčší závod, mohli by mať problém vojsť sa do tamojšieho priemyselného parku

- Nemci si zistia, že Maďari pre prázdnu štátnu kasu pozastavia akékoľvek prípravy na vybudovanie cca 55 km rýchlocesty z Miskolca na štátnu hranicu, ktorá by prepojila Kechnec s maďarským a tým pádom aj západoeurópskym diaľničným systémom

- diaľničné spojenie cez Slovensko nebude podľa najnovších údajov hotové ani v roku 2020, priamo do priemyselného parku nie je vybudovaná ani železničná prípojka. V obci síce je železničná zastávka, ale už pol druha roka tam nezastavujú žiadne vlaky, keďže osobná doprava bola zrušená.

- vláda odmietne poskytnúť Nemcom akékoľvek investičné stimuly, resp. Mexičania alebo nejaká iná krajina ich poskytnú väčšie ako my

- ak by Nemci na Slovensko naozaj chceli prísť, boli by tu už vyše 10 rokov, no už v 2001 sa napokon rozhodli vycúvať z vybudovania svojho závodu na Slovensku.

jsv

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 193
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 103
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 679
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 867
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 154
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 928
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 149
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 060
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 048
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 230
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 208
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 060
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 048
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 230
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 208
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu