KOŠICE/KECHNEC. Slovensko je jednou z troch krajín, ktoré sú od leta minulého roku v hre o novú investíciu známej nemeckej automobilky BMW.
Šéfovia BMW si už neoficiálne prezreli viacero lokalít, kde by mohla vyrásť ich nová fabrika.
Ak by sa Nemci náhodou rozhodli pre našu krajinu, najväčšiu šancu má podľa TV Markíza priemyselný park Kechnec v okrese Košice-okolie pri hraniciach s Maďarskom.
Na Slovensku v súčasnosti pôsobia tri významné automobilky - Volkswagen v Bratislave, PSA Peugeot Citroën v Trnave a Kia pri Žiline.
To, že by po Košiciach jazdili bavoráky vyrobené len 20 km od hranice mesta, je síce príjemná predstava, no starosta Kechneca Jozef Konkoly (nez.) je aj po skúsenostiach spred siedmich rokov, keď investícia automobilky MAN skončila v Krakove, dosť opatrný.
„O záujme automobilky BMW viem, no zatiaľ nik z jej predstaviteľov s nami oficiálne o tejto investícii nerokoval. Nie som nadšený z toho, že sa to rieši v médiách, lebo to môže mať presne opačný efekt. Určite ale môžem povedať, že ak dostaneme takú ponuku, urobíme všetko možné aj nemožné, aby sme im pripravili zodpovedajúcu infraštruktúru a čo najskôr by tu mohli začať vyrábať,“ povedal nám starosta.
"Momentálne sa sústreďujeme skôr na získanie aspoň jedného z dvoch menších investorov, ktorí by v kechneckom priemyselnom parku mohli vytvoriť dokopy asi 400 pracovných miest.“
Pre BMW už vyrábajú v parku prevodovky
V Kechneci zatiaľ žiadna automobilka priamo nepôsobí, no nemecko-americký koncern Getrag-Ford tu vyrába prevodovky Power Shift, ktoré sa montujú do fordov, mitsubishi, volva ako aj motocyklov BMW a Harley Davidson.
V prípade, že by Nemci investovali u nás, vytvorili by zatiaľ nespresnený počet tisícov pracovných miest, ďalšie tisíce by mohli získať nielen slovenské firmy, ktoré by dodávali do BMW svoje komponenty.
Ministri sú nejednotní
Podľa ministra práce, sociálnych vecí a rodiny Jána Richtera (Smer) ide iba o začiatok rokovaní. Nevylúčil, že by sa mohli poskytnúť aj finančné stimuly zo slovenskej strany, ak výstavba závodu v značnej miere prispeje k zamestnanosti.
„Prebieha komunikácia medzi naším zastupiteľským úradom a investorom,“ skonštatoval minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák (Smer).
Najmenej optimistický ohľadom investície bol minister hospodárstva Tomáš Malatinský (nez., nominant Smeru).
„My sme to preverovali, nemáme informáciu ani na ministerstve, ani na agentúre SARIO.“
Lajčák nevedel odhadnúť, ako dlho môže rozhodovanie trvať. Detaily prípravných rokovaní sa nezvyknú zverejňovať.
Nový závod by podľa Markízy priniesol na východ desaťtisíce pracovných miest.
Prečo by sa Nemci mali rozhodnúť pre Kechnec?
- relatívny dostatok kvalifikovanej a nekvalifikovanej pracovnej sily v okruhu 75 km vrátane maďarského pohraničia
- vysoká nezamestnanosť v okolí, vďaka ktorej by im aj robotníkom stačilo ponúknuť platy na úrovni priemernej mzdy na Slovensku (asi 850 €) a aj tak by si mohli vyberať zo životopisov
- dostupnosť odborníkov a študentov z blízkej Technickej univerzity v Košiciach, ktorí už spolupracujú s Getrag Fordom ako aj ďalšími firmami v priemyselnom parku
- charizmatický starosta J. Konkoly, ktorý ich podobne ako 16 doterajších investorov presvedčí, že „bavorákom“ nebude nikde na svete tak dobre ako v Kechneci.
Prečo zostane len pri pri úvahách v médiách?
- omnoho nižšie náklady na pracovnú silu budú isto v Mexiku
- ak by chceli postaviť väčší závod, mohli by mať problém vojsť sa do tamojšieho priemyselného parku
- Nemci si zistia, že Maďari pre prázdnu štátnu kasu pozastavia akékoľvek prípravy na vybudovanie cca 55 km rýchlocesty z Miskolca na štátnu hranicu, ktorá by prepojila Kechnec s maďarským a tým pádom aj západoeurópskym diaľničným systémom
- diaľničné spojenie cez Slovensko nebude podľa najnovších údajov hotové ani v roku 2020, priamo do priemyselného parku nie je vybudovaná ani železničná prípojka. V obci síce je železničná zastávka, ale už pol druha roka tam nezastavujú žiadne vlaky, keďže osobná doprava bola zrušená.
- vláda odmietne poskytnúť Nemcom akékoľvek investičné stimuly, resp. Mexičania alebo nejaká iná krajina ich poskytnú väčšie ako my
- ak by Nemci na Slovensko naozaj chceli prísť, boli by tu už vyše 10 rokov, no už v 2001 sa napokon rozhodli vycúvať z vybudovania svojho závodu na Slovensku.
jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári